Geluidskwaliteit
Een ding dat ons bij tijdens het kalibreren opviel is dat sommige zeer hoge testtonen bijna boven ons in de zetel te horen zijn. Ja, door te spelen met fase zijn heel verrassende zaken mogelijk. Het stemt ons vooral hoopvol dat we hier mooie hoogteprestaties gaan krijgen. Dat is immers de essentie van Dolby Atmos (en van DTS:X): aanvullende geluidseffecten hogerop in de kamer presenteren zodat je een 3D-ervaring krijgt. Bij ‘Audiospere’ vanop de Dolby Atmos-demodisc krijgen we met Immersive Audio aan vooraan in de kamer inderdaad iets heel groot gepresenteerd. De hoge, speelse klankjes in deze demo zijn uiteraard gemixt om de Atmos-kanalen overdreven in de verf te zetten, maar niettemin is dit wel prima voor een soundbar. Er is wel een zeker echo te bespeuren, een indicatie dat de Sony vertragingen introduceert om dat effect te krijgen. Een tikje kunstmatig en overhelder is dat, maar niets te erg. Bij ‘Horizon’ vliegt het grootste ruimteschip hoog boven de tv het scherm binnen en rijdt de sportwagen helemaal door naar ver links van het scherm, wat precies de bedoeling is. We spelen wel wat met de geluidsmodi. Auto Sound zou automatisch de juiste modus moeten kiezen, maar dat doet het niet goed. De demo’s zijn met Cinema veel beter, terwijl we bij het beluisteren van muziek met Music een realistischer resultaat verkrijgen. We herinneren ons dat zowel LG als Samsung dit slim kiezen van een geluidsmodus toch beter onder de knie hebben.
We doorlopen nog een aantal demotracks, en merken bij deze sterk gemanipuleerde soundtracks soms wel wat kunstmatigheid. Maar ‘Amaze’ overtuigt wel. Tegenwoordig krijgen we niet zo vaak meer de kans om DTS:X te evalueren, maar deze Sony kan de Atmos-rivaal wel aan. De demo’s van de DTS 2019-demodisc zet de HT-A7000 prima neer, misschien wel beter dan Dolby Atmos.
‘Dune’ zijn we als fans van Denis Villeneuve natuurlijk meteen gaan bekijken in de bioscoop, maar de film is intrigerend genoeg om enkele weken later al te herbekijken via streaming (Apple Movies, Dolby Atmos). De scène waarbij huis Atreides aankomt op Arrakis behoudt een groot deel van zijn bombast en cinematische muur van geluid, met soldaten die in koor kamervullend de familienaam kelen en de doedelzakken die anno het jaar 10.191 nog altijd opduiken bij militaire parades. Ook de geluidseffecten tijdens de vlucht met de ornithopters komen bewegelijk en overtuigend over. De apocalyptische scènes als de Harkonnen aanvallen brengt Villeneuve bijna afstandelijk in beeld, onder meer door het gebruik van bevreemdende muziek van – jawel – Hans Zimmer en aanhoudende tonen die de geluidseffecten bijna overstemmen. Dat maakt dat Dune op geluidsvlak niet overkomt als een typische actiefilm waar dynamische pieken je bekogelen en de adrenaline doen vloeien. Heel herkenbaar allemaal, we moeten meteen denken aan Villeneuves narco-epos ‘Sicario’. Moeilijk voor een soundbar om dat goed over te brengen, merken we opnieuw bij deze HT-A7000. De Sony komt wel boven het maaiveld uit door het centerkanaal kristalhelder te houden, zelfs als de soundtrack in het algemeen neigt naar georganiseerde chaos.

Omdat ‘Dune’ misschien wel te excentriek is qua sounddesign, schakelen we over naar ‘Jurassic World’ (Ultra HD Blu-ray, DTS:X). Het moment waarop de vulkaan uitbarst en de hele dino-bevolking van het eiland richting zee holt is een perfect fragment met spectaculaire SFX. Het luid gebrul van de T-Rex bijvoorbeeld, dat de Sony wél machtig en overtuigend overbrengt. Ook de andere chaotische geluidseffecten worden relatief goed opgediend, maar het verschil met en zonder subwoofer is wel frappant. Mét is het echt een stuk echter en dynamischer. Spijtig genoeg is die combinatie wel echt duur. Hetzelfde hadden we bij een paar afleveringen van de live-versie van het legendarische ‘Cowboy Bebop’ (Netflix, Dolby Atmos): de HT-A7000 creëert wel een heel grote geluidsmuur aan de tv én met een prima stemweergave en het zet de jazzmuziek die deze serie z’n karakter geeft uitstekend neer. Maar het geluid blijft ook wel vooraan hangen en mist dat stukje dynamiek. Eigenlijk is deze Sony soms net te braaf. Wat we tijdens het bekijken van films ook missen is die ‘hey, het geluid hangt boven mee’-ervaring van tijdens de kalibratie.
Een soundbar als dit hangt sterk op aan de Dolby Atmos-prestaties. Streamingdiensten bieden hun vlaggenschipcontent wel in die vorm aan, maar de realiteit is dat je via Netflix en co veel vaker naar Dolby Digital 5.1 zit te luisteren. Gewone tv-zenders doen het zelfs enkel in stereo. Het is dus ook belangrijk om te checken hoe een soundbar omgaat met die soort content. Voor upmixing kan er gegrepen worden naar algoritmes van Dolby en DTS, maar het moet ook goed geïmplementeerd zijn. Een schouderklopje voor Sony, want de HT-A7000 bevat voldoende technologie om er iets geslaagd van te maken.
Reacties (7)