CES 2020: welke trends zien we op het gebied van tv?

15 januari 2020 8 Minuten 0 Reacties
OLED-ART

CES 2020 bracht alweer heel wat beeldnieuws, maar welke trends zijn er nu echt belangrijk? Welke vernieuwingen hebben echt nut? We bespreken de belangrijkste aankondigingen en geven er wat duiding bij.

Algemene trends in tv

Het lijkt ons vrij duidelijk dat 2020 een evolutiejaar is, en geen revolutiejaar. De beeldtechnologie blijft vaak onveranderd, zo liet LG bijvoorbeeld weten dat de OLED-panelen niet substantieel zullen verschillen van die van vorig jaar. Wel komt er een 48 inch OLED, zowel LG als Sony zullen die versie aanbieden. Panasonic gaf zelfs toe dat de HZ2000 grotendeels identiek is aan de GZ2000, met de woorden: Why fix it, if it is not broken. Ook Samsungs QLED-modellen borduren verder op hun bestaande technologie, zonder grote veranderingen. De enige echte vernieuwing lijkt te komen van TCL dat met miniLEDs een Full Array Local Dimming achtergrondverlichting met meer dan vijfduizend zones creëert.

Wie hoopt op de introductie van microLED-schermen, moeten we teleurstellen. Ja, Samsung stelde ondertussen voor de derde CES op rij microLED-schermen voor, en ook bij LG, TCL, Konka en andere fabrikanten zien we dergelijke prototypes staan. Enkel Samsung heeft wel degelijk commerciële plannen, maar de verwachting blijft dat ze absurd duur zijn, en niet zo maar in de winkel beschikbaar zullen zijn. Enige vrees dat een betaalbare microLED-tv nog enkele jaren op zich zal laten wachten lijkt ons dan ook niet ongegrond.

Helemaal afwezig: QD-OLED. Een nieuwe technologie waarbij gebruik gemaakt wordt van Een OLED-achtergrondverlichting met op pixelniveau een quantum dot-kleurconverter. Samsung zou naar verluidt investeren in deze tech, maar er was geen prototype te bespeuren.

Ook Dual LCD, de techniek waarbij twee lcd-panelen achter elkaar gebruikt worden om tot een zeer hoog contrast te komen, lijkt voorlopig niet echt door te breken. Ja, Sony en Panasonic hebben professionele studiomonitoren met deze technologie. Maar enkel Hisense toonde net als vorig jaar zijn ULED XD-toestel met Dual LCD-techniek voor consumenten. Het zou eind dit jaar gelanceerd worden (in de VS, geen nieuws over Europa), voor een prijs die net onder de goedkoopste OLED moet liggen.

8K blijft voorlopig beperkt tot een relatief selecte groep topmodellen. Ja, die groep wordt iets groter (en in sommige gevallen hopelijk ook wat goedkoper), maar de focus blijft wel op 4K liggen. Dat is een trend waar we zeker niet rouwig om zijn, we vinden het nog steeds te vroeg voor 8K.

De nieuwe snufjes zitten vaak in de verbeterde beeldverwerking van de nieuwe processoren, of in toevoeging van nieuwe zaken zoals Filmmaker mode en Dolby Vision IQ. HDMI 2.1 aansluitingen zullen in meer modellen te vinden zijn, maar niet universeel. Dat is ook niet echt nodig, afhankelijk van je eisen, zoals we in een uitgebreid HDMI 2.1-artikel uiteen gezet hebben. Het blijft dus wel goed opletten als je bepaalde features absoluut noodzakelijk vindt.

We merken tot slot ook dat er wel wat aandacht aan de audioprestaties van de televisies wordt geschonken. Dat is uiteraard een goede zaak, en in diverse demo’s leken de prestaties ons toch duidelijk verbeterd.

Dolby Vision IQ

Wat, alweer een nieuwe HDR-standaard? Neen, gelukkig niet. Dolby Vision IQ is een uitbreiding op Dolby Vision, waarbij de tv ook informatie van de lichtsensor gebruikt om Dolby Vision weergave te verbeteren. Is er veel omgevingslicht dan kan de tv donkere scènes helderder maken zodat je meer schaduwdetail ziet en heldere scènes meer impact geven. Dat dat geen overbodige luxe is, weten de meeste Game of Thrones kijkers wel. Die zagen tijdens de uitzending van seizoen 8, episode 3 ‘The Long Night’ vooral heel veel donkere dingen bewegen tegen een nog donkerdere achtergrond. Het is overigens een klacht die we wel vaker horen: HDR-content is te donker. De reden daarachter is dat de ‘colorgrading’, het finale bewerken van de film/tv-reeks gebeurt in een pikzwarte grading-studio. En die omgeving is helemaal niet te vergelijken met een doorsnee woonkamer, waar altijd wat licht is en vaak zelfs veel licht.

Dolby Vision IQ belooft een oplossing te zijn voor dat probleem. Door de informatie van de dynamische metadata te combineren met informatie van de lichtsensor kan de tv het beeld slim aanpassen om zo dicht mogelijk bij de originele beeldintentie te blijven, maar wel rekening te houden met omgevingslicht. Voorlopig is er nog niet veel informatie over wat Dolby Vision IQ allemaal aanpast (helderheid en kleursaturatie werden vermeld, maar we hoorden ook dat de EOTF aangepast wordt), maar het is in elk geval meer dan wat een traditionele lichtsensor deed. Die paste immers enkel de maximale helderheid aan. Wat wel jammer is, de technologie werkt natuurlijk enkel met Dolby Vision content. Voor die befaamde Game Of Thrones aflevering zou het dus niet geholpen hebben, die werd immers uitgezonden in SDR.

Toch denken we dat Dolby Vision IQ een waardevolle toevoeging is. Het is een duidelijke toegeving dat de doorsnee woonkamer niet vergeleken kan worden met een gradingstudio en dat beeld dus moet aangepast worden om er op zijn best uit te zien.

Filmmaker Mode

Een beeldmode die garandeert dat we zien wat de maker van het beeld voor ogen had, dat lijkt iets dat we zeker willen, neen? Filmmaker mode zal je alvast terugvinden op heel wat toestellen in 2020. Maar we zijn eigenlijk niet overtuigd dat deze feature belangrijk is. Om te beginnen is filmmaker mode vaak bijna identiek aan wat op de meeste toestellen de Film/Bioscoop/Cinema mode is. De meerwaarde van nog een extra beeldmode zit hem enkel in het feit dat deze op alle toestellen dezelfde naam heeft, en dat je weet wat het betekent.

Dat is inderdaad een flinke stap vooruit, maar het is niet zaligmakend. Om te beginnen zal Filmmaker mode de maximale helderheid op 100 nits zetten, dat is erg laag en typisch bedoeld voor kijken bij volledige verduistering. Vermits we sowieso al veel klachten horen over te donkere content en de meeste mensen niet in een bat-cave naar tv kijken voorspellen we dat heel wat mensen hun filmmaker mode wat helderder gaan maken. Dat kan gelukkig, het is een beeldpreset zoals de andere, maar het is alvast geen goede start. Een ander probleem is dat filmmaker mode niet altijd de beste resultaten garandeert. Wie via live tv naar een film kijkt, zal vermoedelijk de mode manueel activeren. Maar een film die je bekijkt via live tv is stevig gecomprimeerd. Een beetje MPEG-ruisonderdrukking kan dan het beeld verbeteren, maar dat schakel je net uit door naar filmmaker mode te gaan.

Kortom, Filmmaker mode is een goed begin, maar het staat, ironisch genoeg, haaks op het concept van Dolby Vision IQ. Dat voert net allerlei bewerkingen uit, maar wil ook de “creator’s intent” bewaren. Het verschil is dat Dolby Vision IQ rekening houdt met de reële omstandigheden waarin mensen tv kijken, terwijl Filmmaker mode daar aan voorbijgaat. De ideale oplossing lijkt ons Filmmaker beeldmode met Dolby Vision IQ technologie die ook in SDR werkt, en niet enkel op Dolby Vision content. Wie weet krijgen we dat ooit.

Lifestyle tv: Samsung Sero

Af en toe zie je wel eens een nieuwe tv-vormgeving op CES, maar dit jaar liet Samsung het niet bij een concept, maar een echte lancering. De Sero, vorig jaar al in Korea beschikbaar wordt nu wereldwijd gelanceerd.

Met de Sero mikt Samsung voluit op de Instagram/Tik Tok generatie. Het toestel past in de rij lifestyle tv’s die Samsung al een tijdje in de markt zet (Serif, Frame). Het 43” QLED-scherm staat op een mooie, grote stand, die bovendien een vrij krachtig audiosysteem bevat (4.1 kanaal, 60 Watt). Die keuze voor een wat kleiner schermformaat is mogelijk gemaakt om de motorisatie te vereenvoudigen. Maar we vermoeden dat er ook gekeken is naar het feit dat de jongere generatie in een bescheiden appartement/studio woont en een 55 inch in dat geval misschien wat groot is. En dan is er uiteraard de prijs. We hoorden op CES getallen tussen de 1500 en 2000 euro. Vooral die bovengrens lijkt ons wat hoog gegrepen voor een toestel dat, laat ons eerlijk zijn, eerder een gimmick is. Kortom, de Sero is een leuk idee, maar wordt er in jouw woonkamer nog steeds veel gewone tv, film of zelfs YouTube gekeken, dan kan je de Sero gerust links laten liggen.

Meer nieuws

Bekijk ook alle aankondigingen van CES 2020 in onze CES 2020 homecinema round-up.

Reacties (0)