We testen in deze review de Gold 300 6G, een slanke vloerstaander met boeiende eigenschappen. Na de ingrijpende vernieuwing van de Platinum- en Silver-luidsprekerfamilies, is het immers tijd voor de Gold-familie om helemaal in het nieuw te worden gestoken.
Als bakermat van de hifi heeft het Verenigd Koninkrijk heel wat te bieden op vlak van audiofabrikanten. Zowel populaire namen als boetiekmerken die vooral de harten van doorgewinterde hifi-fans sneller doen kloppen. De bekendste luidsprekerbouwers uit dat land? Meestal vallen dan de namen Bowers & Wilkins en KEF. Maar er is ook de belangrijke derde speler: Monitor Audio. Het bedrijf bestaat al meer dan vijftig jaar en heeft gedurende die tijd een ijzersterke reputatie ontwikkeld met een no-nonsense visie op vlak van luidsprekers. De afgelopen jaren schakelde de Britse onderneming bovendien een versnelling hoger. Eerst was er een succesvolle uitstap richting inbouw en CI, naast de overname van de Britse merken Roksan en Blok. Wat ook echt de aandacht trok was een reeks geslaagde speakerontwerpen getekend door jonge ingenieurs- en designteams die heel intens met elkaar samenwerken – iets dat we zelf konden zien tijdens bij een fabrieksbezoek enkele jaren geleden. Net zoals de twee andere Britse luidsprekergrootmachten is Monitor Audio een bedrijf dat heel sterk op R&D gericht is. Dat viel goed te merken toen het voor z’n vijftigste verjaardag de Hyphn voorstelde, een spectaculair ultieme luidspreker die technologisch heel interessante zaken doet. Nu is daar de Gold 300 6G.
Technologische vernieuwing is dan echt waar om draait als Monitor Audio een nieuwe generatie van een luidsprekerfamilie voorstelt. In het geval van de Gold-speakers, gaat het inmiddels al om de zesde iteratie. Vandaar de label ‘6G’ achter de nieuwe modellen, zodat je ze kunt onderscheiden van de Gold 5G uit 2019. De 6G-Gold-modellen volgen op de ingrijpende vernieuwing van de hogere Platinum- en de goedkopere Silver-families in 2023 en 2021.
Aan 2.375 euro per stuk betreedt de Gold 300 6G een heel druk arena gevuld met andere hogere middenklassers die bedoeld zijn voor mensen die een ‘betere’ luidspreker zoeken, zowel qua geluid als afwerking. Concurrentie genoeg, onder meer met vanuit eigen land de Bowers & Wilkins 703 S3 en KEF R7 Meta. Inzendingen uit elders van Europa omvatten de Dynaudio Evoke 50, Focal Aria Evo X N°4 en Sonus faber Sonetto III G2. Een heel divers clubje is dat, waarbij de Gold 300 6G opvalt met hedendaagse looks en een sterke nadruk op technologische vernieuwing. Dat maakte indruk op de EISA-jury, waartoe FWD Magazine behoort, die deze slanke vloerstaander van Monitor Audio verkoos tot Beste Vloerstaander van het jaar.
Wat
3-wegs vloerstaander
Opbouw
MPD III-tweeter, 3 inch HDT C-CAM midrange, 2 x 8 inch HDT C-CAM woofer
Frequentiebereik
44 – 60.000 Hz
Cross-over
700 en 2.600 Hz
Gevoeligheid
88,5 dB
Impedantie
4 Ohm (3 Ohm minimum)
Afmetingen
115,5 x 38,3 x 47,5 cm
Gewicht
26,5 kg
Andere samenstelling voor de Gold-familie
Het Gold 6G-assortiment zit anders in elkaar dan bij de vorige generatie. Er zijn nu twee boekenplankmodellen in plaats van één (de Gold 50 6G en Gold 100 6G), terwijl het aantal vloerstaanders behouden werd. De Gold 300 6G is niet langer het topmodel, maar is een slankere zuil geworden. In deze review komt dus niet het vlaggenschip van de Gold 6G-familie aan bod, maar een ranke toren die huiskamervriendelijker is. Maximale prestaties worden geleverd door de nieuwe Gold 500 6G, een zware 3-wegs speaker met twee 8-inch woofers. Maar die Gold 300 6G, dat is de vloerstaander die wellicht het best past bij heel wat kleinere woonkamers in België en Nederland.
Nog over de opbouw van de nieuwe 6G-generatie. Surroundliefhebbers opgelet: de unieke Gold FX bipole-speaker verdwijnt, ten voordele van een klassiekere Gold On-Wall 6G. Dit past in een bredere trend in de audiowereld, want wel meer merken komen nu af met compacte speakers die je ophangt. Bijvoorbeeld links en rechts van je televisie, of voor achterste surroundkanalen. Zoals voorheen is er één centerspeaker, de Gold C250 G6.
Nadruk op innovatie
De Gold 300 6G is een veel slankere 3-wegs zuil dan voorheen, voorzien van twee 6-inch woofers die bijna de volledige breedte van de voorzijde of baffle innemen. Boven dat duo is er een 3-inch midrange-driver met dezelfde C-CAM-conusmateriaal als de woofers, uitgevoerd met vele kleine hexagonale ‘putjes’ (HDT). Dat geeft de blinkende conussen niet alleen een opvallend uiterlijk, belangrijker is dat die patronen volgens de ontwerpers het gevaar op break-up bij de conus verkleinen. Hierdoor blijven de woofers en midrange-driver langer als een piston bewegen, wat de geluidsweergave natuurlijker houdt. Een opvallend designelement: de AMT-tweeter en de diep gemonteerde midrange-driver vormen visueel één geheel. Samen met de aluminium ringen en de afwezigheid van zichtbare schroeven draagt dat bij aan de strakke looks.
HDT is een piste dat Monitor Audio nu al enkele jaren onderzoekt, en met succes toepast bij duurdere modellen. Het is maar een van de innovaties op de Gold 6G die eigenlijk een verdere evolutie is van eerdere MA-uitvindingen. Het bedrijf houdt van een technologie verder te blijven ontwikkelen; in dit geval is HDT gebaseerd op de RDT III conussen van de Hyphn en de Platinium 3G die vorig jaar verscheen. Het is zeker niet de enige vernieuwing van dien aard bij de 6G-lijn. Via simulaties zijn voor de woofer betere ontwerpen voor de spider en de surround rond de conus gevonden.
AMT-tweeters zitten in het DNA van Monitor Audio, ze bepalen echt een belangrijk deel van het huisgeluid. Bij de Gold 6G wordt een nieuwe iteratie gebruikt, de MPD III. Deze derde generatie Micro Pleated Diaphragm is afgeleid van de tweeter gebruikt in de Concept 50 (het verjaardagmodel dat leidde tot de Hyphn) en belooft tot 60 kHz te presteren. Veel hoger dan een mens kan horen, uiteraard, maar hierdoor is het gedrag in de hoorbare frequenties wel optimaler. In combinatie met de waveguide die voor de MPD III is geplaatst, komt er uit de vele opgeplooide lichtgewicht lagen van de tweeter een egale geluidsgolf die breed de kamer in vloeit. Het is een andere karakteristiek dan een klassieke dometweeter.
Eigentijdse weergevers
Het mag gezegd worden: elke luidsprekerfamilie die Monitor Audio uitbrengt lijkt knapper dan de vorige. Dat is te danken aan het designteam onder leiding van Charles Minett, dat goed de vinger op de pols houdt qua bredere designtrends. Het geeft de Gold 300 6G een modernere smoel dan veel klassieker ingestelde concurrenten, zonder meteen heel hip en trendy te doen. Het blijft qua van ver gezien een traditionele weergever, maar in de kamer oogt het fris en modern. Daar zorgen onder andere de naadloos ingebouwde drivers voor, maar ook een dun streepje op de voorzijde die naar beneden loopt en eindigt in een subtiel logootje. Met name de satijnwitte uitvoering, maar ook de versie met een heel kundig aangebrachte Makassar-fineer, kan hierdoor moeiteloos in een meer eigentijds designinterieur een plek vinden. De derde kleuroptie, een hoogglanslakzwart met zwarte conussen, oogt iets klassieker. Maar ouderwets? Dat zeker niet.
Wie kiest om de roosters aan te brengen in plaats van naakte drivers, verliest niet opeens die hedendaagse uitstraling. Bij de Gold 300 6G krijg je immers niet één groot rooster dat alles bedekt, maar een aparte, cirkelvormige rooster per driver die magnetisch vastklikt. Ook in deze gedaante ogen de MA-speakers wat ons betreft strak. Het zijn ook slim ontworpen roosters. Vaak vertroebelen luidsprekergrilles de weergave, hier is dat niet het geval.
Goed ontkoppeld van de grond
Ondanks z’n slanke vorm staat de Gold 300 6G heel zelfverzekerd in de ruimte. Dat heeft te maken met de ongebruikelijke voetconstructie uit vijf delen. Heel anders dan voorheen bij Gold 5G of wat je bij andere merken ziet. De montage is wat complexer, maar de vier kloeke voeten (MA noemt ze ‘outriggers’) die eindigen in dikke spikes beloven een sterke ontkoppeling. Je kunt ook werken met rubberen doppen als dat beter is voor de ondergrond in je kamer. De voetafdruk wordt wel wat groter hierdoor, maar visueel doet het niet echt afbreuk aan het slanke design.
De speakers verdragen dankzij deze poten beter het verplaatsen, een voordeel die vooral dealers maar ook mensen die graag experimenteren met plaatsing op prijs stellen. De speaker perfect waterpas krijgen is bovendien heel makkelijk dankzij het mechanisme bovenaan elke spike. Blijkbaar is dit iets dat Monitor Audio echt belangrijk vindt. Ook de nieuwe Stax 2G-meubels van zustermerk Blok bezitten met een heel slim systeem om de hoogte van de poten te verstellen.
Vloeiend detail in overvloed
Jaja, ‘Liberty’ van Anette Askvik is weer een van die hifi-clichés die bezoekers aan shows honderd keer gehoord hebben. Maar het blijft een mooi lied dat bijna helemaal op de zachte stem van de Noorse zangeres leunt. Kleine aarzelingen, de voorzichtige aanzet van sommige strofen, maar ook de hele hoge noten die Askvik aanraakt vloeien prachtig uit de Gold 300 6G. Bij deze track, maar ook bij vele andere nummers die we beluisteren (zoals ‘Save Me’ van Kimbra), kwamen de Monitor Audio-weergevers sterk geïntegreerd over. De speaker is nu ook niet voor nearfield-luisteren ontworpen, maar niettemin heb je zelfs op kortere afstand wel een geslaagd compleet geluidsbeeld. Idealiter zet je ze wel op een enkele meters afstand van je af, bij voorkeur in een stereodriehoek met een klein beetje toe-in. Experimenteren met het indraaien is een aanrader, stelde ik tijdens het luisteren vast, want parallel met de muur klonken ze (in onze ruimte) net te gereserveerd. Een enorm grote omhulling leveren ze niet helemaal, maar je krijgt met een aangepaste toe-in wel een heel brede soundstage die je een overtuigende podiumervaring biedt. Fijn luisteren, met meer focus en concrete beeldvorming dan bij weergevers die inzetten op het spatiale. Dan wordt het heel makkelijk om de ogen dicht te doen en te vergeten dat je naar een paar speakers zit te luisteren. Dat is te danken aan het goede samenspel van de verschillende elementen, daarbij ondersteund door een goed ontworpen cross-over.
De MPD III-tweeter zorgde daarbij voor een luchtige en soms immens ruimtelijk karakter, maar er was bij het luisteren ook flink wat body en laag als dat vereist was. De Gold 300 6G past zo echt in het rijtje tussen de nieuwe Silver en Platinum. Waar sommige rivaliserende merken uit de UK verschillende tunings meegeven aan elke luidsprekerfamilie, houdt Monitor Audio het net heel consequent. Dat maakt het ook eenvoudiger om bij het vergelijken van luidsprekerfamilies de stappen te evalueren. Je gaat krijgt ‘meer’ van iets, dan dat je zit te kiezen tussen heel andere karakters.
De recente luidsprekerfamilies van het merk varen een iets andere koers qua tuning, meer in balans en universeler dan voorheen. Je kunt er even vlot leftfieldpop-nummers van Kimbra’s ‘On A Reckoning’ mee beluisteren als de gesofistikeerde composities op ‘Jazz is Dead 011’ van Adrian Young en Ali Shaheed Muhammad.
Scoren met evenwicht
Tijdens het testen hingen de Gold 300 6G’s aan een varia van versterkers, waaronder een NAD M66 en M23-systeem, een Primare PRE35/A35.8 en een HiFi Rose RA280. Dat zijn allemaal weliswaar toestellen uit een hogere klasse, maar het maakte wel duidelijk dat dit weergevers zijn die heel vlot te matchen zijn met een varia van componenten. Het hoeft niet een krachtpatser te zijn, de versterker die de Gold 300 6G’s aanstuurt. Dat is ook wel eens leuk om vast te stellen.
De gele ‘Miracle Focus’ release van Strand of Oaks staat al een tijdje te draaien op onze Pro-Ject X2 B met MC9-cartridge. Deze plaat opnieuw beluisteren via de M66/M23 en de Monitor Audio’s is dus helemaal geen straf. Oprichter Timothy Showalter laat op dit album meer elektronische invloeden doorklinken, waardoor de Gold 300 6G’s de kans krijgen om de jaren tachtig-synthesizer op ‘Navigator’ met een lekker scherp kantje neer te zetten, zoals het hoort. Het nummer daarvoor, ‘Switched On’, presenteerden de speakers op een heel ruimtelijke manier, een geslaagde bijdrage van de MPL III-tweeter. En ook bij ‘Navigator’ worden de electrovibes geweldig overgebracht. Er zijn verschillende aspecten waarop kan ingezoomd worden, maar wat eigenlijk de sterkte van deze speakers is? Dat is de tuning die over de volledige lijn mooi in balans is. Het is niet helemaal neutraal, maar wel evenwichtig, waardoor je én goede ritmische eigenschappen ervaart én fris detail. En dat heel coherent en gecontroleerd.
Conclusie
Dat Monitor Audio al jaren sterk investeert in R&D én in industrieel design werpt vruchten af. Dat viel al te merken bij de Platinum en andere geüpdatete lijnen, maar zeker ook bij de Gold 300 6G. Het is een speaker dat innovatie uit de zeer high-end Hyphn meeneemt en combineert met een woonkamervriendelijke slanke vorm. Mooi afgewerkt is hij ook, deze Brit, maar vooral: het speelt alle muziek met veel authenticiteit en overtuiging af, van verfijnde klassiek tot dreunende techno. Een echte allrounder!
9.5
Beoordeling Monitor Audio Gold 300 6G
Pluspunten
Slanke, huiskamervriendelijke toren
Premiumafwerkingen
Relatief makkelijk aan te sturen
Coherent en strak
Ondanks slank formaat zeer goede basextensie
Minpunten
Experimenteren met toe-in is een aanrader
Beoordeling Monitor Audio Gold 300 6G
Dat Monitor Audio al jaren sterk investeert in R&D én in industrieel design werpt vruchten af. Dat viel al te merken bij de Platinum en andere geüpdatete lijnen, maar zeker ook bij de Gold 300 6G. Het is een speaker dat innovatie uit de zeer high-end Hyphn meeneemt en combineert met een woonkamervriendelijke slanke vorm. Mooi afgewerkt is hij ook, deze Brit, maar vooral: het speelt alle muziek met veel authenticiteit en overtuiging af, van verfijnde klassiek tot dreunende techno. Een echte allrounder!
Reacties (0)