De belangrijkste trends
De meeste aandacht gaat voor ons al jaren uit naar audio en video. We kijken elk jaar uit naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van resoluties, standaarden, audioweergave en displaytechnieken. Ook dit jaar waren er op dit vlak weer wat interessante nieuwtjes te vinden. Zo is Samsung weer een stap dichterbij de komst van MicroLED – een compleet nieuwe displaytechniek – en heeft LG zijn eerste oprolbare oled tv gepresenteerd.
Daarnaast werd het al snel duidelijk dat 4K Ultra HD binnen een paar jaar aan de kant gezet gaat worden. 8K Ultra HD is de volgende stap, en veel topmodellen televisies komen vanaf dit jaar al met die hoge resolutie die viermaal zoveel pixels bevat als 4K Ultra HD. Op het gebied van audio gooide Sennheiser met de Ambeo soundbar hoge ogen aangezien dit model een indrukwekkende 3D-audiobeleving kan creëren, en liet NAD met de M10 een zeer interessante BluOS-compatibele versterker mét Dirac-kamercorrectie en HDMI zien die kan dienen als het hart van een kwaliteitsvol systeem voor thuis.
Hoewel dit belangrijke en mooie ontwikkelingen zijn is er iets dat ons meer opviel. Fabrikanten kiezen ervoor om niet meer puur vast te houden aan een eigen ecosysteem, of eigen standaarden. Steeds meer fabrikanten durven om zich heen te kijken en houden rekening met keuzes die de consument al gemaakt heeft. Zo zien we bijvoorbeeld dit jaar Apple’s AirPlay 2 streamingprotocol terug op nagenoeg alle nieuwe televisies, en Samsung geeft je zelfs toegang tot Apple’s iTunes. Hierdoor kun je op een Samsung-televisie toegang krijgen tot content van iTunes. Wie had dat ooit gedacht?
Ook op het gebied van spraakbediening wordt met de consument meegedacht. Sommige consumenten kiezen voor Alexa, andere consumenten voor de Google Assistant. En daarom worden steeds meer producten voorzien van ondersteuning voor beide assistenten. Een zeer positieve ontwikkeling dus.
Panasonic gaat nog een stapje verder want de Japanse fabrikant ondersteunt op zijn nieuwste oled tv zelfs alle belangrijke HDR-standaarden, dus zowel HDR10+ als Dolby Vision. En dat terwijl Panasonic samen met onder andere Samsung de kar trekt voor HDR10+. De reden die het bedrijf geeft zegt alles; we denken met de consument mee. De consument heeft mogelijk al een collectie aan Dolby Vision-discs en die consument willen we niet uitsluiten.
Audio en video weten onze aandacht dus altijd te trekken, maar dit jaar pakken we voor het eerst smarthome ook uitgebreid mee. We hebben 1,5 dag rondgelopen tussen alle nieuwe, slimme producten en eigenlijk viel daar meer innovatie te ontdekken dan op het gebied van audio en video. De smarthome-markt staat nog in de kinderschoenen en er zijn heel veel kleine bedrijven die een rol van betekenis willen spelen. Dat maakt de markt wat onoverzichtelijk maar des te interessanter.
Van draadloos gadgets opladen middels een systeem dat in de keukentafel gebouwd zit en slimme lichtschakelaars die je middels geofencing door het huis volgen tot slimme displays die je helpen met het koken in de keuken en een slim toilet dat middels een spraakcommando doorspoelt. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een oplossing voor. Een oplossing die we misschien nooit in de winkels gaan tegenkomen (in die vorm) maar er wordt overal over nagedacht en elk hoekje van het huis kan slimmer gemaakt worden. Wat ons betreft waren de smarthome-hallen dan ook een genot om doorheen te lopen en onszelf te vergapen aan al het nieuws dat ons als consument staat te wachten.
Op het gebied van mobile waren de verwachtingen al niet hooggespannen. Het is al een tijdje duidelijk dat de meeste fabrikanten van smartphones eigen evenementen of het Mobile World Congres in Barcelona aangrijpen om de nieuwste innovaties op dit vlak aan de wereld te tonen. Natuurlijk waren er wel wat smartphones, convertibles en laptops aanwezig, maar er sprongen er maar weinig uit. Zo vonden we vooral de Asus ROG Mothership indrukwekkend – vooral door zijn high-end specificaties – en Royole toonde als enige fabrikant een opvouwbare smartphone. Die opvouwbare smartphone is er overigens een die matig werkt, maar het toont wel waar we naartoe gaan.
Maar CES draaide niet alleen om smarthome, audio en mobile. Alle facetten van (consumenten) elektronica kwamen aan bod, en er werd teveel getoond en genoemd om over te schrijven. Kijk bijvoorbeeld naar de vele booths waarin robots aan bod kwamen. Robots die de mens moeten gaan helpen bij allerhande taken. De vele hallen met augmented en virtual reality, of het grote aantal booths waarin drones de hoofdrol speelden. De Bell Nexus viel bijvoorbeeld in dit laatste segment het meest op aangezien dit de eerste ‘air taxi’ moet worden. Een drone die mensen door de lucht moet gaan vervoeren, en dat al in 2020. Het bedrijf achter de drone gaat hiervoor een samenwerking aan met Uber, en het product dat tijdens CES getoond werd belooft veel goeds.
Een blik in de toekomst
De CES in Las Vegas is een indrukwekkende show, met eigenlijk alles dat te maken heeft met consumentenelektronica. Hoewel we graag alles zouden zien is het bijna onmogelijk alles te bekijken. Niet in de laatste plaats omdat de beursvloeren verspreid zitten door Las Vegas en diverse fabrikanten ook weer eigen booths hebben in andere hotels. Het was een hectische week, met veel lopen, veel schrijven en vooral de ogen veel de kost geven. Het geeft ons, en hopelijk ook jou als lezer, weer een blik in de toekomst; wat je dit jaar en de komende jaren kunt verwachten op het gebied van audio, video, mobile en smarthome.
Meer CES
Wil je meer weten over alle producten die tijdens CES 2019 gepresenteerd zijn? Neem dan onze homecinema round-up, de smarthome round-up en de hifi round-up door.
Tijdens de beurs hebben we ook awards uitgereikt aan de beste producten van de show. De winnaars vind je in ons FWD Show Awards CES 2019 artikel.
Reacties (0)