Volgens de Consumentenbond zette Samsung de winkeliers tussen 2013 en 2018 onder druk om televisies niet onder een bepaalde prijs te verkopen. Samsung zou hier actief op controleren of de winkeliers zich wel aan de afspraken hielden. Dit heeft de markt onnodig verstoord waardoor ook de prijzen van concurrerende televisiemerken onnodig hoog bleven. In 2021 legde de Autoriteit Consument & Markt de Zuid-Koreaanse fabrikant al een boete op van ruim 39 miljoen euro.
Volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is dat echter niet voldoende. Iedereen die tussen 2013 en 2018 een televisie kocht betaalde teveel. En dat geldt voor alle merken, niet alleen voor televisies van Samsung. Samsung hield de prijzen van de gehele televisiemarkt hierdoor kunstmatig hoog. Dat teveel betaalde geld moet Samsung terugbetalen, aldus de Consumentenbond. Volgens Bert Heikens van de Stichting Consumenten Competition Claims hebben consumenten gemiddeld 12 procent teveel betaald voor een televisie, met uitschieters tot wel 29 procent. De schade bedraagt naar schatting meer dan 500 miljoen euro.
Miljoenenclaim tegen Samsung
De twee partijen starten daarom een miljoenenclaim tegen Samsung waar consumenten zich bij aan kunnen sluiten. Meer informatie over de miljoenenclaim tegen Samsung wegens verboden prijsafspraken vind je op de website van de Consumentenbond.
Reactie Samsung
Samsung heeft ons in een reactie op de miljoenenclaim het volgende laten weten:
‘ACM stelt dat Samsung het mededingingsrecht heeft geschonden omdat zij de vrijheid van retailers om zelf hun wederverkoopprijs te bepalen heeft beperkt. Retailers zijn echter altijd volledig vrij geweest om hun eigen verkoopprijzen te hanteren en Samsung heeft geen enkel middel toegepast dat deze vrijheid kan beperken. Wij zijn van mening dat Samsung Electronics Benelux niet de EU- en de Nederlandse mededingingswetgeving op de Nederlandse tv-markt heeft overtreden en er is geen basis voor juridische actie in een civiele procedure.’
Update: Reactie van Samsung toegevoegd.
Reacties (0)