De receiver is te koop voor een prijs van 1.699 euro.
Marantz stelde dit najaar twee nieuwe high-endreceivers voor. De SR7012 en SR8012 zijn niet de allerhoogste modellen die het gerespecteerde hifi-merk in huis heeft. Niettemin mag je ze gerust behoorlijk high-end noemen. Bovendien komen beiden met de allernieuwste snufjes, wat ze bijzonder interessante receivers maakt voor de homecinemaliefhebber op zoek naar iets meer. Los van de techniek die eigen is aan Marantz, bieden deze receivers ook designmatig iets anders. Vergeleken met typische AV-receivers van de meeste andere merken stralen ze heel wat meer elegantie uit. Het zijn receivers die lijken op traditionele hifi-stereoapparaten. En ook dat is echt Marantz. In deze test kijken we naar de SR7012, de SR8012 (die onder de motorkap over een ander architectuur beschikt) komt over een aantal weken aan bod.
De SR7012 biedt vele surroundmogelijkheden
De SR7012 is een 9.2-receiver met een vermogen tot 200 Watt. Net zoals alle receivermerken geeft Marantz hier het meest optimistische cijfer, bij een beperkte belasting op één kanaal. Maar het toestel heeft in de praktijk echt wel wat vermogen aan boord, wat onder meer blijkt uit de twee keer 125 watt die geleverd wordt bij een stereobelasting op 8-ohm speakers. Onze vaste surroundopstelling (bestaande uit Rubicon LCR’s en Vokal vooraan, en Dali Opticon LCR achteraan) kon de SR7012 probleemloos tot heel hoge volumes aansturen.
Net zoals de receivers van zustermerk Denon komt deze Marantz met ondersteuning voor de drie surroundcodecs met hoogtekanalen (Dolby Atmos, DTS:X en Auro 3D) in een 7.2.2-opstelling. De aanwezigheid van Auro 3D is vrij uniek in dit segment. De meeste mensen zullen er echter weinig gebruik van maken, want veel films met een Auro 3D-soundtrack zijn er niet. Je hebt wel iets meer muziekopnames met deze innovatieve surroundtechnologie, zoals een fraaie live-registratie van de Belg Ozark Henry en Blu-rays van de Duitse multimedia-rockgroep Lichtmond. Het blijft beperkt allemaal, maar wel interessant is dat de SR7012 ook beschikt over Auromatic-upmixing. We vinden deze upmixing-techniek om bijvoorbeeld stereo naar 5.1 te brengen op papier indrukwekkender dan de alternatieven van Dolby en DTS.
Er wordt zelden nagedacht over upmixing-functies op een receiver, maar met de opkomst van Atmos en DTS:X heeft het toch zin om er aandacht aan te besteden. Als je dan toch de moeite doet om een surroundopstelling uit te breiden met plafondspeakers of Dolby Enabled-speakers (die geluid naar boven uitstralen en weerkaatsen op het plafond), dan is het leuk als je 5.1-materiaal van dvd’s of Blu-ray’s kunt opwaarderen naar surround in de hoogte. Dat kan met de SR7012 vanaf 2018, als Marantz via een firmware-update DTS Virtual:X toevoegt. Gek genoeg is de optie Virtual:X wel al beschikbaar via de HEOS-app.
Je kunt met de SR7012 trouwens de stap naar 7.2.4 nemen door een extra versterker aan je installatie toe te voegen. Die versterkt dan een pre-out-signaal die voor de tweede paar hoogtekanalen bedoeld is. Laat je niet verwarren door het feit dat de SR7012 wel elf paar luidsprekerterminals heeft. Je kunt er maximum negen van gebruiken. Er zijn er elf om al de verschillende varianten van Atmos, DTS:X en Auro 3D te kunnen aansluiten. Vooraleer je afhaakt omdat dit alles heel complex lijkt: de setup-interface van de Marantz is bijzonder helder en je kunt ook terugvallen op een goede geïllustreerde handleiding die de vele mogelijke surroundopstellingen in beeld brengt en uitlegt.
Ten slotte, wie het liever houdt bij 5.1 kan daarnaast nog een tweede en derde zone met bekabelde stereospeakers uitrusten. Handig, zeker als je weet dat deze receiver ook beschikt over drie HDMI-uitgangen (verdeeld over twee videozones). Je zou dus die extra zones puur voor muziek kunnen gebruiken (bijvoorbeeld om luidsprekers in de keuken en in de veranda aan te sturen), maar ook voor video. Zo zou je een film die je bekijkt via de Netflix-app op je Xbox verder kunnen bekijken op een scherm in de hobbykamer.
HEOS aan boord
Merk op dat we expliciet spraken over ‘bekabelde’ speakers als het ging om meerdere zones. Dat is omdat de SR7012 ook draadloos multiroom-streaming biedt. Vanaf dit jaar is de HEOS-functie op nagenoeg alle receivers van de Sound United-groep aanwezig. Niet enkel bij Denon, zoals de AVR-X2400H of AVR-6400H die we recent testten, maar ook bij de nieuwe lichting Marantz-receivers.
Dankzij HEOS heeft de SR7012 uitgebreide streamingmogelijkheden aan boord. De bediening verloopt via de HEOS-app, waarmee je ook HEOS-speakers kunt aansturen en groeperen. De SR7012 verschijnt in deze app als één toestel met drie zones die je kunt in- of uitschakelen. Je kunt dus via HEOS niet één liedje afspelen in één zone van de SR7012 en tegelijkertijd een andere track beluisteren in een tweede SR7012-zone. Wel kun je hetzelfde lied in één, twee of drie zones tegelijkertijd afspelen. Het is geen enorme beperking, want we denken dat tegenwoordig de meeste mensen eerder een tweede zone (zoals een keuken) zullen uitrusten met een draadloze HEOS-speaker dan luidsprekerkabel naar een set inbouwspeakers te trekken.
Wel hebben we hier dezelfde opmerking als bij de X2400H: het is spijtig dat je niet een set HEOS-speakers kunt gebruiken voor de achterste kanalen in een surroundopstelling. Dat kan wel met de 999-euro kostende HEOS AVR. De kritiek weegt wel wat minder door bij deze Marantz, want de doelgroep van de SR7012 zijn serieuze homecinemaliefhebbers die wellicht minder problemen hebben met het leggen van kabels in hun woonkamer of thuisbioscoop.
We schreven het al eerder: de HEOS-app zit logisch in elkaar en is makkelijk te gebruiken. Het heeft drie hoofdschermen die je selecteert onderaan in de app: Ruimtes, Muziek en Huidige. In het eerste scherm kies je het actieve HEOS-toestel en voeg je speakers samen, in het tweede kun je bronnen kiezen en zoeken naar muziek, het derde scherm toont de muziek die momenteel speelt en mediacontrols. Dankzij HEOS kun je muziek afspelen vanaf diensten (Deezer, Napster, Soundcloud en Tidal), internetradio en eigen bestanden (vanaf USB, DLNA-servers of vanaf een mobiel toestel). Dat is best volledig, al missen we persoonlijk wel Qobuz in het lijstje van diensten.
Maar je dacht toch niet dat het daarmee ophield? Zoals we al opmerkten bij ongeveer elke receiver-review van dit jaar, ontdek je bij elk merk een uitgebreide menukaart qua streaming. Zo vind je op de SR7012 naast HEOS ook Spotify Connect, Airplay en Bluetooth. Bluetooth werkt enkel in één richting, om bijvoorbeeld muziek te streamen van een smartphone naar de receiver. We vinden het altijd prettig als je Bluetooth ook in de omgekeerde richting kunt gebruiken, zoals bij Yamaha en Sony, om bijvoorbeeld ’s nachts op een Bluetooth-hoofdtelefoon het geluid van je film of game binnen te krijgen. Maar dat is hier dus niet mogelijk.
Ga je aan de slag met je eigen muziekbestanden, dan kun je rekenen op een behoorlijk goede ondersteuning van muziekformaten. De SR7012 lust ongeveer elk PCM-formaat tot 192 kHz, zolang het stereobestanden zijn. De AIFF- en meerkanaals PCM-bestanden uit onze testsuite spelen echter niet af. Van Marantz verwachten we ook ondersteuning voor DSD-bestanden en – inderdaad – dat doet de SR7012 prima. De Direct-muziekmodus is bij deze bestanden een echte aanrader.
De meegeleverde afstandsbediening is een typische Marantz-remote. Niets bijzonder aan, zowel in de negatieve als positieve zin. Je kunt de SR7012 ook bedienen met de Marantz 2016 AVR-app. Op een smartphonescherm is de app verrassend effectief, op de iPad is het net wat minder strak. Dat kom je niet vaak tegen. Op zich is de app prima, het zou enkel hier en daar net iets mogen worden aangepast. Zo zou je wat ons betreft sneller moeten kunnen schakelen tussen geluidsmodi, bijvoorbeeld.
Wat maakt Marantz Marantz?
Wie onze reviews over de Denon-receivers las, zal veel dingen zien terugkomen bij de SR7012. Zijn het dan dezelfde toestellen, gewoon anders verpakt? Niet helemaal. Het klopt dat er qua software veel gelijkenissen zijn. Daar zijn we blij om, want Denon scoort consequent hoog als het gaat om gebruiksvriendelijkheid.
Zo is de Setup Assistent bijzonder handig als je voor het eerst de receiver instelt. Sound United zorgt ook voor goede ondersteuning, in de vorm van een interactieve handleiding online en via de remote-app. Omdat de verschillen tussen de interface van Denon en Marantz minimaal zijn, gelden al die pluspunten ook voor de SR7012.
Maar er zijn ook aardige verschilpunten tussen Denon en Marantz, wat in lijn ligt van de marketingstrategie van Sound United. Het bedrijf achter Denon en Marantz wil dat de twee merken een eigen smoel hebben en onderscheidende eigenschappen. Bij de SR7012 komt dat tot uiting in een typische Marantz-design, maar vooral ook in een iets andere tuning. Vergeleken met de Denon AVR-X6300H die vast in onze testruimte staat, is de SR7012 een stukje gemoedelijker en relaxer qua klank. Een tikje warmer en aangenamer voor muziek. Technisch wordt dat verklaart door keuzes gemaakt door Marantz (aangevoerd door merkambassadeur Ken Ishiwata) en het gebruik van eigen technologie, zoals HDAM (waarbij Marantz klassieke geïntegreerde opamps vervangt door losse componenten op een printplaat – het omgekeerde van miniaturisatie). Ook typisch is iets als de Pure Direct-modus, waarbij alle overbodigheden zoals de display worden uitgeschakeld.
Wie de binnenkant van de SR7012 vergelijkt met de AVR-X4400H van Denon ziet zeker veel gelijkenissen. De klankmatige verschillen (die er wel zijn) vinden niet hun oorsprong in grote architecturale verschillen. Die zijn er wel als je de opstap overweegt naar de SR8012, die met een aanzienlijk krachtigere ringkerntransformator is uitgevoerd. Wat wél meteen opvalt aan de SR7012 is natuurlijk de eigen vormgeving, helemaal conform de retro-light-designtaal van bekende Marantz-toestellen. Zeker in het goudzilver vinden we hem heel fraai, maar je kunt de SR7012 zoals altijd ook in een geborsteld zwart krijgen.
Vergeleken met heel wat receivers is de voorkant heel sober. De display is beperkt tot de bekende patrijspoort van Marantz, waarachter een klein schermpje schuilgaat dat je verklapt welke ingang en volumeniveau er geselecteerd is. Even typisch is het blauw LED-licht rondom de cirkelvormige patrijspoort. Links aan de afgeronde voorplaat zie je een grote input-draaiknop, rechts een grote volumeregelaar. Een aan/uitknop is er ook nog, en dat is het zo.
Uiteraard zijn dat een dozijn toetsen te weinig voor een AV-receiver, maar Marantz heeft iets heel slim gedaan. Alle knopjes én een grote display zitten verstopt achter een klep onder het cirkelvormige display. De klep is even subtiel als groot – dat is geen sarcasme – en open je enkel indien nodig. Je vindt hier trouwens ook een aantal aansluitingen, bijvoorbeeld een USB-poort en een hoofdtelefoonaansluiting.
Dit alles maakt dat SR7012 één van de mooiste en tijdloze AV-receivers op de markt is. Als je een hekel hebt aan toestellen die in je woonkamer opvallend technologisch zitten te wezen, dan is dit een receiver om te kiezen.
Goed voorzien van aansluitingen
De achterkant van de SR7012 is zoals gebruikelijk bij Sound United op hoog niveau afgewerkt. Degelijke luidsprekerterminals zijn een must op dit prijsniveau, net zoals een uitgebreide suite pre-outs. Marantz stelt ons op dit vlak zeker niet teleur. Zelfs vrij exotische opstellingen kun je aansturen met de SR7012, bijvoorbeeld scenario’s waarbij je dit toestel enkel gebruikt als processor voor een apart versterkt 7.2.4-systeem. Marantz blijft legacy-videoaansluitingen bieden. Dat hoeft voor ons niet langer, maar op een duurdere receiver mag het wel.
Met zeven HDMI-ingangen achteraan (plus één extra vooraan) zit je zelfs als verwoede consoleverzamelaar goed. Je kunt daarbij twee coaxiale en twee optische ingangen, evenals 7.1-analoog, toewijzen aan een video-ingang. Dat is zeker niet mainstream, maar de SR7012 is dan ook al een serieus ding voor een echte thuiscinema. Daarom dat je ook kunt rekenen op een RS232-aansluiting en op Crestron-compatibiliteit.
Qua HDMI is deze Marantz helemaal mee. 4K/60p is geen probleem, ook bij 4:4:4-kleurresolutie. Je moet ook niets anders accepteren van een nieuwe receiver. Ondersteuning is er ook voor HDR10, HLG en Dolby Vision. En via een firmware-update komt ook eARC eraan. Daarmee is Marantz één van de eerste om de komst van deze standaard te bevestigen. eARC kan wel eens belangrijk worden als streamingdiensten als Netflix meer en meer doen met Dolby Atmos. Als je nu een Netflix-titel met Atmos-soundtrack bekijkt, zoals de nieuwe Punisher-reeks, dan heb je daar enkel iets aan via een Xbox One. Kijk je via de Netflix-app op je tv, dan is het bijna nooit mogelijk om die Atmos-stream via de HDMI ARC-kabel te sturen. Met HDMI-eARC zal het wél kunnen.
De Marantz SR7012 klinkt verfijnd en toch krachtig
We hebben onze tickets al voor de eerste vertoning van ‘The Last Jedi’. Als voorbereiding en om alvast onze Star Wars-honger wat te stillen, halen we de Blu-ray van ‘The Force Awakens’ boven. Atmos was natuurlijk leuk geweest, maar de DTS HD MA 7.1-mix is zo goed als je zou verwachten. Zoals dat hoort bij een Star Wars-film beginnen we met een streepje John Williams en dan een gigantisch ruimteschip dat voorbij vliegt. Al in de inloopperiode (waarbij we de receiver gewoon gebruiken) viel op dat de SR7012 gewoon voor muziek al heel aangenaam klinkt. Dat blijkt hier ook bij de intro, waar de blazers dreigend achter ons klinken. De zware, diepe tonen van de motoren van het First Order-schip verhogen de dreiging, een trucje dat herhaalt wordt als de shuttle van Kylo Ren even later landt in het rebellendorp. De Cinema EQ-functie kan bij deze film best handig zijn. De soundtrack is heel dynamisch. Dat is geen probleem voor de SR7012, die moeiteloos volgt. Maar als je liever een meer evenwichtige ervaring hebt met minder volumeverschillen, dan is de EQ-functie best handig. Star Wars-films worden altijd sterk ondersteund door de orchestrale soundtrack van Williams. Die moet wel muzikaal gepresenteerd worden en los van de filmeffecten zelf. De SR7012 toont dat dit echt kan. Niet enkel tijdens het gevecht in het rebellendorp trouwens, maar ook als het speelse Rey’s Theme in de achtergrond klinkt terwijl we de jonge Jedi-in-spé (we speculeren maar…) voor het eerst ontmoeten.
Zo raken we één van de sterke kanten van deze receiver aan. Het presenteert zich niet als overcomplex, maar biedt wel veel meer extra functies dan je zou verwachten. Dat is letterlijk zo: zo vind je onder Surround Parameter in de audioinstellingen andere opties naargelang de gekozen geluidsmodus.
Als je echt het geluid helemaal wil finetunen, dan is er goed nieuws: ook bij de SR7012 kun je de Audessey MultEQ-app gebruiken. Je betaalt wel 20 euro voor deze app, maar opeens heb je heel wat meer controle over allerlei audioparameters. Met de app moet je de Audessey-kalibratie opnieuw doen, het mooie is dat je de resultaten kunt bewaren en op verschillende vlakken tweaken, ook op individueel luidsprekerniveau. De app is een heel krachtige tool die wat kennis vereist om goed te gebruiken, maar dat wel bijzonder nuttig kan zijn. Het is ook iets dat de meeste concurrenten missen.
Marantz maakt zich sterk dat de SR7012 even goed is in muziek weergeven als films. Opvallend is dat je inderdaad voor 2-channelmodi de frontspeakers apart kunt instellen. Misschien was het leuk geweest als je hier ook nog aparte equalizeropties had. Voor muziek klinkt deze Marantz-speaker echt wel goed, dat merken we iedere keer weer. Waar je bij goedkopere mainstream-receivers soms wat hardere klanken moet verdragen, toont de SR7012 zich heel evenwichtig en gedetailleerd. En dat is heus niet enkel belangrijk als je via HEOS streamt of een cd beluistert. Ook een film zoals ‘Suicide Squad’ (Ultra HD Blu-ray met Dolby True HD/Atmos) gebruikt continu muziek om personages te introduceren. De ‘Paramount’ Blu-ray van Ozark Henry klonk op deze Marantz ook bijzonder goed. Mooi is dat je bij deze schijf kunt schakelen tussen meerkanaals (DTS MA HD en Auro 3D) en stereo, en zo de meerwaarde van een echte surroundmuziekopname kunt ontdekken.
Conclusie
De SR7012 is een zeer volledige AV-receiver die zelfs veeleisende thuiscinemabouwers zal tevreden stellen. De Marantz-receiver staat qua klank niet mijlenver af van zijn Denon-tegenhanger (en al helemaal niet qua features), maar voegt toch wat eigen dingen toe. Zoals een onderscheidend en elegant design. De SR7012 is een knap ding dat je niet in een meubel wilt verstoppen. De mooie looks zijn echter niet alles waar hij in uitblinkt. De SR7012 trekt de kaart van muzikaliteit en verfijning eerder dan van enorme dynamiek en bombast, en dat siert het wel. Het maakt deze AV-receiver een echte allrounder. En dat is geen compromis-label maar een echt compliment.
Beoordeling
- Huiskamervriendelijk retrodesign
- Zeer volledig qua aansluitingen en standaarden
- Interface is beste op de markt
- Muzikale topper
- Eenvoudig in gebruik, toch uitgebreide opties beschikbaar
Interface mocht in hogere resolutie
- Contextgevoelige opties zijn soms verwarrend
- Rest van behuizing mocht op niveau van voor/achterkant
- HEOS-speakers niet bruikbaar voor surround
Reacties (13)