Hands-on review Panasonic WT50 3D LCD TV

23 januari 2012 3 Minuten 0 Reacties
Panasonic-WT50

Panasonic komt dit jaar met een hele nieuwe serie LCD TV's met LED achtergrondverlichting en 3D weergave, en daarnaast lanceert de fabrikant haar eerste passieve 3D LCD TV. Het topmodel uit de 3D LCD TV serie voor 2012 is de WT50. Dit model beschikt onder meer over een nieuw design, Panasonic's Viera Connect platform en 3D Real Sound met acht speakers.

Voor Panasonic is plasma altijd al de belangrijkste techniek voor TV’s geweest maar de fabrikant kan er niet meer onderuit om ook LCD groots in de markt te zetten. De WT50 serie moet volgens Panasonic de diepste zwartwaarden tot nu toe brengen en daarnaast over een zeer ‘snel’ panel beschikken waardoor motion blur tot het verleden behoort. Techradar was tijdens de CES 2012 aanwezig voor een korte hands-on review van de 55 inch Panasonic TX-L55WT50 LCD TV.

Een verschil met de voorgaande series dat gelijk opvalt is het formaat van de TV. Vorig jaar was 37 inch het grootste formaat van Panasonic LCD TV’s aangezien de fabrikant de filosofie had dat plasma voor de grotere formaten de beste ervaring bracht. Daar lijkt Panasonic nu gedeeltelijk op terug te komen want de WT50 serie komt in formaten tot maar liefst 55 inch. Daarbij valt ook het gehele design in positieve zin op. Het frame is zeer slank en het frontpaneel heeft een zogenaamde one-scheet afwerking. De TV maakt gebruik van een zwart frame met een chromen lijst voor een elegante uitstraling.

Wellicht de belangrijkste nieuwe feature van de WT50 serie is het nieuwe backlight systeem. Dit systeem combineert een 200Hz paneel met 8-phase backlight scanning wat moet zorgen voor een verbeterd contract en een beeld dat vrij is van motion blur. De het backlight systeem heeft de naam 1920 Backlight meegekregen om de simpele reden dat er 1920 beeldlijnen aan bewegingsresolutie weergegeven zouden kunnen worden. Dit is meer dan tweemaal zoveel dan de meeste andere LCD TV’s.

Volgens Techradar is de vooruitgang die Panasonic geboekt heeft met deze techniek duidelijk zichtbaar. De weergave van snelle bewegingen komt zelfs aardig in de buurt van de plasma modellen van Panasonic. Daarbij zijn ook de zwartwaarden stukken dieper en rijker dan die van de 2011 serie LCD TV’s van Panasonic. Kijkend naar de 3D weergave heeft Panasonic het wederom voor elkaar gekregen het crosstalk probleem nog verder te reduceren. Verder beschikt de WT50 serie over Panasonic’s nieuwe IPS Alpha technologie welke zorgt voor nog wijdere kijkhoeken zonder verlies van contrast en kleur.

Toch zaten er ook wat minpunten aan het model tijdens de eerste hands-on ervaringen. Zo kwam het scherm nogal spiegelend over in de lichte ruimte en verscheen er rondom heldere objecten op een zwarte achtergrond een soort glow effect. Alles bij elkaar genomen heeft Panasonic toch een zeer goed LCD/LED model voor 2012 klaarstaan. Naast de WT50 serie lanceert Panasonic dit jaar ook de DT50 serie, welke beschikt over een iets minder strak design.

De volledige specificaties van de Panasonic WT50 en DT50 serie vind je in dit artikel.