Onthullend en dynamisch sterk
Voor deze test halen we een set Monitor Audio Gold 100’s van de vorige generatie boven. Door z’n ribbon-tweeter is deze MA een tikje helder en heel onthullend qua detail, wat in het verleden goed paste bij de Marantz-aanpak. Nu meestal, merken we als in een nostalgische bui met ‘Ella: The Lost Berlin Tapes’ terugkeren naar 1962. Deze opnames van Fitzgerald in het Berlijnse Sportpalast Arena heeft een fijne live-gevoel en zetten de magistrale stem van de zangeres centraal, zonder de getalenteerde begeleiding buiten spel te zetten. Dit is niet de beste versie van ‘Mack the Knife’, maar we vinden het wel geweldig hoe Fitzgeralds stem door de Marantz gepresenteerd wordt: vol, met veel textuur, gewoon heel realistisch. Een tikje warm misschien, maar dat is precies wat je verwacht van een Marantz.
Bij muziek zoals je vindt op het album ‘For The First Time’ (via Tidal en HEOS) van de Britten van Black Country, New Road draait alles rond snelheid en dynamiek. Wat een drive en speelsheid zit er wel niet in deze liedjes, die vaak de genregrens overspringen van ska naar mathcore naar progrock en zelfs punk. Taai om goed weer te geven, zeker op de hectische momenten dat de virtuoze drummer losgaat en de saxofoon zijn limieten opzoek, maar de Model 30-versterker doet het gewoon. We blijven ook gecharmeerd worden door de verschillende releases die in hoog tempo onder de naam ‘Sault’ verschijnen. Soul, trip-hop en funk ontmoet elkaar in hun muziek, dat gemaakt wordt door een collectief van onbekende muzikanten. De Volkskrant noemde ze nog de Banksy van de muziekwereld, zo mysterieus presenteren ze zichzelf. We vinden het gewoon heel intrigerende muziek gebaseerd op popclichés en toch origineel. Als je niet spontaan begint te shaken bij ‘Over’ op ‘7’, dan ben je wellicht dood. Van de sloomheid die soms aan Marantz wordt toegeschreven, merken we hier toch maar weinig. De combinatie van SACD 30n en Model 30 klinkt hier strak en toch weelderig. En dat is het verschil tussen een ‘gewone’ Hypex-versterker en wat Marantz hier getweakt heeft. Die tweaking is nog met relatief zachte hand gedaan, wat de Model 30 misschien wel universeler maakt dan oudere Marantz-versterkers. Tijdens de langere testperiode kregen we bijvoorbeeld een toen nog niet gelanceerde Silver 500 7G van Monitor Audio op bezoek, ter evaluatie. Met een oudere Marantz had de match minder geslaagd geweest, maar dit duo bleek een voltreffer te zijn qua controle en weelderigheid.
Wanneer we de eerste cd met Beethoven-interpretaties van Boxwood & Brass willen beluisteren, herinneren we ons opeens van de vorige keer dat we de SACD 30n reviewden, dat je best wat geduld hebt als je een schijfje wil beluisteren. Net als bij slow food en wijn vragen goede dingen nu eenmaal wat tijd. De SACD 30n haalt echt alles uit deze fraaie opnames van dit Britse gezelschap. De nuances, de subtiele, soms schelle klanken van de hobo, de grote ruimte waarin de speler staan, alles komt mooi en onderscheiden naar voren. Je hebt sowieso maar weinig goede opties als je naar cd’s wil luisteren, maar volgens ons is deze Marantz-speler een van de beste keuzes.
Reacties (0)