Niet omdat ze lastig te bedienen zijn maar omdat ze gewoon slecht werken. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
De Consumentenbond heeft ongeveer drieduizend bezitters van een digitale tv-decoder naar hun ervaringen gevraagd en de meeste antwoorden zijn niet echt positief te noemen. Het grootste probleem volgens de ondervraagden is dat het inplannen van opnamen en het daadwerkelijke opnemen te vaak fout gaat. Programma’s blijken vaak niet correct opgenomen of niet af te spelen. Daarnaast gaan veelgehoorde klachten over de trage werking van decoders, met name tijdens het opstarten en het wisselen van kanalen. Ook veel decoders zouden spontaan vastlopen.
Als we specifiek naar de providers kijken dan klagen de klanten van onder andere KPN en Telfort over het feit dat hun opnamen tegenwoordig in de cloud geplaatst worden en daardoor maar beperkt houdbaar zijn. Klanten van UPC zijn het minst tevreden met de digitale tv-decoder, wat geen grote verrassing mag zijn als we kijken naar de nog steeds grote storm aan klachten over de Horizon mediabox. Het is echter niet alleen dit apparaat dat voor problemen zorgt, ook de Cisco 8485-decoder zou te vaak voor problemen zorgen. Bij Ziggo heeft men ook vaak problemen met decoders van dit merk.
Helaas komt er vanuit de providers zelf weinig respons over deze klachten. UPC geeft aan dat oudere decoders geen updates meer hoeven verwachten waarmee de snelheid verhoogd wordt of waarmee problemen opgelost worden. Ook zegt het bedrijf dat de problemen veelal te maken hebben met de technologie die gebruikt wordt voor digitale televisie. Ook KPN houdt zich van de domme en zegt zelf weinig klachten te krijgen. Ziggo is de enige partij die aangeeft te bekijken hoe bepaalde diensten versneld kunnen worden.
Reacties (0)