Step-up review: Marantz SR5011, SR6011 en SR7011 av-receivers

19 februari 2017 + 10 minuten 5 Reacties
Marantz-receivers-feature

In deze review kijken we naar drie av-receivers van Marantz; de 7-kanaals SR5011, de 9-kanaals SR6011 en de 9-kanaals SR7011. Alledrie de receivers ondersteunen Ultra HD, HDR en Dolby Atmos.

We hebben de afgelopen maanden al naar twee receivers uit de nieuwe line-ups van Denon en Marantz gekeken; het AVR-X6300H topmodel met maar liefst 11 versterkte kanalen, en de NR1607 instap av-receiver met een slank design. In deze step-up review kijken we naar wat grotere modellen uit de line-up van Marantz; de SR5011, SR6011 en SR7011. We gaan dieper in op de verschillen, de mogelijkheden en natuurlijk de audiokwaliteit.

Dit zijn de Marantz SR5011, SR6011 en SR7011

Marantz heeft in de zomer van 2016 drie nieuwe av-receivers voor de thuisbioscoop aangekondigd; de SR5011 met 7-kanaals versterking, de SR6011 met 9-kanaals versterking en de SR7011 met 9-kanaals versterking en Heos-ondersteuning. Alledrie de receivers maken nog altijd gebruik van het kenmerkende Marantz-design, met twee grote knoppen, de afgeronde aluminium voorzijde en het ronde display in het midden.

Natuurlijk zijn alledrie de receivers volledig uitgerust voor het streamen van media, zowel van streamingdiensten als via het thuisnetwerk. WiFi en bluetooth zijn aanwezig om direct vanaf je computer, je smartphone of een NAS muziek te streamen, en natuurlijk kan integratie van Spotify Connect niet ontbreken. De SR7011 komt zelfs met Heos-ondersteuning, wat betekent dat de receiver onderdeel kan worden van je Heos multiroom-opstelling en dat je muziek kunt streamen via de Heos-app. Alle receivers kunnen bediend worden middels de gratis Marantz AVR Remote-app en beschikken over ondersteuning voor de nieuwste audioformaten.

Marantz SR5011

De SR5011 is het kleinste model met 7 versterkte kanalen en een vermogen van 100 Watt per kanaal (bij 8 Ohm). De receiver kan MP3-, WMA-, AAC-, FLAC- (tot 192 kHz / 24 bit), ALAC- en DSD 2,8MHz- en ‘Double DSD’ 5.6 MHz-bestanden via usb en je netwerk weergeven. Middels AirPlay, WiFi, bluetooth en Spotify Connect heb je toegang tot nagenoeg alle streamingdiensten en media. Ook is er ondersteuning voor Dolby TrueHD, Dolby Pro Logic IIz, DTS-HD, Dolby Atmos en DTS:X aanwezig. Audyssey MultEQ zorgt met de meegeleverde microfoon voor een optimale afstelling van de receiver. Audyssey Dynamic Volume biedt daarnaast real-time volumeregeling en Audyssey Dynamic EQ verbetert de surroundweergave van het systeem bij lage volumes.

De SR5011 beschikt over 4K Ultra HD-upscaling tot 30Hz en komt met acht hdmi 2.0a-ingangen met hdcp 2.2, waarvan één zich bevindt aan de voorzijde. Er is dus volledige ondersteuning voor HDR- en Ultra HD-materiaal, inclusief het BT.2020 kleurbereik. Er zijn twee hdmi-uitgangen aanwezig, plus vijf analoge ingangen, een 7.2-kanaals pre-uitgang, twee subwoofer-uitgangen, twee optische ingangen en twee coaxiale ingangen. Er is een versterkte uitgang voor een tweede zone (alleen audio vanaf usb, netwerk en analoog) aanwezig, maar ook een pre-uitgang voor een tweede zone wanneer je in de hoofdzone alle zeven versterkers gebruikt. DE SR5011 is inmiddels te koop voor ongeveer 600 euro.

Marantz SR6011

Een stapje hoger zien we de SR6011 terug, voorzien van dezelfde features als de SR5011 maar dan met 9-kanaals versterking. Hierdoor is bijvoorbeeld een 7.1.2 Dolby Atmos-opstelling mogelijk. Koppel je een extra stereoversterker dan kun je het zelfs tot een 7.1.4-opstelling uitbreiden. De receiver heeft een vermogen van 110 Watt per kanaal (bij 8 Ohm). Daarbij beschikt de receiver over een phono-ingang, Audyssey MultEQ XT32 voor geavanceerde kalibratie met extra meetpunten, Audyssey Sub EQ HT voor het instellen van het DPS-filter van de subwoofers en Audyssey Low Frequency Containment waarmee de audioweergave geoptimaliseerd wordt zonder de buren lastig te vallen.

Van de twee hdmi-uitgangen kan er één ook voor een tweede zone gebruikt worden en de receiver kan alle signalen upscalen naar 4K Ultra HD 50/60Hz materiaal. In plaats van de 7.2-kanaals pre-uitgang beschikt de SR6011 over een 11.2-kanaals pre-uitgang. Ook komt de receiver met vergulde aansluitingen en zowel een extra composiet ingang als een extra analoge ingang. Wat betreft het uiterlijk zien we aan de voorzijde een klep terug, waarachter zich een aantal aansluitingen en bedieningsknoppen bevinden. De SR6011 kan inmiddels gekocht worden voor 1.149 euro.

Marantz SR7011

Het topmodel in de line-up is de SR7011, een 9-kanaals receiver met een vermogen van 125 Watt per kanaal (bij 8 Ohm). Deze receiver komt weer met alle features van de SR5011 en SR6011 maar beschikt daarbij over de mogelijkheid een update voor Auro 3D uit te voeren. Middels deze betaalde update (149 euro) kun je ook 3D audio-content van Auro 3D beluisteren. Daarnaast is de receiver uitgerust met Heos-ondersteuning, wat betekent dat je de receiver onderdeel kunt maken van je Heos multiroom-netwerk, en je muziek kunt streamen via de Heos-app. Net als bij de SR6011 is er 11-kanaals verwerking aanwezig, wat inhoudt dat je middels een externe stereoversterker een 7.1.4-opstelling kunt aansturen.

De SR7011 is uitgerust met het volledige pakket Audyssey Platinum met DSP-algoritmen en kan daarmee met Audyssey MultEQ XT32 automatische kalibratie van de ruimte-akoestiek uitvoeren met 8 meetpunten. De receiver kan een tweede en derde zone versterkt of middels pre-out aansturen voor audio en video. Ook zijn er extra analoge en component-aansluitingen voor een tweede zone. Er zijn acht hdmi-ingangen aanwezig, en drie uitgangen (twee voor main zone, en een voor zone 2). De SR7011 is iets hoger dan de SR6011 en beschikt achter de klep aan de voorzijde over een extra display met geavanceerde informatie over bijvoorbeeld geactiveerde speakers, audio-modi en afgespeelde nummers. De SR7011 kan gekocht worden voor een prijs van 1.799 euro.

De belangrijkste verschillen

De Marantz SR5011 is in de basis al een compleet uitgeruste av-receiver, met diverse streamingopties, een groot aantal aansluitmogelijkheden, de mogelijkheid voor een tweede zone en ondersteuning voor de nieuwste (hoge resolutie) audioformaten. De receiver is geschikt voor maximaal een 7-kanaals luidsprekeropstelling. De belangrijkste stappen die je maakt als je voor de SR6011 kiest zijn het extra vermogen, twee extra versterkte kanalen, een phono-aansluiting, geavanceerdere kalibratiemogelijkheden en een volledige extra zone voor zowel audio als video. De SR6011 kan een 9-kanaals luidsprekeropstelling aansturen, en zelfs een 11-kanaals opstelling als je een externe stereoversterker koppelt.

Haal je de SR7011 in huis dan krijg je dezelfde mogelijkheden qua luidsprekeropstellingen maar dan met weer wat meer vermogen. Dit is de enige receiver met Heos-ondersteuning, wat een groot pluspunt is als je voor een multiroom-setup gaat en eenvoudig muziek van verschillende diensten wilt streamen. Auro 3D is een betaalde optie voor de echte home cinema-fan, en audio en video kunnen naar een tweede of zelfs derde zone verstuurd worden. Bij de SR7011 krijg je daarbij een afstandsbediening met display en achtergrondverlichting voor de toetsen geleverd.

Maar, dat is natuurlijk niet alles want onder de motorkap verandert er ook een hoop wanneer je van de SR5011 overstapt naar de SR6011 of naar de SR7011. De kwaliteit en capaciteit van de interne componenten gaat ook vooruit. Zonder in de technische details te duiken zien we onder meer grotere voedingen wanneer we in de line-up omhoog gaan. Ook zitten er zwaardere condensatoren en andere gelijkrichters in naar mate je hoger in de line-up komt. Wat dit voor invloed heeft lees je onder het kopje over de audiokwaliteit. 

Overige apparatuur

In deze review maken we gebruik van een LG E6V-serie oled tv voor de weergave van videomateriaal, Spotify voor het streamen van muziek, een usb-stick met high-res audio, de Panasonic DMP-UB900 Ultra HD Blu-ray speler voor de weergave van CD’s en (Ultra HD) Blu-ray discs, en het B&W CM S2-serie luidsprekersysteem voor een optimale weergave van de audio.

Design

Op het gebied van design zijn de receivers nog altijd voorzien van de karakteristieke Marantz-elementen. Zo zien we de zwarte of goudkleurige afwerking, de gebogen voorzijde en het ronde display terug. De SR5011 is het kleinste en lichtste model, gevolgd door de SR6011 en de SR7011. Naar mate we hoger in de serie gaan zien we ook dat er aan de voorzijde wat zaken veranderen. Zo beschikt de SR5011 over een aantal knoppen en inputs die zich in het zicht bevinden. Bij de SR6011 zijn deze netjes achter een klep weggewerkt.

De klep van de SR7011 is iets groter want daarachter zit ook nog een display verstopt waarop je het gehele menu en informatie over bijvoorbeeld de audiomodus of het afgespeelde nummer kunt zien. Ook zien we hier een aantal extra snelkoppelingen en navigatieknoppen terug. Over het algemeen is de bouwkwaliteit bij alle modellen hetzelfde, al hebben we het idee dat de draaiknoppen van de SR5011 wat minder weerstand hebben en dus wat goedkoper aanvoelen. Met het design en de bouwkwaliteit van de receivers zit het helemaal goed. Het forse gewicht, de metalen voorzijde, de premium afwerking en de stabiele plaatsing middels de zwarte pootjes geeft het geheel een high-end look and feel mee. Geen toeters en bellen maar strakke lijnen, subtiele designelementen en puur datgene wat je nodig hebt om de receivers comfortabel te kunnen plaatsen en bedienen.

De afstandsbedieningen en app

Marantz levert met de SR5011 en SR6011 een afstandsbediening mee die voor ‘receiver begrippen’ vrij eenvoudig is. Geen display, geen leds; gewoon een afstandsbediening met alle knoppen om comfortabel de hub van je home cinema-systeem te kunnen bedienen. Alle belangrijke functies zijn direct toegankelijk via de afstandsbediening. De accessoire is weinig bijzonder en achtergrondverlichting was fijn geweest (knoppen lichten wel een beetje op als ze voldoende licht gehad hebben) maar verder ligt de afstandsbediening goed in de hand, hebben de knoppen een goede ‘travel’ en reageert het apparaat snel op input.

De afstandsbediening van de SR7011 is wat forser, uitgerust met bedieningsknoppen voor andere apparaten (tv en speler bijvoorbeeld) en voorzien een display waarop de gekozen bron verschijnt. Bijkomend voordeel is dat deze remote zijn knoppen wel kan verlichten middels een knopje aan de zijkant. De lay-out van de afstandsbediening ziet er wat onoverzichtelijker uit maar je hebt wel direct toegang tot je belangrijkste apparaten, zones en functies. Een alles-in-één remote waarmee de bediening ideaal is.

Marantz AVR Remote App

Samen met de nieuwe receivers voor dit jaar heeft Marantz ook een nieuwe app uitgebracht. De Marantz 2016 AVR Remote app is geschikt voor Android en iOS, en maakt het mogelijk de receiver compleet te bedienen. Eigenlijk kun je de afstandsbediening wegleggen want de app is in principe een combinatie van de knoppen op je afstandsbediening en de interface van de receiver. Vanuit het menu in de app kun je alle functies van de receiver aan, en als er een bron speelt kun je via de app het volume wijzigen, een volgend nummer selecteren, scrollen door lijsten, nummers zoeken, radiozenders opzoeken, etc. Eigenlijk is het complete bediening, met één app. Je moet je weg even vinden, maar het is een snelle en soepel werkende app waarmee je vanaf de bank of stoel alles kunt doen. Als we de afstandsbediening even niet binnen handbereik hadden dan was de app een prima alternatief.

Installatie en gebruik

De installatie en het gebruik van een Marantz-receiver is al jaren nagenoeg onveranderd gebleven. Natuurlijk komen er functies bij en worden er verbeteringen doorgevoerd, maar in de basis zien we dezelfde interface met dezelfde structuur terug. De installatie is een fluitje van een cent; plaats de receiver op zijn plek, sluit de antennes voor bluetooth en WiFi aan (houd rekening met voldoende ruimte boven de receiver voor deze antennes), koppel je apparatuur en speakers en ga aan de slag met de instellingen.

Het is helemaal niet erg dat we de interface van Marantz al jaren kennen. Het menu van een receiver moet vooral functioneel en duidelijk zijn, zonder toeters en bellen of fraaie graphics, en dat is precies wat de interface op deze receivers is. Bovendien maakt deze simpele interface de bediening ook een stuk eenvoudiger; je weet precies waar je zijn moet en alle instellingen zijn duidelijk omschreven. De navigatie in alle menu’s verloopt daarbij erg soepel en snel, de kans is klein dat je verdwaald raakt en functies worden duidelijk aangegeven.

Wanneer je de receiver voor het eerst aanzet wordt je door een set-up menu geloodst. Hier kun je onder meer verbinding maken met je WiFi-netwerk en de Audyssey-kalibratie uitvoeren. Ook krijg je tips en adviezen over het aansluiten van componenten en het aansluiten van je speakers. Het is ook weer een zeer eenvoudige set-up maar precies met datgene wat je nodig hebt om snel aan de slag te kunnen. De set-up kan, als je het meteen goed wilt doen met volledige kalibratie, een half uur in beslag nemen maar daarna staat de receiver in de basis wel goed.

Kalibratie

Je hebt twee mogelijkheden om de receiver en de aangesloten speakers optimaal in te stellen voor de ruimte waarin het geheel staat. Je kunt zelf met meetapparatuur aan de slag of je maakt gebruik van de Audyssey kalibratie. Simpel gezegd sluit je hiervoor de meegeleverde microfoon aan op de daarvoor bestemde poort aan de voorzijde, plaats je de microfoon op de meegeleverde standaard en laat de receiver naar de optimale afstelling zoeken door de microfoon op aangewezen luisterposities te plaatsen. Er zijn zowel voorstanders als tegenstanders van deze techniek; het blijft een kwestie van smaak. In onze ruimte gaf de Audyssey kalibratie een prima resultaat, maar aangezien de ruimte akoestisch geoptimaliseerd is gaven we de voorkeur aan het invoeren zelf gemeten waarden. Wil je meer weten over het kalibreren van een receiver, lees dan ons artikel over Audyssey MultEQ.

De mogelijkheden

Wat betreft de mogelijkheden verschillen de drie receivers nogal van elkaar, zoals hierboven al aangegeven. Ook op het gebied van de luidsprekeropstelling zijn er belangrijke verschillen. Wij hebben in de testruimte een 7.1.4-kanaals Dolby Atmos-opstelling staan en deze opstelling is in combinatie met één van deze receivers niet compleet te gebruiken. De SR5011 is een 7-kanaals receiver en kan dus maximaal 7 luidsprekers aansturen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een 5.1-kanaals opstelling met tweede zone (twee luidsprekers in een tweede zone), een 7.1-kanaals opstelling of een 5.1.2-kanaals Dolby Atmos-opstelling met twee height/top luidsprekers. De SR7011 en SR6011 zijn 9-kanaals receivers, waardoor je naast deze opstellingen ook een 5.1.4- of een 7.1.2-opstelling met Dolby Atmos kunt realiseren. Echter, je kunt de 7.1.4-kanaals opstelling wel aansturen maar hiervoor moet je een losse stereoversterker aansluiten (via analoge tulpkabels) en hierop de twee extra hoogtekanalen aansluiten. Op dit moment is de Denon AVR-X6300H de enige receiver die zelf 11 kanalen kan versterken en dus een volledige Atmos-opstelling kan aansturen.

Alles over de opstellingsmogelijkheden en de beste posities van luidsprekers lees je in ons artikel over de positie van luidsprekers in een home cinema-opstelling.

Muziek streaming

Een receiver is natuurlijk een hub voor al je media, zowel fysieke media als online diensten. Marantz pakt dit al bij de SR5011 goed aan, met diverse mogelijkheden om al je media weer te geven. Fysiek is dit bij alle modellen mogelijk middels analoog of digitaal aangesloten mediaspelers en een usb-stick.

Alledrie de receivers beschikken over diverse streamingmogelijkheden. Zo kun je middels WiFi een NAS of andere netwerkschijf binnen je thuisnetwerk aan, kun je vanaf alle mobiele apparaten via Bluetooth streamen en als je een iOS-apparaat hebt kun je middels AirPlay je content via de receiver laten afspelen. Wanneer je pc en/of NAS DLNA-gecertificeerd is en is verbonden met je thuisnetwerk dan is het koppelen een fluitje van een cent. De receiver ziet de apparaten binnen een paar seconden waardoor je vrijwel meteen aan de slag kunt. Afhankelijk van de structuur die je op je NAS of pc aanhoudt zijn bestanden snel te vinden. De kwaliteit is meer dan prima en de bestandsondersteuning laat weinig te wensen over. Via alle wegen is er volledige ondersteuning voor hoge resolutie audioformaten.

De receivers beschikken daarbij over Spotify Connect waardoor je je Spotify-nummers door de receiver kunt laten streamen, terwijl je je smartphone puur voor de bediening en alle andere zaken gebruikt. Alsof dat nog niet genoeg is kun je internetradiostations opzoeken en beluisteren, naast de traditionele am- en fm-zenders. Al deze opties werken soepel en goed, maar zorg er vanzelfsprekend voor dat je een stabiele internetverbinding hebt.

De SR7011 is echter het ultieme model als je verschillende diensten gebruikt om muziek te streamen en je muziek ook graag door het hele huis laat horen. Dit model komt namelijk met ondersteuning voor Heos, het multiroom-systeem van Denon. Via de Heos-app krijg je toegang tot nog meer diensten. Je kunt via de app muziek vanaf je mobiele telefoon of een NAS maar ook van diensten als Deezer, Tidal, Spotify en TuneIn afspelen. Je hebt hier niet per se meerdere Heos-speakers voor nodig; de SR7011 wordt gezien als afspeelpunt en is dus voldoende om mee aan de slag te gaan. Heb je meer Heos-apparatuur in huis staan dan kun je eenvoudig je muziek in meerdere ruimten weergeven en al je speakers (en de receiver) middels de app bedienen.

Audiokwaliteit

Nu we alle verschillen, overeenkomsten en pluspunten en minpunten op het gebied van features, gebruik en mogelijkheden benoemd hebben, blijft er nog een belangrijk onderdeel over; de audiokwaliteit. Kijkend naar de specificaties op papier zou die audioweergave naar mate we hoger in de line-up komen beter moeten worden, maar is dat ook zo en is dat verschil overduidelijk? In onze testruimte en thuisbioscoop, welke compleet geoptimaliseerd is qua akoestiek, hebben we de Bowers & Wilkins CM S2-serie staan, vergezeld door vier AM-1 luidsprekers voor de topkanalen en twee CWM663 luidsprekers voor de zijkanten. De subwoofer is in dit geval de Bowers & Wilkins ASW610XP.

Marantz SR5011

De Marantz SR5011 hebben we in twee opstellingen gebruikt; een 5.1.2 Atmos-opstelling en een stereo-opstelling. Ook hebben we zowel naar films gekeken als naar hoge resolutie muziek via usb en het netwerk geluisterd.

We beginnen met de film Deadpool op Ultra HD Blu-ray en in Dolby Atmos. De luidsprekeropstelling is voor Atmos misschien niet optimaal maar toch weet de SR5011 zich goed staande te houden en krijgen we een levendige en overtuigende Atmos-ervaring voorgeschoteld. Het geluidsveld is breed en hoog genoeg om je in de actie te wanen, al missen we die twee extra hoogtekanalen wel een beetje. Maar, dat is natuurlijk een keuze. Met de riemen die de SR5011 heeft roeit hij in ieder geval goed. Surround-effecten komen met voldoende dynamiek en detail over, het ontbreekt met name aan gecontroleerd laag. De echt gecontroleerde diepe tonen, en ook de lagere tonen uit de frontspeakers, missen kracht en souplesse. Daarbij komen dialogen zonder al teveel diepgang en emotie over. Over het algemeen is de surround-ervaring boven gemiddeld goed; met heldere dialogen, een breed en diep geluidsveld en dynamische surround-effecten. In het laag en in het hoog missen we nog wat, met name subtiele details en gecontroleerde punches die een film net dat beetje extra dynamiek geven.

Op het gebied van muziek kunnen we de conclusie van hierboven grotendeels overnemen. Met name wanneer we met hi-res audiobestanden (van onder andere Muse, The Beatles en Norah Jones) aan de slag gaan is dat beetje souplesse een gemis in zowel het laag als het hoog. Het stereoveld is breed, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de Denon AVR-X6300H of Marantz SR7011 heb je iets minder het idee echt voor de artiest in de studio of concertzaal te staan. Zang wordt meer over de ruimte verdeeld dan echt voor je neus geplaatst. Ook worden instrumenten minder strak in de ruimte geplaatst. De dynamische nummers van Muse ontbeert het aan die lage, strakke punch en je merkt zo nu en dan dat de receiver het bij hogere volumes moeilijk krijgt om al die actie en dynamiek nog super strak en gecontroleerd weer te geven. Dat klinkt allemaal samen wat negatief, maar we bouwen natuurlijk op naar twee betere modellen, waar we de weergave mee vergelijken. Op zichzelf staand is de SR5011 een zeer goede receiver, die met name geschikt is voor de kleine of middelgrote thuisbioscopen. Op de wat hogere volumes en met dynamische hi-resmuziek ontbreekt het aan souplesse en subtiele details, en bij laag missen we de strakke en gecontroleerde punch.

Marantz SR6011

De Marantz SR6011 hebben we in twee opstellingen gebruikt; een 5.1.4 Atmos-opstelling en een stereo-opstelling. Ook hebben we zowel naar films gekeken als naar hoge resolutie muziek via usb en het netwerk geluisterd.

Natuurlijk hebben we de SR6011 aan exact dezelfde content onderworpen als de SR5011, te beginnen met de Atmos-audiotrack van Deadpool. De receiver heeft nu als voordeel twee extra speakers boven de luisterpositie te kunnen aansturen en dat komt het Atmos-effect zeker ten goede. Hierdoor krijgen we iets meer het idee dat de effecten die zich boven de luisterpositie bevinden zich door te ruimte verplaatsen, meer een 3D audio-ervaring dus. Ook over het algemeen genomen voelt het geluidsveld iets breder en hoger, en daardoor iets realistischer en levendiger. De receiver heeft minder moeite met de lage tonen, deze worden met meer punch en souplesse weergegeven. En daarnaast zit er veel meer kleur en leven in dialogen. Alles bij elkaar genomen is de Atmos-ervaring indrukwekkend, met naadloze overgangen tussen de speakers, een strakke dialoogweergave, krachtige lage tonen en overall een iets stabielere weergave dan bij de SR5011.

Die stabielere weergave wordt nog wat duidelijker zodra we de stereo-opstelling activeren. Hier ervaren we een duidelijker onderscheid tussen verschillende instrumenten en stemmen in de ruimte, een breder geluidsveld en een nog strakkere bas. Ook de zang wordt perfect voor je geplaatst, wat je veel meer het idee geeft dat het nummer voor je neus wordt gespeeld. Het totaalbeeld komt wat meer tot leven en de receiver heeft met hogere volumes veel minder moeite om alles strak, geordend en dynamisch te houden. Toch valt er nog meer uit de frontspeakers te halen, zeker wat subtiele details betreft die je net dat beetje extra gevoel geven dichtbij de opname te staan. De SR6011 kan onze testruimte zonder al teveel moeite vullen met een fraaie weergave van muziek, met een warme (maar niet te wollige) klankkleur en een bredere audiostage.

Marantz SR7011

De Marantz SR7011 hebben we net als de SR6011 in twee opstellingen gebruikt; een 5.1.4 Atmos-opstelling en een stereo-opstelling. Ook hebben we zowel naar films gekeken als naar hoge resolutie muziek via usb en het netwerk geluisterd.

Wanneer we de SR7011 voorzien van het Atmos-signaal lijkt er in eerste instantie niet veel verschil waar te nemen, maar naar mate we verder in de film komen valt op dat er toch duidelijk een stap gemaakt is. De receiver weet een overtuigend breed en hoog geluidsveld te creëren met veel ruimte tussen de speakers die gevuld wordt met surround-effecten. Dit levert een volledig gevulde ruimte op waarin audio-objecten zich vrij kunnen verplaatsen. Ondanks dat je er middenin lijkt te zitten blijft het mogelijk onderscheid te maken tussen de soundtrack, de dialogen en de effecten. Het wordt geen grote chaos waardoor elementen ondergesneeuwd worden. Dialogen komen warm, helder en vervuld van emotie over, zonder dat ze ondergesneeuwd worden door overweldigende effecten of muziek. Subtiele details in dialogen, audio-effecten en muziek blijven behouden en worden strak neergezet. De lage tonen bevatten nog wat meer punch en zorgen voor een diep en strak laag bereik waarbij je niet van de bank trilt maar het wel degelijk in je maag voelt. Op hoog volume weet deze receiver een middelgrote tot grote thuisbioscoop van een indrukwekkende surround-ervaring te voorzien.

Ook met stereo-audiomateriaal weet de SR7011 ons te overtuigen. Elk subtiel detail is hoorbaar, lage tonen worden accuraat en met voldoende kracht weergegeven en je krijgt door de helderheid en ruimtelijke klankveld het gevoel alsof de artiest direct voor je staat in de opnamestudio of de concertzaal. Als je niet beter zou weten dan geeft deze receiver je het idee dat er nog wat luidsprekers in de ruimte meespelen. De stereo-weergave omringt je met veel kracht en tegelijkertijd souplesse, en dat ervaren we graag. De receiver komt niet in de problemen bij dynamische passages en weet instrumenten en stemmen een duidelijke positie in de ruimte te geven. De SR7011 haalt nog net wat meer uit de frontspeakers en stuurt ze met meer gemak en souplesse aan. Dit zorgt voor een groter bereik met een audiostage waarin meer leven zit.

Conclusie

Als we alles bij elkaar nemen dan zijn de verschillen tussen de SR5011, SR6011 en SR7011 duidelijk, en kunnen we ook de gebruiksscenario’s aan de verschillende receivers hangen. De SR5011 is in de basis een uitstekende receiver voor een kleine of middelgrote thuisbioscoop waarin Dolby Atmos geen (grote) rol van betekenis speelt, je een kleine surround-opstelling hebt staan en voldoende hebt aan lokale media, AirPlay, bluetooth en Spotify voor het streamen van je muziek naar je receiver. De receiver biedt een overtuigende surround-weergave en kan je muziek met voldoende dynamiek en een breed geluidsveld weergeven.

De SR6011 is een receiver voor de mensen die het iets serieuzer aan willen pakken, met een grotere opstelling (en/of wellicht betere luidsprekers), een iets grotere ruimte die gevuld moet worden met goed geluid en wellicht een extra zone voor audio en video. De receiver laat op het gebied van audiokwaliteit een duidelijke stap voorwaarts zien. Je krijgt een breder en hoger geluidsveld, een betere plaatsing van audio in de ruimte, strakkere lage tonen een een stabielere weergave. De receiver brengt meer leven in het geluid en weet ook bij hogere volumes een gecontroleerde en dynamische weergave te verzorgen.

De SR7011 is voor de echte home cinema-enthousiastelingen die een middelgroot tot groot home cinema-systeem van een indrukwekkende audioweergave willen voorzien, en die daarbij van de Heos-ondersteuning willen profiteren door muziek te streamen van verschillende (online) bronnen en mogelijk zelfs naar verschillende ruimten. Deze receiver laat de ruimte groter lijken dan hij is, stuurt de luidsprekers met opvallend gemak aan, zorgt voor strakke lage tonen en laat subtiele details tot leven komen in een indrukwekkend goed ingericht geluidsveld. Is de receiver het middelpunt van je audio- en videobronnen in huis, wil je optimaal van hoge kwaliteit audio genieten en heb je daar ook de juiste luidsprekers voor, dan is de SR7011 een absolute aanrader.

Reacties (5)