Veel keuzes
Een ding dat bij het testen snel opvalt is hoe extreem anders elk geluidmodus is. Muziek beluisteren in de filmmodus is echt veel onaangenamer dan in de muziekmodus bijvoorbeeld. Je moet dus wel actief met de geluidsmodi zijn. Het zou slim zijn van TCL als ze aan bepaalde ingangen standaard een geluidsmodi verbond die automatisch geselecteerd wordt. Stream je, dan wordt ‘Muziek’ gekozen, bijvoorbeeld.
Ook de effect-modi (waaronder een aantal dat stereomateriaal naar surroundniveau brengen) klinken elk echt anders. De C935U biedt er trouwens heel veel. Zo kun je rekenen op Dolby Surround en DTS Virtual:X, maar ook op TCL’s eigen AI Sonic – dat dan weer op drie niveaus kan ingesteld worden. Je krijgt hier duidelijk meer keuzes dan meestal het geval is.
De Atmos-demo’s waar we altijd meer starten doorstaat de TCL betrekkelijk goed. Op vlak van bassen valt er niets te klagen, want de donder bij ‘Amaze’ galmt door de kamer. Bij ‘Audiosphere’ bewegen de geluidseffecten goed door de ruimte, met hoogte-effecten die vrij goed loskomen van de soundbar. Het is niet het allerbeste resultaat op dit vlak, maar zeker geen slechte prestatie. Ook bij ‘Horizon’ krijgen we een goede indruk hoe de ruimteschepen het scherm invliegen, en er is ook de ervaring dat we buiten zitten bij het stukje met de vuurvliegen. Wel hebben we heel snel de neiging om de subwoofer op z’n laagste setting te zetten. Het is te overweldigend. TCL vertelt ons dat ze nog aan de tuning van de sub gaan sleutelen.
De TCL pakt het goed aan met de soundtrack van ‘Station Eleven’ (Dolby Digital 5.1), een pakkend postapocalyptisch tv-reeks gebaseerd op de gelijknamige bestseller Emily St. John Mandel. Dromerige muziek speelt grootser in de ruimte, helemaal gescheiden van de dialogen. En dat houdt ons ‘in’ het verhaal – handig, want Station Eleven vertelt wat er gebeurd is door soms heel dynamisch tussen het heden en het verleden te springen. Een mooi voorbeeld is het moment hoe tijdens het acteren op toneel een volwassen Kirsten in heel korte fragmenten terugflitst naar het moment dat ze als kind per sms leerde dat haar moeder overleden was van een epidemie. Het is heel sfeervol gebracht, met dank aan het brede geluidsbeeld dat de TCL creëert.
De TCL-soundbar presteert op z’n best als we hem inzetten voor een filmavond met echt Hollywood-voer. ‘Godzilla vs Kong’ (Dolby Atmos) bijvoorbeeld, waar we vooruitspoelen naar de spectaculaire scène als de reuzehagedis de schepen aanvalt die Kong vervoeren. Net daarvoor is er een stuk waarbij het dove meisje in een regenbui King Kong opzoekt; knap is hoe de C935U die overgangen van gedempte geluiden naar luiden knallen verteerd. Het water dat uit de hemel valt klinkt daarnaast behoorlijk realistisch. En dan is er het totaal over-the-top vuistgevecht tussen reuzenaap en -hagedis, waar de halve Pacific-vloot van de Amerikanen gemold wordt. Die pure sensatie – de ontploffingen, de crashende vliegtuigen, raketten die wegvliegen – brengt de TCL geslaagd over. Vergeleken met instap-soundbars, doet het dat met meer definitie en een bredere soundstage. Vergeleken met de dure high-end Atmos-soundbars is de C935U wel een stukje minder verfijnd, met name in het laag. Interessant is wel dat de Game-modus ook bij films wat meer in balans leek.
Reacties (1)