’20 procent van verkochte tv’s in 2015 heeft uhd-resolutie’

07 april 2015 1 Minuut 0 Reacties
Samsung-SUHD-tv-2

Er wordt verwacht dat twintig procent van alle verkochte televisies in 2015 een uhd-tv zal zijn, vanwege de groeiende vraag naar grote tv's. Dit cijfer geeft de wereldwijde groei voor de uhd-televisie aan: televisies die in staat zijn 4k-content te tonen.

De uhd-tv groeit in populariteit

Er wordt verwacht dat de uhd-televisie in 2015 wereldwijd zo’n twintig procent van de markt in handen gaat krijgen. Dat heeft onder meer te maken met de groeiende concurrentiestrijd in Noord-Amerika en de vraag naar dergelijke televisies in China. Het zal in elk geval niet aan de leveranciers liggen: de kosten voor het maken van een uhd-tv ligt momenteel niet veel hoger dan een full hd-televisie (1,15 keer), terwijl de prijs nog steeds 1,50 keer hoger is. Momenteel is er veel vraag naar grote tv’s, waardoor er meer 4k-televisies worden verkocht.

Verder wordt er voor heel 2015 verwacht dat het aantal verscheepte televisies ergens rond de 200-210 miljoen stuks zullen liggen en daarvan is ongeveer 40 miljoen stuks een 4k-televisie; dat komt neer op twintig procent. Ondertussen hebben producenten van content en televisies de handen ineen geslagen en de UHD Alliance opgericht. Deze samenwerking moet de lat hoog leggen voor de ‘volgende generatie video’, waarmee 4K Ultra HD bedoeld wordt. Onder meer Samsung, Sony, Panasonic, Netflix, Dolby en Disney zijn hierbij aangesloten.

De samenwerking moet ervoor zorgen dat er voldoende 4k-content beschikbaar komt, dat deze content in optimale kwaliteit bekeken kan worden en dat de content op nagenoeg alle apparaten die de hoge resolutie ondersteunen bekeken kan worden. Zo ben je bijvoorbeeld niet meer aangewezen op een 4k-mediaspeler van Sony als je een Sony 4k-tv gekocht hebt. Voor het distribueren, markteten en weergeven van content moet één standaard ontwikkeld worden. Daarmee zal de populariteit van 4k-content ongetwijfeld gaan toenemen.

Reacties (0)