Dit jaar wordt een belangrijke mijlpaal voor de Philips-naam. TP Vision, die de voorbije jaren in de markt scoorde met televisies uitgerust met Ambilight en met OLED-panelen, gaat ook aan de audiokant nieuwe producten presenteren. Het stapt in de schoenen van gitaarbouwer Gibson, die vorig jaar een streep moest trekken onder zijn vele audiomerken (waaronder Philips Audio). We spraken met Julien le Tourneur, de marketingdirecteur verantwoordelijk voor de herboren audio-afdeling. Wat blijkt? De ambitie is groot en er zijn veel plannen. “We willen verder bouwen op die lange geschiedenis vol innovatie”, luidt het. “De geluidskwaliteit waar Philips altijd voor stond, die moet blijven bestaan.”
Een stukje geschiedenis
Het verhaal is wellicht bekend: Philips, bekend van de gloeilampen maar ook van als de mede-uitvinder van de cd-speler, besloot enkele jaren geleden dat de spreidstand over de vele productgroepen te groot was geworden. De toekomst zou voor het Nederlandse bedrijf draaien rond zaken als gezondheidszorg, verlichting en huishoudelijke toestellen, niet rond monitors, projectors, tv’s en audio. Maar de naam Philips klonk wel als een bel als het over die producten ging. Geen televisies of hoofdtelefoons van Philips meer, dat zou vreemd zijn geweest. Daarom werd er op zoek gegaan naar partners die de relevante afdelingen zouden overnemen om producten onder de Philips-naam te blijven uitbrengen. Voor de tv-afdeling was de keuze snel gemaakt: TPV, een grote Chinese fabrikant die onrechtstreeks via monitors reeds gelinkt was aan Philips, bracht de afdeling onder in een nieuw bedrijf genaamd TP Vision. TP Vision behield de research & ontwikkeling-afdeling in Gent, België, en vaarde een Europese koers. Iets dat onder meer aan het design van televisies te merken was en de nadruk op grensverleggende topmodellen.
Voor de audio-afdeling van Philips verliep het iets anders. Eerst werd het verzelfstandigd in Woox, daarna werd het gekocht door Gibson. De Amerikaanse gitaarbouwer had veel succes gekend met de instrumentenverkoop, en gebruikte zijn kapitaal om op overnamepad te gaan. Streefdoel: een grote audioholding bouwen die zowel bij de creatie, productie als consumptie van muziek een rol zou spelen. Philips Audio paste daar met zijn groot productaanbod voor een breed publiek perfect bij. Ook omdat de audioafdeling echt pionierswerk had verricht en veel kennis in huis had. Helaas kwam er een einde aan het Gibson-sprookje: te snel, te veel gegroeid. Even leek het alsof er einde zou komen aan audioproducten van Philips, maar toen kwam TP Vision op de proppen.
Een nieuwe start
TP Vision wil niet opeens een radicaal andere koers varen met Philips Audio. “We willen het succes uit het verleden verderzetten en bouwen op de vele goede ideeën die er reeds waren”, zegt le Tourneur, “maar we gaan ze wel aanpassen aan de veranderde wereld.” Innovatie, daar draait het om. “We werken met onze Europese designteams om nieuwe producten te bedenken”. Smart speakers bijvoorbeeld, horen daarbij. Nieuw is dat TP Vision hulp bij externe partners zoekt. Dat is al zichtbaar in het tv-segment, waar er heel succesvol wordt samengewerkt met Georg Jensen qua design. En natuurlijk met Bowers & Wilkins om high-end Philips-televisies een superieur geluid te geven. Het zou wel eens kunnen dat die samenwerking in de toekomst nog breder wordt getrokken, wordt gefluisterd.
Concreet zal Philips Audio een breed aanbod uitbrengen, bedoeld voor veel verschillende doelgroepen. Er zijn drie pijlers: wat TP Vision traditionele audio noemt (onder andere klokken, radio’s, muzieksystemen), new media (hoofdtelefoons, Bluetooth-speakers, soundbars) en accessoires.
In eerste instantie zet Philips de bestaande audioproducten verder. De echte vernieuwing moet nog komen. Vooral op vlak van new media komen de leuke dingen er pas aan in het najaar. Dat is het moment dat de meeste nieuwe audioproducten opduiken die echt door TP Vision en zijn partners zijn ontwikkeld. Je hoeft niet per se zolang te wachten, want ook daarvoor verschijnen er reeds zelfontwikkelde apparaten. Trouw aan de geest van Philips is dat daarbij het verleden niet uit het oog wordt verloren. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een reeks van drie Bluetooth-speakers die een vintage design en houtafwerking meekrijgen, waardoor ze lijken op een radio uit het roemrijke verleden.
Net verschenen is de Philips SHB2505, heel lichte totaal draadloze Bluetooth-oortjes die komen met een doosje dat dankzij een eigen accu dubbelt als lader. Het segment van helemaal draadloze oortjes zit enorm in de lift, het straffe aan de SHB2505 is dat ze heel scherp geprijsd worden aan 99,99 euro.
Hoofdtelefoons blijven cruciaal
Philips bezat op vlak van hoofdtelefoons altijd een zeer goede reputatie. Niet verrassend dat TP Vision ook hier op blijft inzetten – en ook een aantal bestaande topmodellen blijft uitbrengen, zoals de in head-fi-middens bejubelde X2HDR.
De SHB2505 zijn zeker niet de enige nieuwe modellen die deze maand verschijnen. Betaalbare Bluetooth-modellen (eventueel met noise-cancelling) staan er ook op het programma, zoals de SHB2605 die Bluetooth brengt naar een jong publiek voor minder dan 40 euro. Voor wie hoger mikt is er de SHB3075NC, een on-ear model met ruisonderdrukking die 12 uur autonomie biedt en net geen 100 euro kost. Voor de veeleisende muziekliefhebber is echter het Performance-segment het boeiendst. Daar vinden we binnenkort de PRO6705 en PRO6805NC, draadloze modellen die je ook met de kabel kunt gebruiken om high-res-audio te beluisteren (echte hoge resolutie-audio is niet mogelijk via Bluetooth, nvdr). “Hi-res audio vinden we heel belangrijk”, zegt le Tourneur. Het label prijkt ook op nieuwe hoogwaardige in-ears van Philips: de PRO6305 en PRO6105. Beiden vallen op door hun hoogwaardige afwerking in metaal.
Beter tv-geluid
Dat een tv-fabrikant die ook audioproducten gaat uitbrengen soundbars belangrijk vindt, het zal je wellicht niet verbazen. “We zoeken uiteraard synergieën op tussen de tv- en de audio-afdeling”, legt le Tourneur uit. “Ik praat regelmatig met ze. De bedoeling is dat toekomstige soundbars van Philips goed passen bij onze tv’s qua design.” Ze zijn ook honderd procent compatibel. Maar het is nog afwachten om te zien wat dit concreet oplevert. We verstaan wel dat het gaat om een volledig nieuwe line-up, van instap tot het hoogste segment. Wanneer komen ze er aan? Dat mogen we niet vertellen, net zoals de lanceringsmomenten van een aantal andere innovatieve audioproducten. Maar Philips-watchers weten dat de IFA-beurs in september voor het merk altijd een belangrijk moment qua productintroducties is. Afspraak in Berlijn, dus?
Dit artikel is geschreven in opdracht van Philips.
Reacties (5)