Review: Soulnote Serie 3 voor- en eindversterker en Super Audio cd-speler

03 oktober 2023 + 10 minuten 0 Reacties
Soulnote

Het komt tegenwoordig niet meer zo vaak voor dat je bij een review matige of slechte apparatuur tegenkomt. Elektronica is steeds beter geworden en zo langzamerhand heeft elke nieuwe component wel mooie specificaties zoals een geweldig frequentiebereik, lage vervorming en goede signaal-ruisafstanden. Over het algemeen klinkt het ook allemaal best goed. Ook in het duurdere segment lijkt dit zo te zijn. High-end apparatuur ontloopt elkaar niet meer zoveel in geluidskwaliteit en de grootste invloed is mijns inziens nog de som der delen: het zorgvuldig afstemmen van alle onderdelen in de hifi-installatie, van kabels tot absorbers. Maar heel soms kom je nog iets bijzonders en onderscheidends tegen, zo niet iets unieks. Bij Soulnote is dat het geval. Een verhaal van een kennismaking met een heel bijzondere hifiset en een gedreven muziekliefhebber.

Niet iedereen zal de naam Soulnote direct herkennen. Pas de laatste jaren is dit Japanse merk Europa aan het veroveren, met recent in Nederland ook belangrijke nieuwe introducties, waarover straks meer. Soulnote is onderdeel van CSR Corporation, in 2004 opgericht door voormalige werknemers van Marantz Japan. Gevestigd in Kawagana, bouwt een klein en deskundig team van circa 50 technici al enkele jaren met de hand de fijnste audio-apparatuur. In de leiding van het bedrijf komen we een bekende naam tegen: Chief Sound Manager Hideki Kato was eerder in zijn carrière betrokken bij de ontwikkeling van de legendarische A-10-versterkers van NEC en de LHH-versterkers van Philips. Een relatief jong audiomerk dus, dat enkele jaren geleden een eerste lancering in Europa beleefde met de SA300, SC300, SD300, SC710 en de SA730. In stilte werd de afgelopen jaren gewerkt aan een uiterst bijzondere Serie 3 high-end componenten, die nu ook in Nederland leverbaar zijn. Music Emotion kon luisteren naar de P-3-voorversterker, een set M-3 mono eindversterkers en een spinternieuwe S-3 Reference Super Audio cd-speler, die net voor onze test nog door de Nederlandse agent van Soulnote, Theo Wubbolts, kon worden ingevlogen.

De Soulnote-set werd opgesteld bij A10Audio te Amsterdam. Goed bereikbaar, net buiten het stadscentrum, gelegen aan de Burgemeester Roëllstraat 10. Een fraaie en stille locatie, gerund door Alex Loth. Een bijzondere ontmoeting. Alex studeerde ooit natuur- en sterrenkunde, verkocht in zijn leven ook nog brandweerauto’s en werkte in de consultancy. Tevens bouwde hij een jarenlange ervaring op als hifi-adviseur. In 2010 kreeg hij de kans het huidige winkelpand te bemachtigen en startte er met A10Audio. Ik ken geen vergelijkbaar concept. Alex werkt in zijn eentje en pensioneren is niets voor hem. A10Audio is vanuit een serieuze luisterhobby uitgegroeid tot een prachtige locatie, waar ik mijn ogen uitkeek. Alex heeft het zich gepermitteerd om uitsluitend te kiezen voor de allerbeste high-end apparatuur, die hij deels nieuw verkoopt, maar soms ook als ingekochte demo. Merken als Ansuz, EMM Labs, Meitner, Moon, Pass Labs, Dr. Feickert, dCS, Aurender, Aavik, Raidho, Soulnote, Magico en Luxman staan er opgesteld en nog talloze andere. We zien dat in het assortiment Denemarken dus ook heel goed vertegenwoordigd is. Vintage apparatuur als een cd-loopwerk van Wadia en een Philips N4520 open reel recorder staan er braaf te draaien. En alles in een volstrekt stille luisterruimte in Amsterdam. Alex is ook niet van de technische specificaties, maar van de muzikale belevenis. Onder het genot van heerlijke koffie luisterde ik naar de indrukwekkende Soulnote-set. Ik laat de componenten even beknopt de revue passeren. Voor uitgebreide technische informatie kunt u terecht op www.soulnote.audio.

Soulnote P-3 voorversterker

Deze voorversterker beschikt over een volledig geïntegreerd en verlies-arm reed-relais RSR-2-12D, ontworpen door Soulnote zelf, en ‘kale’ folieweerstanden van de allerhoogste kwaliteit. De uitgangslijnversterker maakt gebruik van discrete non-NFB R-type matching circuits, die uiterst nauwkeurig zijn afgesteld voor het gebruik in voorversterkers. Beter bestaat niet. De volumeregeling is geconfigureerd in 144 stappen van 0,5 dB. De levendigheid en geluidskwaliteit blijven onaangetast, zelfs bij zeer lage volumes. De P-3 is volledig dubbel mono opgebouwd. Het linker- en rechterkanaal en de besturingssystemen hebben elk een keramisch geïsoleerd chassis. Elk kanaal van de analoge voedingstransformator maakt gebruik van een 280 watt niet epoxy gevulde ringkerntransformator. Deze unit kan een totaalvermogen bereiken van 600 watt en beschikt over alle denkbare aansluitingen van een voorversterker. De behuizing is indrukwekkend mooi, van massief aluminium en een ontwerp waaraan Soulnote direct herkenbaar is. Het gewicht bedraagt maar liefst 25 kilo.

Soulnote M-3 monoblokken

Nou, deze reusachtige monoblokken zie je niet bepaald over het hoofd. Ze leveren een vermogen van 160 watt bij 4 ohm en wegen per stuk een stevige 31 kilo. Ze lijken gebouwd voor de eeuwigheid. Ze beschikken over een 1600 VA niet met epoxy gevulde ringkerntransformator. Deze is met een speciale constructie van titanium en spikes opgehangen aan het voorpaneel. Onnodige schakelingen zijn vermeden, er zit alleen een aan/uit-knop op. De M-3 beschikt over één ingang en één luidsprekeraansluiting. Purisme ten top.

Soulnote S-3 reference Super Audio cd-speler

Natuurlijk – en gelukkig voor ons – zijn de Japanners (ik trouwens ook) nog steeds dol op SACD’s en SACD-spelers en worden deze op de Japanse markt door diverse merken nog volop verkocht. De S-3 Reference is ontworpen als topcomponent, om uit zowel SACD als cd het allerbeste te halen. Elk kanaal in de DAC gebruikt twee ES9038PRO-chips, in totaal dus vier in deze speler. De S-3 beschikt in beide kanalen over een krachtige stroomuitgang van 120 mA, een essentieel onderdeel van de discrete non-NFB DAC. De interne klok heeft een extreem lage jitter van 45 femtoseconde om een niet-PLL-synchronisatie van de DAC naar het SACD-mechanisme te creëren. De dynamische en transparante SACD-weergave overtreft alle conventionele indrukken van SACD. De S-3 kan ook worden gekoppeld aan een externe 10-MHz klokgenerator en kan ook als externe hoogwaardige DAC worden ingezet. Het apparaat weeg niet minder dan 27 kilo! Een goed en sterk audiorack is hierdoor geen overbodige luxe.

De luisterset

Alex had voor de luistertest bepaald geen geringe set neergezet. Natuurlijk de Soulnotes, maar ook een Aurender N30SA en een schitterende set Magico M3-luidsprekers. Het geheel was aangesloten met Ansuz-kabels. En dit alles in de betrekkelijk kleine en stille luisterruimte, met een centrale zitpositie vóór de Magico’s met een afstand van circa 4 meter. Heerlijk zo.

Van Veen en Crosby

We besloten om de luistertest rustig te beginnen, en ongebruikelijk. Een opname van Herman van Veen op een gewone Redbook 44,1 kHz cd. Een prachtige vertolking van Anne, met een mooie en volle bas, een rustig en breed luisterbeeld, bijna een meditatie-sfeer. Daarna draaien we een nummer van David Crosby, Balanced on a Pin. Ook weer een gewone cd, het studioalbum ‘Here If You Listen’ (BMG Music, 2018). De track start met een akoestische gitaar die klinkt alsof de gitarist pal voor Alex en mij zit te spelen. Een zeer sterk stereobeeld, met zwarte stilte en diepte. De plaatsing van Crosby ‘on-stage’ is geweldig. En plotseling horen we, enkele meters achter hem, enkele achtergrondzangeressen inzetten. De diepte van de opnameruimte is tastbaar en bijzonder. In dit prille begin laat de set gelijk zien uit topcomponenten te bestaan. Deze set blaast opnames van ruim dertig jaar geleden volstrekt nieuw leven in.

Live in Paris en Jay Leonhart

Trouwe lezers weten inmiddels dat mijn SACD van Diana Krall Live in Paris tot mijn vaste referentie luisterbronnen behoort. Omdat de cd ook in de playlist van de Aurender N30SA stond, hebben we track 1: When I Look in Your Eyes, beluisterd. Deze live-opname begint met applaus, en ik moet bekennen dat ik dit jaar dit applaus nog niet zo mooi uit twee luidsprekers heb horen komen. De Soulnotes zijn ongelofelijk detailrijk. Plukbas, piano en Krall komen beter dan ooit uit de verf met deze luisterset. Ongetwijfeld ook het gevolg van de som der delen: een set, louter bestaande uit kwalitatief gelijkwaardige componenten. Ook de track Devil May Care biedt een enorm mooie plaatsing van de instrumenten van het combo van Krall. De basweergave is zeer goed, het gehele frequentiespectrum klinkt geweldig, ook tijdens wat zachtere passages. Het album ‘Salamander Pie’ van Jay Leonhart is een SACD-registratie. Track 1: Look Down Off a Bridge laat met een sterke dynamiek en glasheldere weergave van instrumenten en zangstem zien dat het medium SACD gewoon beter klinkt ten opzichte van een standaard cd, maar dat de S-3 hier zelfs ook nog extra in uitblinkt.

Claudio Arrau: The Final Sessions

Ook op hoge leeftijd bewees meesterpianist Claudio Arrau nog dat hij tot de allerbesten behoorde. Zijn pianistische kwaliteiten en interpretaties zijn inmiddels legendarisch. Terecht dat Philips, onder de noemer ‘The Final Sessions’ in 1991 een serie cd’s heeft uitgegeven. We luisteren naar de editie met werken van Debussy. Alex en ik zitten te genieten van de prachtige weergave van de bassnaren van de Steinway-concertvleugel, de verfijnde en glasheldere weergave van het hogere register en de boventonen en met name de verbluffende werkelijkheidsweergave. Debussy sprankelt door de luisterruimte. En opnieuw: de meer dan 30 jaar oude opnames klinken via de S-3 bijzonder levendig en detailrijk.

Dire Straits: Brothers in Arms

Een legendarisch nummer, Brothers in Arms, van het gelijknamige album van de Dire Straits. Ik moet bekennen dat ik dit nummer via een luisterset met luidsprekers nog nooit zo mooi gehoord heb als nu. Wat een geweldige Super Audio cd-speler is die S-3 en wat een versterkercombinatie! Onvermoede extra opnamekwaliteiten komen ineens naar boven! Ook de track So Far Away laat horen dat de S-3 slagwerkimpulsen en strakke bas loeistrak weergeeft. Al die tijd staan die zware twee M-3 monoblokken maar hun werk te doen, zonder dat je doorhebt dat ze er staan. Ook met flinke uithalen en hoge dynamiek geven ze geen krimp, zoals blijkt bij So Far Away. De twee grote Magico’s lijken voor deze Soulnotes een peulenschilletje qua aansturing. Dit zijn echt de ideale monoblokken. Deze presteren altijd, in alle denkbare audiofiele omstandigheden. Een betrouwbare basis van je hifiset.

Japanse sound 3.0

Ik hoor nog wel eens uitspraken over ‘de Japanse sound’. De interpretatie hiervan verschilt nogal. Sowieso positief bedoeld, wordt dan vaak gesproken over een strakke neutrale weergave, soms wat nadruk op het hoog, soms wat harder klinkende bassen, maar als geheel niet verkeerd. Deze kenmerken kom je nog wel eens tegen bij vintage apparatuur van Sony of Technics. De laatste jaren is dit echter steeds minder te vinden bij de echte Japanse topmerken. De Soulnotes blonken gedurende de gehele luistersessie, zowel bij oude als recentere opnamen uit in een mooi afgewogen geluidsbeeld. Met fraaie en diepe volle bas, een geweldig midden- en hoogregister, een driedimensionaal geluidsbeeld on-stage, en vooral heel lichtwarm en rijk gedetailleerd van karakter. Zeer aangenaam om naar te luisteren en in mijn beleving de ‘New Japanese Sound 3.0’. Want Soulnote maakt met deze Serie 3 wel even een statement.

Plaatsing in de markt

Dit zijn high-end producten van de hoogst denkbare kwaliteit. Hiermee plaatst Soulnote zich mijns inziens in een topgezelschap van merken als Kondo, Audio Note, Leben, Accuphase, Esoteric en Luxman, met verfijnde Japanse technieken en precisie gebouwd en zijn dit misschien wel componenten voor het leven. Accuphase, Luxman en Esoteric hebben allemaal top Super Audio cd-spelers in het programma, maar moeten er ernstig rekening mee houden dat de S-3 Reference een geduchte concurrent zal worden. De voor- en eindversterkercombinatie is van topklasse en gelijkwaardig, zo soms zelfs niet beter dan de gevestigde orde van Accuphase of Esoteric. Soulnote maakt ook nog apparatuur in een meer betaalbare klasse, maar de focus ligt nu op de Serie 3. Deze bestaat ook nog uit de X-3 10-MHz klokgenerator, de D-3D/A-converter en het Z-3-netwerktransport. Kwaliteit en met de hand vervaardigde verfijning heeft zijn prijs. Diegenen die zoeken naar de allerbeste weergavekwaliteit en hiervoor durven te investeren, zijn met deze set bovengemiddeld goed bediend. Voor vele geweldige luisterjaren. U kunt altijd bij Alex Loth even informeren of ze speelklaar in Amsterdam staan.

Redacteur: Jan Willem Voogd

Prijzen:

• Soulnote P-3 voorversterker € 20.990,-