Eén derde Nederlandse huishoudens heeft Netflix

18 augustus 2017 1 Minuut 1 Reacties
netflix-xbox-playstation

Nederlanders maken steeds meer gebruik van Video on Demand-diensten. Netflix is vooral de aanjager van die ontwikkeling en bereikt ondertussen één op de drie Nederlandse huishoudens. Het streamen van films, series en ander videomateriaal blijft verder toenemen.

Dat blijkt uit een nieuw kwartaalrapport van Telecompaper.

Netflix populair in Nederland

Netflix is nog altijd veruit de populairste streamingdienst van Nederland. De aanbieder van Video on Demand zag in twee jaar tijd zijn aantal abonnees meer dan verdubbelen. In 2015 hadden nog 1,1 miljoen Nederlandse huishoudens een Netflix-abonnement, ondertussen is dat aantal naar 2,3 miljoen gegroeid.

Daarmee is Netflix veel populairder dan de concurrentie. De nummers twee en drie zijn Videoland en RTL XL, die beiden ruim 300.000 abonnees hebben. Amazon Prime Video, dat het in de Verenigde Staten en Duitsland redelijk goed opneemt tegen Netflix, weet hier in Nederland maar weinig indruk te maken.

Meer bingen en VOD-kijken

Nederlanders kijken meer VOD dan ooit tevoren. Het aantal minuten dat er naar VOD gekeken wordt is van 11 minuten per dag in 2015 gestegen naar 23 minuten per dag in het tweede kwartaal van 2017. Vooral twintigers kijken veel meer on demand, volgens Telecompaper bijna 43 minuten per dag.

Ook ziet men een flinke toename van het aantal Nederlanders dat meerdere afleveringen van een serie achter elkaar kijkt, het bingen. Deed in 2015 nog de helft van de Nederlanders dat, nu is dat gegroeid naar 61 procent. Overigens kijken Nederlanders nog altijd vooral via televisie naar films en series.

Populariteit blijft groeien

Telecompaper eindigt zijn rapportage met de voorspelling dat het aantal on demand kijkminuten en het aantal nieuwe abonnees voor streamingdiensten alleen maar toe zal nemen. Ook denkt het dat het aantal Nederlanders dat live televisie kijkt via mobiele apparaten ook verder toeneemt. Dat zal te danken zijn aan de apps van onder meer KPN en Ziggo die dat mogelijk maken. Steeds grotere en vaak onbeperkte mobiele databundels zorgen voor een verdere stimulering van gebruik van dit soort apps.

Reacties (1)