Philips heeft gisteren tijdens een evenement in Barcelona de nieuwe instapmodellen en middenklasse lcd led tv’s voor 2015 aangekondigd. De fabrikant, tegenwoordig TP Vision genaamd, komt met aardig wat nieuwe modellen die over interessante features beschikken. Wij waren bij de presentatie aanwezig en hebben de nieuwste features kort mogen ervaren.
Philips 2015 lcd led line-up
In dit artikel ga ik niet specifiek in op alle nieuwe modellen. Wil je meer weten over de exacte modellen en de bijbehorende specificaties? Neem dan een kijkje in de Philips 2015 lcd led tv line-up die we gisteren gepubliceerd hebben.
Algemene indruk Philips-merk
Het zal je niet ontgaan zijn dat de tv-tak van Philips een tijdje terug overgenomen is door TP Vision, een groep investeerders uit China. Philips bezit nog 30 procent van de aandelen van de joint-venture maar je kunt dus zeggen dat Nederlands’ trots op het gebied van tv’s inmiddels China’s trots is. Door de overname ontstond er al snel de vraag, ook bij ons, of de Philips tv’s die we al zolang kennen niet snel in kwaliteit achteruit zouden gaan. Niet alleen qua beeldkwaliteit maar ook qua vakmanschap, design en software. Maar, niets lijkt minder waar. Tijdens het evenement werd direct duidelijk hoe groot de Nederlandse (en Belgische) invloed nog steeds is binnen TP Vision. Veel belangrijke posities binnen de joint-venture worden bekleed door Nederlanders of Belgen en het lijkt erop dat zij nog steeds hun eigen manier van doen en denken kunnen loslaten op de tv-afdeling.
Zo is Danny Tack nog steeds verantwoordelijk voor de beeldprestaties van de Philips tv’s en zijn eigenwijze maar overtuigende en passionele aanpak doen nog altijd het tech-hart sneller kloppen. Mijn algemene indruk was dus eigenlijk dat er binnen Philips (TP Vision) weinig veranderd is, in ieder geval in de basis, waardoor de kwaliteit die we van Philips gewend waren gewaarborgd blijft. Natuurlijk moet hier de kanttekening bij geplaatst worden dat Philips de afgelopen jaren wat foute keuzes gemaakt heeft en daardoor juist ook niet meer zelfstandig in deze markt kon opereren. Met de financiële en materiële steun van TP Vision moeten de zwakke plekken op termijn verdwijnen en krijgt het bedrijf zelfs weer meer in eigen handen, waaronder de productie van eigen displays en eigen chipsets. De toekomst van het Philips-merk ziet er dus rooskleurig uit.
Design
Een onderdeel wat nog steeds veel beïnvloed wordt door de Europese markt is het design. TP Vision wil tv’s neerzetten die het centrum vormen van de Europese huiskamer, een gemiddelde huiskamer op het Europese continent. Qua design wordt er dit jaar gefocust op minimalistische voeten, hoogwaardige materialen en slanke bezels (randen rondom het display). In de instapseries begint Philips hier al mee. De 4000- en 5210-serie, bestaande uit kleine tv’s met een formaat van 22- en 24-inch, komt met een voet die bestaat uit twee fraaie standaardjes met een opening daartussen. Hierdoor moet de tv als het waren ‘zweven’ op de voeten.
Een stapje hoger zien we open en gesloten voeten terug, in het midden van de tv. Naar mate we hoger in de series komen wordt er hoogwaardiger materiaal (metaal) gebruikt, wat ook weer wat extra’s aan de uitstraling toevoegt.
De topseries (7600- en 7100-series) komen echter met de meest opvallende en elegante voet, of eigenlijk voeten. Aan weerszijden van de tv is een kleine aluminium voet geplaatst die iets buiten het kader van de tv steekt. Ook dit geeft weer het effect alsof de tv zweeft of, zoals Philips het zelf zegt, dat een premium scherm elegant hoog gehouden wordt. De 7600-serie beschikt daarnaast over een fraaie aluminium lijst die rondom het scherm geplaatst is.
Een belangrijk onderdeel van de tv is natuurlijk de afstandsbediening. Philips heeft ook deze accessoire een make-over gegeven. Aan de voorzijde zien we nog steeds de bekende knoppen voor de belangrijkste functies terug, nu vergezeld door Android-knoppen en een Netflix-knop, en aan de achterzijde zien we het QWERTY-toetsenbord terug. Philips heeft de knoppen iets groter gemaakt om het gebruiksgemak te vergroten. De afstandsbediening voor de middenklasse modellen en hoger wordt voorzien van een ingebouwde microfoon (voor Google Voice), een navigatie cursor en een touchpad waarop je kunt swipen. Dit moet vooral de navigatie binnen het Android TV-platform vereenvoudigen.
Audio
Het bruggetje van design naar audio is zo gemaakt want audio is volgens Philips een steeds belangrijker onderdeel van het design. Zo zien we bijvoorbeeld de nieuwe 7150-serie terug, bestaande uit de tv’s die beschikken over een geïntegreerde front-firing luidspreker. Deze is onder de tv bevestigd en moet de audio-ervaring optimaliseren door het geluid richting de gebruiker te sturen. Volgens het bedrijf is ook het visuele aspect van belang; je ziet de speaker en ‘ziet’ dus ook een betere audiokwaliteit, zelfs zonder het te horen. Philips geeft aan dat we deze oplossing ook in hogere modellen, welke later dit jaar gepresenteerd worden, terug gaan zien.
Daarnaast is er onder de motorkap ook een hoop veranderd op het gebied van audio, waarover je in de Philips 2015 lcd led line-up meer kunt lezen. Maar, is het ook wat? Heeft het een positief effect? Philips wil zich bovenaan de markt positioneren als het gaat om de audiokwaliteit van tv’s en daar lijkt het bedrijf aardig in te slagen. We hebben een korte demonstratie gehad van een instapmodel met kleine side-firing speakers, een middenklasse model met back-firing speakers en de 7150-serie met de geïntegreerde front-firing luidspreker. Opvallend was dat zelfs het instapmodel een aardige audio-ervaring wist te bieden, met voldoende laag. Natuurlijk brachten de grote back-firing speakers een veel groter bereik en dieper laag maar het blijft een back-firing speaker waardoor de audio soms wat nasaal kan klinken. Dat is een bekend nadeel van flatscreen tv’s en hoewel Philips middels software (instellingen in het menu) dit effect kan doen verminderen blijft het altijd deels aanwezig. De 7150-serie met soundbar heeft dit probleem totaal niet want door de twee speakers in deze soundbar, plus de back-firing speakers, achterin de tv, wordt een prima audio-ervaring weergegeven, met met name dialogen die recht op de kijker afgestuurd worden.
Android TV
Een ander belangrijk onderdeel waar sinds vorig jaar al veel aandacht aan besteed wordt is het smart tv-platform. Vorig jaar introduceerde Philips de eerste tv’s met Android TV als besturingssysteem en hoewel we daar al potentie in zagen was dit het net niet door een look & feel die gewoon van NetTV overgenomen was en software die nog vol bugs en lags zat. Daar moet dit jaar verandering in komen want de nieuwe modellen draaien allemaal op Android 5.0 Lollipop, de nieuwste versie van het besturingssysteem. Het uiterlijk is compleet op de schop genomen en het platform op Philips tv’s is nu een echt Android-platform.
De tv’s bieden een homescreen/launcher met zogenaamde ‘shelves’ die snel toegang bieden tot content. Er zijn shelves voor video-aanraders, een Philips TV-sectie met promoties en aanraders van Philips, apps, games en instellingen. De gehele interface van de tv is in de stijl van Android vormgegeven, van fonts tot aan icons. Natuurlijk zijn de bekende Android TV-functies als Google Voice en Cast ook aanwezig waardoor je middels spraak naar content kunt zoeken en eenvoudig media vanaf je tablet of smartphone naar je tv kunt casten (streamen). De apps waarin deze media zich bevinden moeten hier wel ondersteuning voor bieden.
We hebben kort met Android TV kunnen spelen en wat meteen opviel was dat de snelheid stukken beter was dan bij de Android TV’s van vorig jaar. Navigatie binnen de interface gaat zeer soepel, zonder lags of haperingen, en ook het laden van apps laat weinig te wensen over. De stijl van de interface is typisch Android en biedt een overzichtelijke weergave van interessante content, veelgebruikte apps en handige toepassingen. Helaas is de weergave van deze content volledig bepaald door Google, Philips en je eigen gebruik van de tv. Je kunt dus zelf geen shelves wisselen of apps verder naar voren schuiven. Een app die vaker gebruikt wordt, is prominenter aanwezig. Een onderdeel van Android TV is Google Voice Search, een functie waarmee je dankzij een microfoon in de afstandsbediening naar apps en andere content kunt zoeken. Helaas is deze functie, vooralsnog, een hit and miss want ons lukte het niet een goede zoekopdracht te laten uitvoeren. Aan de andere kant is het ‘casten’, het sturen van content van een tablet of smartphone naar de tv, een prima geïntegreerde en bruikbare functie. Je kunt het zien als een Chromecast HDMI-stick die in de tv verwerkt zit en dus media van Cast-compatibele apps kan weergeven. Later dit jaar bekijken we Android TV uitgebreid en wil je al meer weten dan kun je terecht in ons artikel over wat Android TV precies is.
Ambilight
Als je aan Philips tv’s denkt dan denk je waarschijnlijk ook meteen aan Ambilight, één van de meest in het oog springende features. Het merendeel van de 2015 line-up is uitgerust met Ambilight, afhankelijk van het model met led’s aan twee zijden of aan drie zijden. De ervaring die Ambilight biedt kennen we inmiddels wel; het helpt je dieper onder te dompelen in een film of game, doordat de omgeving van de tv meekleurt met de kleuren op het scherm. Maar, ruimte voor verbetering is er altijd en dat is dan ook wat Philips wil communiceren.
Er zijn twee belangrijke verbeteringen doorgevoerd. Zo is er nu een Game-modus met een snellere reactietijd, toegespitst op diegenen die veel actiegames spelen of actiefilms kijken. De led’s kleuren net wat sneller en dynamischer mee met wat er op het scherm gebeurt, wat de game-ervaring zeker ten goede komt. Een andere nieuwe modus is Ambilight Music. Dit kan eigenlijk meer gezien worden als sfeerverlichting voor wanneer je muziek afspeelt via je tv, bijvoorbeeld met Spotify Connect. Je kunt uit verschillende thema’s en patronen kiezen, leuk voor bijvoorbeeld een feestje. Het is net dat extraatje dat Ambilight weer een leuke toepassing geeft.
Beeldkwaliteit
Aangezien we het over de instapmodellen en middenklasse tv’s voor dit jaar hebben is er op het gebied van beeldkwaliteit niet heel veel bijzonders te melden. Natuurlijk zien we de bekende Motion-technieken, Micro Dimming-technieken en upscale-mogelijkheden weer terug, allemaal in verbeterde vorm. Daarbij geeft Philips aan dat zelfs de instapmodellen iets extra’s bieden qua beeldkwaliteit omdat ze voorzien zijn van het ‘Philips recipe’, een combinatie van technieken en algoritmes die de beeldkwaliteit naar een net wat hoger niveau tillen. Natuurlijk overheerst 4K Ultra HD ook bij Philips; we zien maar liefst 14 nieuwe tv’s met deze hoge resolutie terug. En speciaal voor deze modellen is natuurlijk ook weer een upscale-functie ontwikkeld die niet alleen zorgt dat alle pixels gebruikt worden maar dat ook het opvangen van snelle bewegingen en het scherp weergeven van content geoptimaliseerd wordt.
Opvallend en line-up najaar
Er waren nog een aantal zaken die mij opvielen tijdens de presentatie van de nieuwe modellen voor 2015. Zo is er maar één nieuw model met ondersteuning voor actieve 3D-weergave en is over het algemeen de aanwezigheid van 3D-ondersteuning op de nieuwe tv’s uitgekleed. Niet elk model wordt er meer mee uitgerust. Nu kunnen we hier natuurlijk niet echt over klagen want 3D lijkt nu toch echt zijn langste tijd gehad te hebben. Daarbij is het opvallend dat Philips een ‘domme’ tv midden in het assortiment plaatst, speciaal voor consumenten die niks hebben met al die smart-functies en gewoon een goede tv willen. Hiervoor is de 6300-serie in het leven geroepen, bestaande uit modellen met een full hd-resolutie.
Al dit moois is natuurlijk niet alles dat Philips dit jaar op de markt brengt. We hebben nog maar een deel van de line-up gezien. In het najaar, waarschijnlijk tijdens IFA 2015, worden de nieuwe 8000- en 9000-series gepresenteerd en wat we daar precies van kunnen verwachten is nog onduidelijk. Maar, toch hebben we al wat reacties kunnen ontlokken en wat previews gekregen. Zo gaan we eind dit jaar de eerste Philips tv’s zien die ondersteuning voor HDR (High Dynamic Range) bieden, in combinatie met een techniek die Philips Bright Premium noemt. Opvallend is dat Philips in eerste instantie niet kiest voor de zelf ontwikkelde HDR-standaard maar voor de open standaard, welke ook in de nieuwe Ultra HD Blu-ray specificatie verwerkt zit. De kans is daarbij groot dat de 9000-serie tv’s voorzien gaan worden van een quantum dot-paneel, iets dat we ook in de nieuwe premium tv’s van LG en Samsung terugzien.
De kans dat we oled tv’s van Philips gaan zien is vooralsnog klein. Het bedrijf geeft aan dat oled nog niet datgene kan bieden dat in alle omstandigheden voor een betere beeldkwaliteit zorgt. Zo zou de helderheid met name nog te wensen overlaten. Ook ziet Philips nog niet veel in gebogen (Curved) tv’s en zal, in tegenstelling tot wat bijvoorbeeld Samsung doet, het merendeel van de line-up gewoon een flatscreen scherm meekrijgen. Natuurlijk is er een (kleine) vraag naar gebogen schermen en zullen er in dit najaar ook een of meerdere nieuwe modellen met een gebogen scherm uitgebracht worden.
Meer informatie
Een overzicht van alle home cinema-producten die Philips dit jaar naar Nederland brengt vind je in het 2015 home cinema overzicht.
Reacties (1)