Muziek helemaal los van de speaker
Door de Clarity 6.2’s te koppelen met een Lyngdorf TDAI-3400 houden we alles binnen de familie. Het is zeker geen slecht huwelijk, want de veelzijdige Lyngdorf-versterker heeft een neutralere klank die goed past bij het gelijkmatige karakter van de speakers. Ook de NAD M66/M23-combinatie, een Denon PMA-3000NE en een HiFi Rose RA280 langs, wat altijd wel prima matchte, maar de Lyngdorf was bij deze Deense speakers onze favoriet. Zonder RoomPerfect-kamerkalibratie in te regelen, trouwens. Mét zou het wellicht net iets beter zijn, maar het is veelzeggend dat we bij deze Radiant-speakers niet meteen de neiging hebben om de kalibratiemicrofoon boven te halen. Zonder klinkt het al meteen goed, ook zonder dat de luidsprekers helemaal perfect zijn opgesteld. De brede uitstraling van de linttweeter geeft je wel wat flexibiliteit qua plaatsing, al verlies je wel het fijnste hoog als ze niet op je gericht zijn. Maar parallel met de muur laat ook andere huisgenoten in de zetel genieten van wat de speakers te bieden hebben, zonder al te veel detailverlies. Echt ingedraaid zoals het hoort, krijg je wel een portie extra resolutiegevoel.
De popnummers op Lorde’s ‘Melodrama’ afgespeeld vanaf vinyl op een Technics SL-1200GR2 met een AT VM-750SH op de Lyngdorf gaven de Clarity 6.2’s genoeg kansen om hun controle over het laag te etaleren. Tijdens ‘Sober II’ met z’n kurkdroge productie bijvoorbeeld, was het een en-en-verhaal, waarbij de lage beat perfect afgemeten de kamer inrolt en ook de AMT-tweeter naadloos aansloot. Wel oppassen: die tweeter onthult ingedraaid wel graag artefacten in opnames. Dat streepje ruis dat ergens opdook bij het draaien van een plaat op de Technics, dat viel heel snel op.
Bij de Lorde-plaat viel al te merken dat deze speakers niet afkerig staan tegen het afspelen van meer mainstream-geproducete liedjes. En ook, ondanks de vinylbron, dat het laag lekker goed omlijnd en gecontroleerd kon zijn. Wat met scheurende gitaren in overdrive, zoals op ‘We Want Blood’ van de Noorse noise-rockformatie Årabrot? Dreunende drumkits en machtige gitaren staan hier centraal, net zoals elders op het ‘Of Darkness and Light’-album. En machtig is het juiste woord wel, want de wall of sound die uit de Clarity 6.2’s (met de HiFi Rose en een Eversolo DMP-A8) komt is ronduit imposant. Nog indrukwekkender is dat de Deense speakers zoals beloofd veel zuiverheid leveren, waardoor deze luidruchtige productie toch aan loeiharde volumes z’n gelaagdheid behoudt. Heel gesofistikeerd is het niet, maar wel heel genietbaar. Fijn, want deze soort muziek lusten niet alle audiofiele speakers…
Er is tegelijkertijd iets een ingetogen aan de Clarity 6.2’s, wat ons naar voren deed hellen bij het halfwegpunt van ‘I. Allegro maestoso’ van Mahlers tweede symfonie in de versie van de Berliner Philharmoniker onder leiding van Simon Rattle. Pauken zijn er genoeg in dit werk, wat de Radiant-speakers de kans geeft om hun dynamisch laagvermogen te demonstreren. Ze knallen echt, maar het is de rijkdom aan detail dat charmeert. Dat ‘rollende’ van de paukstokken die over het vel bewegen konden we echt waarnemen. Een beetje gereserveerd soms, maar dat past goed bij het delicatere werk op ‘Back Reworks, Part 2’ van pianist Vikingur Ólafsson, in cd-kwaliteit vanaf de NAS gestreamd via Roon. Waar ‘Prelude in G Major’ nog heel voorzichtig weerklinkt in de kamer, is het de derde track, ‘BWV 974 – Il Adagio’ dat indruk maakt. Voor deze remake haalde Ólafsson elektronicapionier Ryuichi Sakamoto erbij, wat resulteerde in een heel trance-achtig soundscape. De Clarity 6.2 weet die wolk van muziek heel groot weer te geven, met de ogen dicht denk je snel ‘dit is een vloerstaander’. Dat komt deels door de volwassen, zuivere lage tonen die uit de Radiant-speakers komen, maar ook omdat detail helemaal loskomt van de speaker. Hoewel dit – opnieuw, zonder RoomPerfect en meer gezinsvriendelijk opgesteld – niet het ultieme biedt qua resolutie, wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de zuiverheid over het volledige frequentiebereik heen en het holografische kunnen. Zoals deze standmount zijn aan dit prijspunt er niet veel!
Reacties (0)