Het heeft even geduurd, maar eindelijk zijn de nieuwe AV-receivers van Yamaha er. De RX-V6A is een betaalbaar 7.2-model met een nieuw design en toekomstgerichte features. Sommige functies zijn zelfs zo vooruitstrevend dat ze nog moeten opduiken op het toestel. Vaste Yamaha-waarden zoals MusicCast en de vele DSP-opties ontbreken uiteraard niet.
De nieuwe AV-receivers van Yamaha zijn er! We testen de RX-V6A, een betaalbaar 7.2-model met een nieuw design en toekomstgerichte features.
Yamaha RX-V6A av-receiver
Het is van januari geleden dat we vanuit FWD in Las Vegas achter gesloten deuren een blik mochten werpen op de opgefriste receiverlijn die Yamaha in petto had. Pas in oktober zijn de nieuwe toestellen effectief beschikbaar – heel wat later, maar we hoeven je wellicht niet te vertellen waarom.
Vernieuwing is dit jaar bij alle fabrikanten van AV-receivers de boodschap, want het verschijnen van HDMI 2.1 en van de nieuwe generatie spelconsoles betekent er meer up to date apparaten nodig zijn. Yamaha grijpt die noodgedwongen technische vernieuwingsoperatie aan om meteen ook het design van zijn apparaten grondig op te frissen. In deze review kijken we naar de RX-V6A, een 7.2 AV-receiver van een realistische 100 Watt en met heel wat interessante nieuwe en vertrouwde features, zoals MusicCast. En dat nieuw design, uiteraard, dat echt voor een frisse wind zorgt.
Hoewel dit echt eerder een lage middenklasser-receiver is, is de 749-euro kostende RX-V6A wel het hoogste vernieuwde model dat Yamaha vooralsnog voorgesteld heeft. We verwachten wel dat het Japanse merk in de komende tijd ook danig vernieuwd modellen in zijn hogere Aventage-lijn zal presteren.
We moeten wel opmerken dat we de RX-V6A weliswaar in primeur testen, maar dat dit eveneens betekent dat er nog aantal functies nog niet beschikbaar zijn. We kunnen daarom niet over alle aspecten een oordeel vellen. Het gaat wel om zaken die eerder bij specifieke nichescenario’s horen. Zo belooft deze Yamaha als een van de eerste receivers ondersteuning voor HDR10+ te krijgen en wordt het uitgerust met Dolby Atmos met Height Virtualizer, waarbij je Atmos kunt beleven zonder aparte hoogtespeakers. Belangrijker is de toekomstige ondersteuning voor 8K/60 en 4K/120 via HDMI 2.1. Maar het merendeel van deze toekomstgerichte features (en nog wat andere zaken) komt er pas aan met een toekomstige firmware-update. De RX-V6A ligt in elk geval al in de winkels, dus vinden we wel relevant om deze receiver al onder de loep te nemen.
Minder knoppen
Yamaha-kenners zullen meteen zien dat de RX-V6A een nieuw design heeft gekregen. Het eindresultaat mag best gezien worden. De nieuwe receiver heeft een strakker, moderner look die wel een iets ander richting uitgaat dan de meeste modieuze apparaten. Huidige designtrends zetten eerder in op matte kleuren bijvoorbeeld, maar de fraaie zwarte voorkant van de RX-V6A glans echt. Op afstand lijkt het net glas, al blijkt het wel van kunststof te zijn als je dichterbij komt. Je moet wel realistisch zijn: een voorkant uit gehard glas – die misschien wel net iets mooier zou zijn – zou de prijs van dit apparaat sterk omhoogdrijven. Vooral omdat die voorkant elegant naar de zijkant toebuigt, wat veel geld kost om met glas te doen.
Belangrijker is dat Yamaha kiest voor een minimalistisch uiterlijk, waarbij er echt weinig zichtbare knoppen overblijven. Dat is gewoon een slimme move, want dingen instellen doe je toch met je remote of een app. Die vele knoppen op een typische AV-receiver doen een apparaat er complexer uitzien, wat de appeal naar een breder publiek verkleint. Yamaha maakt dus wel een goede keuze. Wat krijg je hier dus te zien krijgt qua bediening is enkel een grote, centraal geplaatste volumeknop en een kleiner source-select-knop die je ook kunt indrukken. Tussen die twee bevindt zich een witte LCD-display met een hogere resolutie zodat tekst (zoals de gekozen bron) duidelijk leesbaar blijft. Ook hier kun je muggenziften en stellen dat Yamaha beter een OLED-scherm had genomen, want dan was de display vanwege de zwarte achtergrond echt naadloos in het geheel opgegaan. Maar opnieuw: we vermoeden dat dit het prijskaartje weer een stukje onaantrekkelijker had gemaakt. Het is trouwens pas vanop een meter afstand dat je merkt dat er toch nog een aantal toetsen op het voorpaneel aanwezig zijn, in de vorm van aanraakoppervlaktes. Subtiel. De glanzende voorkant van de RX-V6A loopt trouwens niet helemaal door tot aan de bodem; er is een matzwarte strook waar je een USB-poort (voor muziekbestanden), een hoofdtelefoonaansluiting en een ingang voor de YPAO-meetmicrofoon vindt.
Bij betaalbare receivers stopt de aandacht van de fabrikant qua design vaak bij de voorkant, maar hier niet. Yamaha verenigt het functionele met het esthetische door het toestel aan de bovenkant en zijkant te voorzien van koelopeningen die gesponsd zijn in geometrische figuren. Een detail, maar wel goed gevonden.
9 kanalen in meerdere configuraties
In tegenstelling tot sommige merken kiest Yamaha voor een achterzijde zonder legacy-video-aansluitingen. Dat maakt het meteen minder druk en overzichtelijker. De RX-V6A is een 7.2-receiver, wat wil zeggen dat je in principe beschikt over zeven versterkte kanalen. Toch zijn er hier negen. Je kunt die inzetten voor een klassieke 7.1 plus een tweede zone waarbij je de speakers aanstuurt of een tweede zone via pre-outs. In dat geval gebruik je voor die tweede zone een aparte stereoversterker met eigen speakers. Eén voordeel van het MusicCast-platform van Yamaha is dat je die twee zones helemaal apart kunt besturen en eigen muziek kunt laten afspelen. Dat is bij concurrent Denon niet mogelijk.
Uiteraard kun je die kanalen ook anders indelen, waarbij Yamaha je heel unieke keuzes geeft. Virtual Cinema Front is er zo één, een opstelling die je nergens anders vindt en die je surround biedt via 7 speakers die allemaal vooraan in de kamer staan. Je kunt ook de voorste stereokanalen via pre-outs naar een aparte versterker brengen of bi-ampen.
Wie graag zijn Dolby Atmos- of DTS:X-content correct aangeleverd krijgt, kan opteren voor een 5 of 7.1.2. Gek genoeg kun je niet kiezen voor 5.1.4, hoewel daar voldoende versterkte kanalen voor zijn. Op een later moment krijgt de RX-V6A Dolby Atmos met Height Virtualizer, waarbij jouw 5.1- of 7.1-opstelling de aanwezigheid van twee hoogtekanalen kan simuleren.
De luidsprekerterminals zijn – zoals vaak op dit prijspunt – kleinere exemplaren die eerder geschikt zijn voor een aansluiting met blote draad. Het lijkt onmogelijk, maar banaanstekkers kun je ook gebruiken als je uit elke terminal een kleine plastic dopje haalt. Doen, dat is makkelijker en levert een betere verbinding op.
Ook draadloze speakers mogelijk
Nog iets uniek voor Yamaha is MusicCast Surround. Met deze functie krijg je surround met minder kabels in je woonkamer. In plaats van bekabelde luidsprekers achteraan en een subwoofer die via een snoer aan de receiver hangt, gebruik je een MusicCast 20 of 50 als rear-speakers (1 of 2) en/of de MusicCast 100 als draadloze subwoofer. Deze functie hebben we niet met de RX-V6A getest omdat we die draadloze speakers niet ontvingen, maar we hebben MusicCast Surround in het verleden wel geprobeerd met Yamaha-receivers. De functie werkt echt wel prima en heeft geen merkbare lag.
Het lijkt ons voor mensen die surround willen maar zich laten afschrikken door het leggen van kabels een mooi alternatief. Het verbaast ons eigenlijk dat niet meer fabrikanten deze optie bieden.
Klaar voor 8K
Zoals het hoort voor een receiver die in 2020-2021 de markt optrekt, heeft de RX-V6A een HDMI-out die eARC-compatibel is. Wie een Samsung- of Panasonic-televisie bezit, zal blij zijn te horen dat er ondersteuning is gepland voor HDR10+. Daarnaast kun je rekenen op alle actuele HDR-standaarden, incluis HLG en Dolby Vision.
Qua video-inputs kun je rekenen op een ruime zeven stuks, waarvan drie HDMI 2.1 zijn en vier nog HDMI 2.0a. Dat betekent dat je op deze receivers drie bronnen kunt aansluiten die 4K/120- of 8K/60-video leveren. Dat maakt Yamaha een interessantere keuze voor gamers die niet konden kiezen tussen de PS5 en de Xbox Series X – en dus dan maar de twee kochten. Concurrent Denon biedt vooralsnog enkel receivers met één HDMI 2.1-poort aan. Gamers kunnen trouwens nog op een reeks game-gerelateerde HDMI 2.1-features rekenen, zoals ALLM en QFT. Let wel, een aantal zaken van die zaken worden pas met een firmware-update aangebracht.
Als we dit schrijven hebben we echter onze next-gen-consoles nog niet ontvangen. We kunnen dus niet testen of de 4K120/8K60-functionaliteit er al is. Bovendien, aangezien we ‘enkel’ over een LG OLED55C9 en een Sony KD-A9F beschikken in de testruimte, kunnen we sowieso in de toekomst enkel 4K/120-scenario’s kunnen beoordelen. Daar komt bij dat deze Yamaha een van de apparaten is die uitgerust werd met een HDMI-bord die blijkt over een bug te beschikken waardoor er mogelijk problemen zijn met een 4K/120 en 8K/60-stream van een Xbox Series X (maar niet een PS5), net de receivers van zoals Denon/Marantz.
Yamaha heeft echter aangegeven dat ze dit probleem zullen oplossen. Dat lijkt ons ook logisch, want het lijkt erop dat het probleem de verantwoordelijkheid is van de fabrikant van het HMDI-bord en dat die de receivermerken zal moeten vergoeden. Bezitters van de PlayStation 5 zouden geen problemen ervaren. Het lijkt ons in elk geval niet een reden om niet voor een nieuwe Yamaha (of Denon) te gaan, tenzij je echt nu in 4K120 wil gamen (en dus beschikt over een Xbox Series X en een 4K/120 of 8K60-compatibele tv). In dat geval ga je niet anders kunnen dan de console rechtstreeks op je tv hangen, want zover we weten er is geen enkele 8K-receiver op de markt die geen last heeft van het HDMI 2.1-probleem.
Excellent voor streaming
Een van de grootste troeven van Yamaha, vinden we, is het MusicCast-platform. Hiermee stream je eigen bestanden (hi-res welkom) en vanaf streamingdiensten via een zeer gebruiksvriendelijke app. Internetradio is ook present. Je kunt ook fysieke ingangen selecteren en geluidsmodi, waardoor de MusicCast-app bijna een volwaardige remote wordt. De kers op de taart bij MusicCast is de stabiele multiroom-functie. Je krijgt natuurlijk ook een fysieke afstandsbediening bij de RX-V6A. Het voelt wat plastic aan, maar positief is dat Yamaha het aantal knoppen beperkt wat de remote minder verwarrend maakt dan de ‘is dit het instrumentenbord van een Boeing 747’-afstandsbedieningen van sommige concurrenten.
In de MusicCast-app kun je meerdere compatibele Yamaha-apparaten verbinden, koppelen en bedienen, gaande van draadloze MusicCast-speakers die concurreren met Sonos tot zelfs een draadloze platenspeler. Yamaha heeft tientallen compatibele apparaten, wat je als consument veel keuze geeft om je woning te voorzien van audioapparaten. Je kunt op de receiver aangesloten bronnen (zoals een cd-speler) doorsturen naar andere MusicCast-speakers en -toestellen.
Via de MusicCast-app kun je muziek afspelen via een aantal diensten, waaronder Qobuz, Tidal en Deezer. Het rijtje is niet heel lang, maar de essentiële diensten voor onze regio zijn er wel. Zoals meestal speel je muziek via Spotify gewoon vanuit de eigen app van de muziekdienst af, waar de RX-V6A verschijnt als selecteerbare speaker.
Ten slotte is de Yamaha-receiver AirPlay 2-compatibel. Als je pakweg Apple Music verkiest, kun je vanaf je iPad, iPhone of Mac-computer de Yamaha als speaker aanduiden. De MusicCast-app is hiervoor niet nodig, je doet het gewoon via de muziekapp in kwestie of het systeemmenu van iOS. Je kunt de Yamaha-receiver dus ook via de AirPlay-functie groeperen met speakers in andere kamers die de Apple-technologie ondersteunen, zoals een Sonos One of een apparaat van Bang & Olufsen.
Wie old-school wil werken: de Yamaha is tevens DLNA/UPnP-compatibel, zodat je kunt bedienen vanuit apps zoals BubbleUPnP of mConnect. Bluetooth is ten slotte nog een laatste streamingoptie. Meestal ondersteunen receivers enkel SBC, maar onze LG G8X rapporteert dat de verbinding met de RX-V6A via de betere AAC-codec gaat.
Een fijne tv-avond
We sluiten de Yamaha RX-V6A aan op onze vaste Dali Rubicon-gebaseerde 5.1-opstelling, met (in dit geval) twee Alteco-plafondspeakers voor de hoogtekanalen. Om de effecten van de kamer en plaatsing te compenseren voorziet Yamaha net zoals zijn rivalen een kamercorrectiefunctie. Het gaat een eigen systeem, YPAO, dat wel heel snel een kamer kan uitmeten met testtonen. Met de meegeleverde meetmicrofoon kun je na een meting die minder dan een minuut duurt, veel vlugger dan Audyssey of Dirac. Met hen ben je al gauw tien tot twintig minuten kwijt. Maar: die systemen meten wel op meerdere plaatsen. Dat duurt natuurlijk langer. Bij YPAO heb je wel de optie om ook op meerdere posities rond de sofa te meten. Dan ben je langer bezig – maar niet heel veel – maar zou het resultaat ook accurater moeten zijn. Toch zijn we eigenlijk behoorlijk onder de indruk van YPAO na één korte meting. De speakers zijn niet zo goed afgeregeld als bij Dirac, maar een kamermodus is toch afgezwakt en de achterste kanalen zijn goed geïntegreerd met de rest. Het gaat bij deze receiver overigens over YPAO RSC, een meer geavanceerde versie van de software die ook de impulsrespons van de speakers meet en (eerste) reflecties poogt te elimineren.
Het meetproces zelf is niet bepaald moeilijk om uit te voeren. Steek de microfoon in en het verloopt grotendeels automatisch. Je kunt achteraf nog wat tweaken. We starten meteen met wat content, zonder al te veel te spelen met de vele opties die je kunt vinden. Eerst aan bod komt ‘Jurassic World’, met een DTS:X-soundtrack. De openingsscène klinkt meteen wel overtuigend. Het water van de woeste zee en de donderslagen in de verte klinken realistisch en groot, de helikopterrotors zitten ook hoog in de kamer in bepaalde shots. De dialogen komen iets te fel binnen, maar dat is snel aangepast. Het is altijd wel wennen aan de Yamaha tv-interface, maar dat ligt misschien wel aan ons. Op zich pakt Yamaha het met zijn menusysteem zeker niet slecht aan. Als je tijdens het bekijken van een film iets wil aanpassen, komt het menu langs links het scherm op tot ongeveer een derde van het scherm. Je ontdekt snel dat je veel opties tot je beschikking hebt – een pluspunt voor wie graag tweakt – maar omdat je niet veel extra uitleg krijgt moet je soms uitzoeken wat iets juist doet.
Uitleg vind je niet veel in de interface van de RX-V6A, een typisch ding voor Yamaha die toch een zware technische achtergrond heeft. Moet je daarom als niet-techneut de RX-V6A links laten liggen. Dat nu weer niet. Yamaha compenseert de droge interface met een behoorlijk goede Setup-app die je op een mobiel toestel draait. Via een stappenplan en vragenlijst word je zo gegidst door de installatie van de receiver. Je krijgt zelfs een lijst met benodigde kabels waarmee je kunt gaan shoppen.
Bij ‘Godzilla: King of Monsters’ (Dolby Atmos, Ultra HD Blu-ray) zet de Yamaha RV-V6A goede gebalanceerde prestaties neer, ook als we de volumeknop wat verder opendraaien. Het blijkt ook een goed moment om die vele audio-opties van naderbij te onderzoeken. Zoals gebruikelijk vind je op deze receiver ook de uitgebreide DSP-modi waar de Yamaha-ingenieurs zo dol op zijn. Of je er echt iets aan hebt? Wij zijn nooit echt geboeid door simulaties van een hal in München of een science-fictionlaagje over alle audio heen, maar het doet ook geen kwaad dat deze DSP-opties er zijn. Je kunt ze ook uit je interface laten verdwijnen door in de setup ze te verwijderen. Dat is op zich wel handig, want dan moet je bij het schakelen tussen de surroundmodi die je nuttig vindt (zoals Neural:X) niet altijd langs de gimmick-modi. Via Pure Direct schakel je de DSP-processing ook volledig uit, en dat vonden we vaak beter klinken.
We vinden de RX-V6A zeer degelijk presteren bij muziek. De uitstekende streamingopties zijn echt wel een pluspunt als je een muziekliefhebber bent, maar ook de geluidskwaliteit is zeer goed voor dit prijspunt. De tuning is nu niet zo veel anders dan bij Denon, misschien met een iets grotere nadruk op detail.
Conclusie
Omdat een aantal features nog niet beschikbaar zijn, kan de RX-V6A nog een work-in-progress lijken. In de praktijk heb je dat gevoel helemaal niet (tenzij je nu toch al op bent naar een van die toekomstige functies). Hoewel deze receiver de roerganger is van een nieuwe generatie AV-receivers van Yamaha, is het wel gebouwd op het betrouwbare softwareplatform van het Japanse merk. Zaken als MusicCast en de DSP-functies werken precies zoals het hoort, en in een conventionele 7.1- of 5.1.2-opstelling levert de RX-V6A puike prestaties. De tv-interface van Yamaha blijft iets minder helder voor de minder onderlegde gebruiker, maar de nieuwe Setup-app maakt veel goed. Overigens willen we toch ook wat meer aandacht aan duurzaamheid besteden, en in die context vinden we het positief dat Yamaha op dit toestel drie jaar garantie biedt.
Beoordeling
Yamaha RX-V6A
- Mooi, fris design
- Veel DSP- en audio-instellingen
- MusicCast-streaming is uitstekend
- Draadloze speakers en sub mogelijk
- Voldoende vermogen voor een stevige bioscoopervaring
- Display zijdelings moeilijk af te lezen
- Interface reageert wat sloom
- Sommige features moeten nog komen
Beoordeling Yamaha RX-V6A
Omdat een aantal features nog niet beschikbaar zijn, kan de RX-V6A nog een work-in-progress lijken. In de praktijk heb je dat gevoel helemaal niet (tenzij je nu toch al op bent naar een van die toekomstige functies). Hoewel deze receiver de roerganger is van een nieuwe generatie AV-receivers van Yamaha, is het wel gebouwd op het betrouwbare softwareplatform van het Japanse merk. Zaken als MusicCast en de DSP-functies werken precies zoals het hoort, en in een conventionele 7.1- of 5.1.2-opstelling levert de RX-V6A puike prestaties. De tv-interface van Yamaha blijft iets minder helder voor de minder onderlegde gebruiker, maar de nieuwe Setup-app maakt veel goed. Overigens willen we toch ook wat meer aandacht aan duurzaamheid besteden, en in die context vinden we het positief dat Yamaha op dit toestel drie jaar garantie biedt.
Reacties (8)