Review: Spectral DMC-30 SV, DMA-300 SV, SDR-4000 SV en Gauder DARC 60 

23 november 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Gauder Spectral review
FWD award

De absolute top aan producten die de Nederlandse high-end importeur More Music kan aanbieden bij je thuis testen? Wie wil dat nu niet en al helemaal als het om nagenoeg het beste gaat wat het legendarische Amerikaanse Spectral en het Duitse Gauder kunnen aanbieden. Mooi meegenomen en zelfs verrassend, is dat ondanks de hoge kwaliteiten de afmetingen van met name de Gauder luidsprekers toch nog steeds behoorlijk binnen de woonkamervriendelijke afmetingen valt. Het is in absolute zin ook een traditioneel high-end totaalsysteem. Een configuratie waarin samen met een voor- en stereo eindversterker, ook nog steeds plaats is ingeruimd voor een absolute top cd-speler. Dat de formidabele weergavekwaliteiten tenslotte allesbehalve behoudend zijn, bewijzen deze state-of-the-art high-end componenten zowel ieder afzonderlijk als binnen een buitengewoon gerijpt totaalsysteem als geen ander.     

De oplettende lezer zal het vast al zijn opgevallen dat deze test min of meer het vervolg is van mijn enkele maanden geleden gepresenteerde voorbeschouwing van de Spectral DMA-300 SV Reference Standard stereo eindversterker. Een bijzonder apparaat van referentiekaliber waarmee de SV (Super Veloce) versterkertechniek nu ook voor het eerst in een stereo eindversterker is geïmplementeerd. Nadat de techniek verschillende jaren eerder in broncomponenten zoals de DMC-30 SV voorversterker en SDR-4000 SV cd-speler heeft kunnen rijpen, is deze anderhalf jaar geleden voor het eerst toegepast in een eindversterker. Het gaat dan om de top-of-the-line DMA-400 SV mono eindversterkers, waarvan de stereo DMA-300 SV qua ontwerp direct is afgeleid. Het doel van het Spectral team was om het prestatieniveau en klankmatige eigenschappen dusdanig te schalen, dat alles met zo min mogelijk concessies in één enkele behuizing zou passen. Om dit voor elkaar te krijgen is logischerwijs ook het ‘piece de resistance’ in de gedaante van de door Spectral ontworpen Super Veloce schakeling, in het concept van de DMA-300 SV verwerkt.

Super Veloce

Omdat dit circuit als een rode draad door alle drie de hier te bespreken Spectral producten loopt, is het belangrijk om het zo verhelderend mogelijk uit de doeken te doen. Daarom geef ik graag nog een keer het woord aan Spectral eigenaar Richard Fryer. ‘Voordat ik deze term met plezier zal verklaren, wil ik eerst graag nog kwijt dat een versterkerontwerp natuurlijk veel meer is dan alleen een extreem geavanceerd en supersnel halfgeleidercircuit. Want eenmaal op dit niveau aangekomen is het extreem belangrijk om letterlijk met ieder ontwerpdetail rekening te houden. Van de bijzonder solide voor geluidsgolven dichte (gelaste) behuizing, tot de ultra stabiele en schone voeding, de materiaalkeuze van de connectoren en (interne) verbindingen, tot componentkeuze, montage op de print met zo min mogelijk onderlinge beïnvloeding, het materiaal van de printplaten, het gebruikte soldeer, maar zeker ook de onderlinge interactie van ieder circuitdeel op het grote geheel. Om terug te komen op wat de term Super Veloce inhoud, gaat het hier om door onszelf ontwikkelde halfgeleiders die specifiek op kritische plaatsen binnen onze hoge snelheid RF circuits zijn geplaatst. Bij Spectral draait alles in de signaalverwerking om maximale accuratesse en een zo laag mogelijke vervorming te krijgen. Juist op deze twee gebieden en het drastisch verlagen van zogenaamde transiënt vervorming en het elimineren van thermische geheugeneffecten, hebben we bij dit ontwerp veel vooruitgang geboekt. Wat bij de nieuwe generatie eindversterkers zoals ook de hier besproken DMA-300 SV uiteindelijk hét verschil maakt, is de ontwikkeling en implementatie van een geheel nieuwe stuurtrap. Een circuit wat gebruikmakend van de eerdergenoemde SV halfgeleider technologie, bijna de dubbele stijgsnelheid ten opzichte van de oorspronkelijke DMA-300 haalt! En zelfs daar blijft het niet bij, want het circuit is zo razendsnel, dat het de snelste signaal verwerkingssnelheid en de laagste tijd gebaseerde vervorming bezit die ooit in een audio eindversterker is gerealiseerd!’

DMA-30 SV

Met bovenstaande informatie weer even ‘vers’ in het geheugen, is het goed om te weten dat hoewel bovenstaande techniek in alle drie deze Spectral’s is te vinden, ieder voor zich een op het scherpst van de snede afgestemde specialist is. De DMC-30 SV voorversterker is daarbij de langst meelopende van het stel en de allereerste Spectral waarin de SV techniek is geïmplementeerd. Hoewel het apparaat met afmetingen van 48,3 cm breed, 10,4 cm hoog, 31,1 cm diep niet bijzonder groot oogt, blijkt hij met 13 kilo gewicht toch een stuk gewichtiger dan verwacht. Producten van deze bijzondere fabrikant zijn bijna wars van commercie, hebben doorgaans een lange looptijd en na drie jaar ontwikkeltijd is deze nieuwste loot inmiddels aan zijn vierde generatie in de inmiddels al lang meelopende DMC-30-familie toe. Behalve het vernieuwende ‘Super Veloce’ circuit, neemt zoals het een topvoorversterker betaamt, de volumeregelaar een hele belangrijke rol in. Bij Spectral heeft het ontwikkelteam hiervoor samengewerkt met een vooraanstaande lucht- en ruimtevaartaannemer, om uiteindelijk te komen bij wat ze zelf de ‘Super Fader’ noemen. Feitelijk is het een combinatie van mechanische precisie, geavanceerde materiaalkunde en onbeperkt gebruik van exotische materialen. Met eindresultaat een niveauregeling die zich gedraagt als een oneindig aantal theoretisch ideale weerstanden. Binnenin het ontwerp zijn de kritische bewegende delen vervaardigd uit massieve edelmetalen, terwijl ultra zuiver contactmetaal de vervormingen elimineert die normaliter optreden bij de standaard vergulde onderdelen die vaak in dit soort bedieningselementen worden toegepast. Door deze extreme aandacht en een hoogwaardige kogellager constructie, is de verwachting dat deze superieure prestatie zelfs na honderd miljoen operaties nog volledig intact zal blijven! Over kwaliteit gesproken. Uiteindelijk zorgt dit voor een gehoormatig eindresultaat met hetzelfde ultieme gevoel en transparantie, alsof er überhaupt niet van een regelaar maar van een rechte draad gebruik is gemaakt. Een ander belangrijk ontwerpaspect wat deze voorversterker zo bijzonder maakt, is dat de versterkerschakelingen gereguleerde spanningen ontvangen die sterke gelijkenissen vertonen met een kleine accuvoeding. Maar in tegenstelling tot accu’s, isoleert de zwevende shuntregelaar zowel laag- als hoogfrequente ruisverontreiniging, zodat de circuits niet onderhevig zijn aan externe ruis en geen residu doorgeven van versterking van vervuilde audiosignalen. Deze omgevingsisolatie verbetert de prestaties van complexe geluidssystemen en verzekert ongehinderde prestaties binnen deze voorversterker.

 

Werkelijk gebalanceerd

Een laatste inwendige parameter waarmee de DMC-30 SV zich meteen van zijn minder kostbare SC broer onderscheid, is zijn gebalanceerde opbouw. Om dit te bereiken hebben de Spectral-ingenieurs de gebalanceerde inputversterker model 304 ontwikkeld. Een discrete, snelle A-klasse versterkingsbuffer die werkt op ongebruikelijk hoogspanningsrails. Deze volledig push-pull-topologie biedt superieure prestaties in vergelijking met iedere andere IC-buffer. Hoewel moeilijk te ontwerpen en enorm duur in vergelijking met op-amps, is de geoptimaliseerde discrete inputbuffer de enige werkelijk compromisloze oplossing wanneer het gaat om de interface tussen digitale audiocomponenten en versterkers. Bandbreedte, slew-rate en vervorming zijn allemaal veel beter dan conventionele buffers en de snelheid en resolutie van de 304 gebalanceerde invoerbuffer, vormen een perfecte aanvulling voor de derde generatie ‘Spectral High-speed Hybrid Amplifier’ versterkingsmodules van de DMC-30SV. Qua vormgeving en uitrusting is er zoals gebruikelijk niets nieuws onder de nuchtere Spectral zon en is de volledig met druktoetsen bedienbare voorversterker zoals vanouds voorzien van vijf RCA en één XLR ingangen. Voor de tapeliefhebbers is het heerlijk dat er nog een tape in- en uitgang voorhanden is, terwijl er als uitgangen naar de eindversterker zowel van een paar RCA als XLR connectoren gebruik kan worden gemaakt. De rest van de voorzijde wordt gevuld met een uit vijftig segmenten bestaande LED indicatie voor zowel de volume als balansregelaar. De zeer robuuste afstandsbediening waar iedere inbreker meteen voor op de loop zou gaan, bevat tenslotte dezelfde toetsen als op de voorversterker. Net als de voorzijde en de kastconstructie, is ook de achterzijde met al zijn zeer geordende aansluitingen een toonbeeld van overzicht, nuchterheid en een bijna extreem solide bouwkwaliteit.

SDR-4000 SV

Een pure audio cd-speler zonder digitale ingangen voor de prijs van een mooie middenklasse auto, is dat nog wel te verkopen anno 2020? Het zal zeker lastig worden, maar het zegt ook veel over de compromisloze instelling die Spectral als merk heeft wanneer het om maximale geluidskwaliteit gaat. Bij de SDR-4000 SV Reference cd-processor gaat het om een limited edition referentie instrument. Een absolute top cd-speler die individueel door ontwerper Keith Johnson persoonlijk wordt geprogrammeerd en gekalibreerd. Het kostte de ontwerpers vier jaar om de laatste en meest compromisloze generatie, de SDR-4000 SV te ontwikkelen. In deze meest recente variant trekken Keith en zijn ontwerpteam werkelijk alles uit de kast om de ultieme cd-speler te creëren en de mogelijkheden van het redbook cd-medium tot het absolute maximum op te voeren. Wanneer ik de buitenmaten van 48 cm breed, 10,5 cm hoog en 40 cm diep bekijk, is er niets veranderd ten opzichte van de eveneens door mij in 2012 besproken SDR-4000 SL voorganger. Ook aan het gewicht van 20,9 kilo en het zeer robuuste en overzichtelijke voorkomen met de grote solide drukknoppen en het duidelijke groene DOT matrix display is verder niets veranderd. Wat deze speler toen en ook nu nog steeds zo bijzonder en bizar goed maakt, is in eerste instantie de Spectralock Master Clock architectuur. Een ultieme poging om definitief af te rekenen met het zo klankverwoestende jitterspook. In tegenstelling tot eigenlijk alle andere bestaande cd-spelers waar het loopwerk al van een inwendige klok is voorzien, wordt het door Spectral toegepaste professionele cd-rom loopwerk genaamd UltraDrive, als het ware ‘klokloos’ gemaakt en wordt vervolgens aangestuurd door een externe oscillator. De optische drive als ‘slaaf’ direct vanuit de DAC klok aansturen, zorgt voor de hoogste timing accuratesse en dus de laagste jitter. In 2012 was er al schaarste wat betreft de overgebleven cd loopwerken en dat is in 2020 natuurlijk alleen nog maar sterker geworden. Daardoor heeft Spectral zijn toevlucht gezocht bij wat in basis een cd-rom loopwerk is ontworpen voor kritische toepassingen in de luchtvaart en zware commerciële toepassingen. Het digitale hart van deze speler wordt gevormd door een viertal 24-bits maatwerk DAC’s in een dubbele gebalanceerde configuratie met aansluitend een digitaal filter dat 8x oversampeld.

Conversie

De twee decennia aan digitale audio-ontwerpervaring zijn essentieel als het gaat om het verkrijgen van maximale prestaties in de kritieke DAC-fase. Digitaal naar analoog conversie binnen SDR-4000SV wordt uitgevoerd met een buitengewoon hoge nauwkeurigheid en beschikt over een door Spectral ontwikkelde, dubbel gebalanceerde implementatie van de Analog Devices AD1853 multi-bit Sigma/Delta DAC. Deze ongebruikelijke multi-bit dubbele push-pull-architectuur, is een gepatenteerde Spectral-innovatie. Eén die een DAC-resolutie en nauwkeurigheid bereikt die ongeëvenaard is door enig ander systeem. Hun eigen onderzoek onder live opnameomstandigheden, geeft aan dat het gebruik van DAC-versterkers met geïntegreerde schakelingen in de hoogwaardige digitale producten van vandaag resulteert in fors prestatieverlies. De Spectral oplossing is de nieuwe SHHA I/V-module (Spectral High-Speed Hybrid Amplifier) voor gebruik na de digitale decoder. Deze discrete hoogwaardige versterker is volledig gebalanceerd opgebouwd en maakt gebruik van acht versterkersecties met overtreffende stijgtijd- en bandbreedtekenmerken. Alleen bij elkaar passende discrete fet bipolaire transistors met hoge snelheid, zijn in staat om deze vereiste mate van precisie te leveren. De SHHA DAC-versterkermodule in de SDR-4000SV lost voor het eerst het klassieke IC-compromis op in deze kritieke analoge fase. Hierdoor is samen met de zeer uitgekiende en stille voeding, de laatste versie van de beroemde HDCD decoding technologie en de volledig modulaire aanpak, opnieuw één van ‘s-werelds allerbeste digitale bronnen gecreëerd.

DMA-300 SV

Als laatste van dit illustere drietal is de machtige DMA-300 SV stereo eindversterker aan de beurt. Dit is de één na duurste Spectral eindversterker en het onbetwiste stereo topmodel. Kun je dat eraan afzien? Nee, want het visuele voorkomen verschilt in niets van de inmiddels flinke reeks voorgangers. Zoals met alle modellen van het merk zitten alle inspanningen onderhuids en dat is ook het geval bij deze 48 cm brede, 18,4 cm hoge en 45,8 cm diepe DMA-300 SV. Omdat ik in de voorbeschouwing in het april nummer van Music Emotion al uitgebreid op de techniek achter dit ontwerp ben ingegaan, is het onzin om dat hier nogmaals te doen. Maar wel kan worden gezegd dat de techniek van deze 29 kilo zware eindversterker een inmiddels vierde generatie hoge resolutie architectuur bezit en tot het allerbeste behoort wat deze fabrikant uit het Californische Sunnyvale anno 2020 voor elkaar kan krijgen. Behalve het ook hier weer geïmplementeerde SV circuit en een groot aantal extreem gematchte maatwerkcomponenten onder de kap, is er in dit geval ook een extreem stabiel vermogen van 2 x 225 Watt aan 8 Ohm, 2 x 410 Watt aan 4 Ohm en 2 x 615 Watt aan 2 Ohm voorhanden. Meer en stabieler dan ooit in een Spectral eindversterker te vinden was. Kortom deze DMA-300 SV is samen met zijn twee andere Spectral testgenoten, ontworpen voor een maximaal weer te geven prestatieniveau.

Gauder DARC 60     

Na het eind vorig jaar afgelegde leuke en zeer boeiende fabrieksbezoek aan de Zuid-Duitse luidsprekerfabrikant Gauder Akustik, is het verheugend om te melden dat ik één van de mooiste modellen van deze fabrikant voor deze monstertest heb weten te strikken. Het gaat daarbij om de DARC 60, wat op het moment van schrijven de kleinste vloerstaander uit de bijzondere DARC (Dynamic Aluminium Rib Contruction) topserie is. Waar de meeste fabrikanten voor hun kast voor houten (MDF) of aluminium kiezen, past Gauder beide materialen afhankelijk van de prijsklasse toe. Tot op heden dacht ik eigenlijk net als de meeste andere muziekliefhebbers dat zo’n aluminium behuizing best bepaalde voordelen zal bezitten, alleen in welke verhoudingen zich dit tot bijvoorbeeld MDF verhield was maar gissen. Tot tijdens dit fabrieksbezoek waarin we voor de allereerste keer daadwerkelijk in een direct vergelijk konden horen wat zo’n behuizing voor toegevoegde waarde kon hebben bij dezelfde kastafmetingen en gebruikte luidsprekerunits! Daaraan kan nog worden toegevoegd dat de wijze waarop Gauder dit materiaal toepast, expliciete voordelen biedt ten opzichte van de meeste andere fabrikanten die van aluminium gebruik maken. Eigenlijk valt al meteen aan de buitenzijde op, dat de kast niet alleen aan de achterzijde een sterk gebogen vorm bezit, maar ook dat het niet uit aaneengesloten panelen bestaat maar uit gegoten massief aluminium ribben. Deze nauwkeurig berekende en eindeloos beproefde elementen, worden aan onder- en bovenzijde voorzien van een speciaal gekozen vibratie dempend materiaal, waarna de ontstane constructie inwendig met trekstangen en een momentsleutel op precies de juiste spanning wordt gebracht. Bijzonder is dat samen met de tussenschotten die zijn uitgevoerd in een speciale honingraatstructuur, door de uitgekiende vorm van de ribben ook het zo verguisde en vooral energie verwoestende dempingsmateriaal achterwege kan blijven. Een enorm voordeel, omdat hierdoor de dynamische contrasten veel beter behouden kunnen blijven. Een gegeven wat ook bij de luistertest heel duidelijk hoorbaar is. De DARC 60 is een 2,5-weg systeem met drie luidsprekerunits die zijn voorzien van prachtig snelle en zeer accurate eveneens uit Duitsland afkomstige aluminium luidsprekerunits van Accuton. (Bij de grotere modellen zijn de conussen van keramisch materiaal). De 2,5 cm tweeter waarvan het membraan standaard van keramisch materiaal is vervaardigd, is naar keuze om het hoge totaalniveau nog verder te laten stijgen, voor een forse meerprijs ook als diamanttweeter verkrijgbaar. Bij de twee woofers met hun 17 cm afmetingen, is de bovenste in een afgesloten kamer ondergebracht terwijl de onderste zijn achterwaartse energie afgeeft aan een geventileerd compartiment met de basreflex poort naar de vloer gericht.

Woonkamervriendelijke high-end

Helemaal aan het begin van dit verhaal had ik het al over voor high-end begrippen woonkamervriendelijke afmetingen. Maten die in het geval van de DARC 60 een hoogte van 103 cm, breedte van 24 cm en een diepte van 35 cm omvatten. Maar laat u niet misleiden, want het gewicht van maar liefst 55 kilo toont direct de torenhoge pretenties van dit model aan. Voor het laagbereik werken overigens beide Accuton woofers samen. Vanaf 120 Hz stijgt de onderste steil en alleen de bovenste geeft ook het middenbereik weer. Vanaf 3400 Hz neemt de keramische of diamanten tweeter het over (meerprijs Ä 7.998, – per paar). Het 2½-weg systeem combineert hierdoor op slimme wijze de voordelen van 2- en 3-weg luidsprekers binnen één en hetzelfde concept. Een typische Gauder vinding, is dat hoewel het wisselfilter met een enorme steilheid van maar liefst 60 dB per octaaf werkzaam is, er toch veel minder (Mundorf) componenten dan gebruikelijk nodig zijn. Ontwikkelaar Roland Gauder wil er het volgende over kwijt. ‘Bij harde materialen ontstaan veel nadrukkelijkere resonantiepieken dan bij zachte materialen. Maar het mooie is dat bij harde materialen ook veel beter is te bepalen waar deze op zullen treden. Het enige wat je dan vervolgens moet doen is heel stijl filteren.’ Als je dit conventioneel doet treden er al snel vervelende fasefouten op, waardoor het middel bijna erger is dan de kwaal. Maar ik heb zelf een methodiek bedacht waarbij ik 60 dB per octaaf kan filteren en daar maar de helft van het aantal componenten voor nodig! Hoe ik dit doe is het geheim van de smid, maar het is één van de belangrijke aspecten waarom onze luidsprekers zo positief afwijkend en enorm goed presteren’. Een laatste facet die mijn ontwerpen zo onweerstaanbaar voor gebruik in normale huiskamers maken, is de wijze waarop gebruikmakend van insteekcontacten, de luidsprekers op subtiele maar effectieve wijze op de akoestiek kunnen worden afgestemd. Dit gaat steeds in stappen van 1,5 dB plus en min voor zowel het hoog als het laag. Helemaal aan de onderzijde is nogmaals een verborgen insteekcontact te vinden, wat men bij Gauder ‘Bass extension’ heeft gedoopt. Met dit contact in werking, loopt het laag zowel nog wat luider alsnog iets dieper. Maar zoals met alles is er ook een keerzijde en dat is dat zowel de impedantie daalt als de benodigde stroomleverantie van de versterker stijgt. Als laatste kan worden gemeld dat de afwerking van deze DARC 60 bijzonder hoog is, er verschillende kleurvarianten verkrijgbaar zijn en een viertal kunststof WBT NextGen luidsprekeraansluitingen behalve single wiring, ook de mogelijkheid voor bi-wiring open laat.

Luisteren

Een uitgebreide conventionele set die qua uiterlijk enigszins behoudend toont, maar qua techniek en weergave juist heel vooruitstrevend is. Hoewel ieder van deze componenten direct en indirect met soortgenoten van andere merken is vergeleken, is er uiteindelijk bewust voor gekozen om dit systeem in zijn totaliteit te bespreken. Een beslissing die in dit geval vooral te maken heeft met de prachtige match die Spectral met Gauder weet te realiseren. Maar voordat ik echt van start ga wil ik nog kwijt dat de Spectral SDR-4000 SV cd-speler absoluut een gooi mag doen naar de nominatie van zowel één van de beste cd-spelers op de markt, als ook één van de beste digitale bronnen überhaupt. De weergave is hier heel verfijnt, perfect in balans, opmerkelijk 3D gelaagd en vooral ook trouw aan het origineel, de master bestanden. De DMC-30 SV voorversterker heeft zich op zijn beurt inmiddels al een behoorlijk aantal jaren ontpopt als een waar multitalent. Zo zijn er veel aansluitingen in combinatie met zinvolle instelopties, Is de weergave zowel energetisch, dynamisch, als ook kleurrijk en is de gain zo hoog en goed regelbaar, dat hij met succes zo’n beetje iedere eindversterker op de markt met verve aan zal sturen. Wel wil ik hier expliciet aan toevoegen, dat een Spectral combinatie als één geheel moet worden gezien. Met andere woorden zal deze voortrap pas in een Spectral set zijn maximale kunnen tonen en zal alles dan pas echt volledig op zijn plaats vallen. Met de nieuwe DMA-300 SV stereo eindversterker vervolgt het befaamde merk deze zegetocht door niet alleen een enorm stabiel eindversterkerplatform te bieden, als ook een opvallend tonale rijkdom met een ongekende verfijning en expressie tentoon te stellen. Met andere woorden zijn de vroegere dagen waarin Spectral als merk bekend stond om een weliswaar bijzonder neutrale en snelle weergave, maar er ook sprake was van relatief weinig tonale verzadiging en in bepaalde gevallen zelfs een ietwat harde signatuur. De Gauder DARC 60 blijkt zich in ieder geval als een vis in het water te voelen bij de grensverleggende nieuwe kwaliteiten van dit befaamde trio. Het laag krachtig, diep, stabiel en bijzonder dynamisch. Het midden snel, transparant, expressief, kleurrijk en afgebakend. Terwijl het hoog tegelijkertijd zacht, maar ook informatief, gedefinieerd en bijzonder goed passend bij het midden en laag uitvalt.

Geen muurbloempje

Doordat de Gauder modellen meestal tijdens de Nederlandse shows op MOON elektronica spelen, wat overigens ook heel mooi gaat, was ik niet geheel voorbereid op de meerwaarde die de overigens veel duurdere Spectral componenten nog aan de DARC 60 weten toe te voegen. Wat daarbij eveneens opvalt is de substantieel andere klankmatige insteek. Want waar de MOON componenten een rijke en op natuurlijke wijze gehoormatig licht afgeronde klank bieden, is het met deze Spectral componenten meteen heel anders. Dat begint al met het wijd opengetrokken, strak gedefinieerde en enorm realistisch gepresenteerde virtuele podium. Een bühne die bovendien buitengewoon dynamisch, opmerkelijk verfijnd en nu ook dankzij de SV generatie, eveneens mooi tonaal is gevuld met natuurlijke timbres en rijke klankkleuren. Een prachtig bijpassend nummer om dit te illustreren, is The Curse van de Deense zangeres tekstschrijfster Agnes Obel op haar tweede album Aventine. Deze gedragen compositie begint met geplukte en gestreken noten van een cello, om driekwart minuut verder afwisselend te worden vergezeld door een eveneens gestreken contrabas en natuurlijk gecompleteerd door de sferisch geplaatste stem van Agnes. Wanneer het nummer gestaag verder opbouwt, haar stem in de studio wordt vermenigvuldigd en het nummer tenslotte zijn climax bereikt door haar vaardige handen over de piano, blijf ik verbijsterd achter. Zo’n zeggingskracht en beleving heb ik zelfs op de voorgaande Spectral combinaties hoe mooi ook, nog nooit in deze mate beleefd! Maar vlak ook de rol van de Gauder DARC 60 weergevers niet uit. Want ook al zijn ze qua expressie en levenslust uitbundiger dan de meeste van ons gewend zullen zijn, de wijze zoals ze deze muziek op de luisteraar overbrengen is opvallend mooi en intens. Gelukkig blijft ook de ruimtelijke beeldopbouw niet achter, met geluiden ver buiten en achter de weergevers en spreiden de luidsprekers zo goed, dat indraaien niet of bijna niet nodig is.

Afstemmen op akoestiek

Hoewel het gaandeweg de test voor mij steeds duidelijker wordt dat bij Gauder en zeker deze top DARC serie alles anders is, wordt dit nog duidelijker wanneer ik met de insteekcontacten voor de aanwezige akoestiek afstemmogelijkheden aan de gang ga. Hoewel ik het zelf niet nodig vond het hoog te versterken of verzwakken, heb ik tijdens de testperiode wel dankbaar gebruik gemaakt om de helemaal aan de onderzijde geplaatste ‘bass extension’ brug te verwijderen. Niet alleen werd hierdoor het laag in mijn luisterruimte beter met de rest van het spectrum geïntegreerd, maar nam ook de definitie in het middengebied op precies de juiste wijze toe en werd de weergave net wat luchtiger en nog meer overtuigend. Ook met de laaginstelling plus of min 1,5 dB aan de slag gaan, kan in bepaalde ruimtes wonderen worden verrichten. Afsluitend is deze Gauder DARC 60 geen kandidaat voor mensen die een voorkeur hebben voor softdome tweeters en papier voor het laag/middenunits ideaal vindt. Bij Gauder heerst zowel een strakkere, snellere als ook energetischer weergave. Een geluid wat gelukkig daarbij helemaal vrij is van vervelende excessen, waardoor er samen met de buitengewoon goede kast, een uiterst boeiend weergaveconcept is ontstaan.

Conclusie

Met de toevoeging van de DMA-300 SV is de Spectral SV serie eindelijk helemaal compleet en kunt u als kritische luisteraar eindelijk genieten van de positieve impact die deze vinding heeft op de muziekbeleving. In grote lijnen geeft deze techniek een wat zachtere, meer harmonieuze en rijkere tonale perceptie dan voorheen. Maar uiteraard zonder de voor Spectral bekende deugden als snelheid, detaillering, het ontbreken van artefacten en realisme op te offeren. Wel moet gezegd worden dat door deze logische ontstane wijziging door afname van vervorming in het muzieksignaal, de combinatie van de ideaal bijpassende luidsprekers mogelijk wat anders uit zal kunnen gaan vallen. De Gauder DARC 60 is wat mij betreft één van de sterren binnen het Gauder DARC programma. Vooral gezien het opmerkelijk woonkamervriendelijke formaat, presteert dit Duitse wonder echt enorm goed. Zeker door de aansturing van deze Spectral set, blijkt het totaalniveau zelfs nog verder te kunnen stijgen en wordt de DARC 60 naar een werkelijk topniveau getild. Luidsprekers zijn nu eenmaal de grootste smaakmakers binnen een weergaveketen en dat is ook hier niet anders. Maar houdt u zowel van een grootse als tegelijkertijd gecontroleerde en accurate weergave met echte schaalgrootte, dan kunt u bijna niet om deze combinatie heen. Wanneer de weergave tenslotte ongeacht het volumeniveau niet noemenswaardig veranderd, dan besef je wederom weer hoe zeldzaam dit soort eigenschappen zijn en hoe eenzaam het is aan de werkelijke top.

Prijzen

  • Spectral DMC-30 SV voorversterker € 24.500,-
  • Spectral DMA-300 SV eindversterker € 33.900,-
  • Spectral SDR-4000 SV cd-speler € 35.900,-
  • Gauder DARC 60 luidsprekers € 19.998,-

Reacties (0)