Review: Ilumnia Magister mk 2 luidsprekers

08 juni 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Review- Ilumnia Magister mk 2 luidsprekers
FWD award

Twee Belgische broers die elkaar al jaren aansteken in hun zoektocht naar het ideale geluid. Dat klinkt bijna als het stereotype voorbeeld van hetgeen waar veel hifi enthousiastelingen graag mee bezig zijn. Groot verschil is hier echter de combinatie van fanatisme, bezieling, passie, weten wat je wilt bereiken en zeker ook de noodzakelijke technische achtergrondkennis. Zie hier in een notendop de drijfveren achter één van de meest bijzondere luidsprekersystemen die ik in jaren ben tegengekomen. Ik heb het dan over de unieke Ilumnia Magister mk 2 luidsprekers. Weergevers die niet alleen bijzonder zijn door hun baanbrekende ideeën en technologisch gedachtegoed, maar ook de daadwerkelijke realisatie betekenen van een aantal prangende, tot voor kort onoplosbare technische vraagstukken. In de nu volgende test kunt u lezen hoe ik deze wondere wereld waar veel anders is dan normaal, zelf heb ervaren.  

Voor het ontstaan van dit unieke product en merk moeten we behoorlijk ver terug in de tijd. Het is de ‘gouden’ periode, jaren tachtig en negentig. Een tijdspanne waarin veel originele en bijzondere producten zijn ontstaan en fabrikanten bezig waren om ieder hun eigen unieke sound te creëren. Een per merk herkenbaar karakter dat deels ontstond door de (gedeeltelijke) afwezigheid van computers en nog vooral steunde op de ervaring van door de wol geverfde ontwerpers en ontwikkelteams. Het is deze belangrijke periode die de basis heeft gevormd voor de latere koers en denkwijze van de broers Tom en Jef Nuyts.

Op zoek naar de rode draad 

Om deze ervaring (toen nog onbewust) op te zoeken, ging met name Tom steeds meer hifi-spullen kopen. Luidsprekers, versterkers, bronnen, het kon bijna niet op. En hoewel ze met gezwinde spoed het huis binnenkwamen, verlieten ze soms nog sneller hun tijdelijke onderkomen weer. Nu terugkijkend lijkt het achteraf een enorme kapitaalvernietiging. Maar buiten het gegeven dat je vanzelf leerde handelen om je hobby te bekostigen, ontstond op deze wijze als keiharde en steile leercurve ook een onschatbare kennis aan verschillende ontwerp-invalshoeken. Broer Jef was, hoewel zeker belangstellend, in die fase nog wat minder met hifi bezig. Hij hield zeker van muziek en luisterde zijdelings mee, maar zo fanatiek als Tom was hij in die periode nog niet. Heel toevallig zijn beide heren in hun dagelijks leven allebei werkzaam bij dezelfde Belgische vestiging van één van ‘s werelds grootste fabrikanten van vrachtwagens ter wereld. De daar dagelijks verworven kennis bleek een heel goede basis voor hun eigen merk Ilumnia te vormen. Tom is er namelijk één van de leidinggevenden terwijl Jef elektrotechnische werkzaamheden voor zijn rekening neemt. Ook bij Ilumnia zorgt Tom dan ook min of meer voor de koers en het gedachtegoed, terwijl Jef zorg draagt voor de razendknappe realisatie van de ideeën. Uitvindingen die dermate knap en inmiddels uitgekristalliseerd zijn, dat de grootste lof en het grootste respect aan dit ogenschijnlijk ‘simpele’ en piepkleine ontwikkelteam kan worden toegezwaaid.

Van evolutie naar revolutie  

Doordat de Ilumnia weergevers van opvallend andere drivertechniek gebruik maken dan alle andere luidsprekersystemen op de markt, spreek ik met de Nederlandse importeur af om een week na installatie van de Magister mk 2 modellen bij mij thuis een diepgaand interview met Tom en Jef af te nemen. Het blijkt om twee rustige, nadenkende, maar ook bijzonder enthousiaste heren te gaan. Bevlogen muziekliefhebbers die hun standpunten op goed onderbouwde wijze kunnen overbrengen en duidelijk zeer goed van de hoed en de rand op de hoogte zijn. Tom: ‘Je zult vast benieuwd zijn hoe we tot ons concept zijn gekomen. Maar om dat te verklaren is het belangrijk om de weg te volgen die helemaal teruggaat naar de periode dat we nog in ons ouderlijk huis woonden. We komen namelijk uit een muzikaal gezin van drie kinderen, waarbij op Jef na, iedereen actief met muziekbeoefening bezig was. Zo speelde vader tuba, speelde onze zus piano en hobo en ikzelf trompet. Door dit constante contact met live muziek en echte muziekinstrumenten, ontstond bij mij ook al jong belangstelling voor geluidsreproductie. Je weet hoe zoiets gaat. Eerst kom je met eenvoudige spullen in aanraking, maar er is altijd wel een ‘aha’ ervaring in je hifi-leven die bepalend is voor later. Mijn geschiedenis van frequente aan- en verkopen heb je in de vorige alinea al aangestipt. Maar het dankbare gevolg is wel dat er bij mij en Jef – die in die jaren steeds meer met mij mee is gaan luisteren – een duidelijke rode draad is ontstaan. Want wat vinden we zelf nu eigenlijk belangrijk en welke aspecten zijn voor ons minder van belang?’

Eureka - Ilumnia 

‘Tijdens het onderzoeken, uit elkaar halen, experimenteren en proberen te verbeteren van de diverse zwevende prototypes, lag bij één van de drivers die op dat moment onder handen werden genomen, een conus op zijn kop te spelen. Plotseling kwam het besef dat zo’n unit op die manier eigenlijk nog beter geluid afstraalt?! Natuurlijk weet je zoiets altijd onbewust, maar het verbaasde mij gewoon dat het zo goed klonk en vooral hoe ontzettend ruimtelijk het wist te presteren. Een van de bijzondere eigenschappen voor onze huidige LEMS (Linear Excursion Motor System) driver was daarmee geboren. Inmiddels waren we drie jaar bezig met het bouwen van prototypes. Na verschillende lange brainstormsessies en vroegere prototypes, besloten we in 2013 om er echt werk van te gaan maken. Maar ja, en dan? Want ideeën hebben is natuurlijk één, maar om daadwerkelijk op grotere schaal een echt feilloos werkend model te krijgen is toch heel andere koek. Waar het op neer komt is dat we onder meer ontdekten dat alleen het omdraaien van de conus niet voldoende was. We wilden meer, wat ook voortkwam uit het in de jaren daarvoor beluisteren van vele verschillende luidsprekersystemen. Hieronder ook hoorns en de typerend extreem snelle magnetostaten en elektrostaten. Het zou dus een omgekeerde dynamische luidsprekerunit moeten worden met de snelheid en zeggingskracht van de zojuist genoemde principes, met maximale lineariteit en minimale vervorming.’

Het ontstaan van de LEMS driver 

Jef: ‘Door mijn dagelijkse werk in geavanceerde elektrotechniek ben ik normaliter goed thuis in aspecten die wel en niet technisch realiseerbaar zijn. Maar bepaalde ontwerpfacetten van de LEMS-driver bleken voor lange tijd dermate lastig te overwinnen, dat ik moegestreden op een gegeven moment bijna de handdoek in de ring had gegooid. Vooral het bereiken en realiseren van de extreem nauwe tolerantie waarmee de conus zonder rolrand toch zoveel mogelijk ‘luchtdicht’ zou moeten zijn, was een crime. Toch is het na serieus honderden(!) prototypes verder uiteindelijk gelukt om een driver te maken die volgens ons echt uniek is en zijn belofte echt waar weet te maken. Uniek zowel qua concept als de uiteindelijke realisatie. Want geheel uitgaande van onze eigen kracht zijn we op een luidsprekerunit uitgekomen die bestaat uit een volledig instelbaar en daardoor nauwkeurig te kalibreren chassis, waarbij de papieren conus geheel vrij in het magneetveld van een elektromagneet kan zweven. En met geheel vrij bedoel ik ook echt helemaal vrij. Dus zonder de immer voor dit type altijd noodzakelijke spider en rolrand. Onderdelen die altijd de zo typerende traagheid, vervorming en non-lineariteiten aan de weergave van iedere traditionele driver toevoegen. Het valt ook heel gemakkelijk te herkennen. Vooral omdat we allemaal onbewust ervaren dat ieder conventioneel luidsprekersysteem een bepaald volumeniveau nodig heeft om lekker te spelen. Zet je het heel zacht dan komt de muziek niet meer goed uit de verf en pas als hij luider wordt gezet valt het akoestische plaatje ineens op zijn plaats. Maar ook aan de andere kant van het volumespectrum ontstaat dit probleem. Want op het moment dat je heel luid gaat spelen ontstaat er een geleidelijke of zelfs abrupte rem op de weergave. Dynamische contrasten worden dan steeds meer beperkt en de muziek komt minder vanzelfsprekend en bij te luid niveau zelfs hoorbaar vervormd over. Ook dan zijn het weer de spreekspoel en rolrand die de conus hinderen om tot het einde van hun bereik een lineaire uitslag te maken.’

LEMS voeding  

‘Zoals je weet zijn zowel onze Vocalis monitor als de door jou hier te bespreken vloerstaande Ilumnia Magister mk 2, van een elektromagneet voorzien. Een keuze die te maken heeft met de wijze waarop wij vinden dat een conus zich idealiter zou moeten gedragen. Om dat te bereiken is de LEMS-driver voorzien van twee spoelen. De eerste dient om de conus vrij te laten zweven, terwijl de tweede het muzieksignaal omzet in de benodigde beweging. Het mooie van deze dubbele benadering is dat hierdoor ook de controle over de conus (alleen bij de Magister) op unieke wijze met een draairegelaar op de voorzijde van de standaard bijgeleverde losse voeding kan worden ingesteld. Bij de Vocalis is deze voeding in de luidsprekerkast zelf ingebouwd en is het niet mogelijk om andere standen te kiezen. Terug nu weer naar de Magister, waarbij, gebruikmakend van de losse voeding, de kracht en daardoor controle van de ophanging in 5 standen kan worden ingesteld. Hoe zinvol dit is blijkt wanneer je van verschillende versterkers gebruik maakt. Zo kan bij een in het laag strak klinkend transistorontwerp stand drie een mooi uitgangspunt zijn, terwijl voor buizenversterkers tot zelfs 300B modellen voor bijvoorbeeld stand vier of zelfs de hoogste stand vijf kan worden gekozen. De voeding wordt aangesloten op het lichtnet en door middel van een gebalanceerde lange kabel met iedere luidsprekerbox verbonden’ Tom neemt het virtuele stokje weer over wanneer hij verder gaat met: ‘Een volgend belangrijk aspect is het omnidirectionele of beter gezegd rondomstralende karakter.’

Omnidirectionele LEMS driver met direct stralende tweeter 

‘In mijn ontwerpluisterruimte heb ik eigenlijk vooral directstralende modellen van (te) veel verschillende merken staan. Maar waarom is bij de Ilumnia modellen dan toch voor het rondomstralende principe gekozen? Zoals ik eerder in dit verhaal al heb verteld heb ik ontdekt dat een conusluidsprekerunit misschien nog wel beter presteert als hij andersom afstraalt. De traditionele holle vorm wordt dan meer een piramidale vorm en zeker als je hem plat neerlegt, ontstaat een prachtig ruimtelijke presentatie. Uiteraard hebben Jef en ik ook geëxperimenteerd met een eveneens meer indirect afstralende tweeter, maar dat vonden we geen succes. De tweeter van onze beide modellen is daarom conventioneel directstralend geworden en is gebaseerd op een door ons zelf gemodificeerde Scanspeak ringradiator. De tweeter is ondergebracht in zijn eigen gestroomlijnde, uit massief aluminium vervaardigde behuizing. Een constructie die uit twee delen bestaat en waarbij de binnen- en buitenmantel van elkaar zijn gescheiden door een rubber ontkoppeling. Om de rondomstralende LEMS-driver hier optimaal op aan te laten sluiten en doordat we streven naar een puntbron opzet, hebben we veel werk gestoken in het bereiken van de juiste hoek van laatstgenoemde unit. Uiteindelijk kwamen we uit op een hoek van 9 graden. Hierdoor zijn de typische nadelen van rondstralers ondervangen en zijn de voordelen gecombineerd zonder nieuwe eigen nadelen te introduceren.’

Kastconstructie… 

‘Voor de laatste drie eveneens belangrijke aspecten ga ik in op de kastconstructie en ons streven om iedere Ilumnia in het laag zo goed mogelijk op de ruimte waar hij uiteindelijk bij de klant komt te staan af te stemmen. Hoewel je vast zou denken of mogelijk zou hopen, zijn zowel het metaal- als houtwerk helaas niet van Belgische origine. De fraai gevormde aluminium delen worden volgens onze specificatie in het verre, maar tegenwoordig kwaliteitsbewuste, Azië vervaardigd. Daar zijn ze al sinds jaar en dag enorm goed in dit soort werkzaamheden, en heel belangrijk, blijven de grote, zware en massieve delen nog enigszins betaalbaar. Voor de cosmetische eindafwerking en het realiseren van de voor ons noodzakelijke bijzonder kleine toleranties, hebben we een gespecialiseerde Nederlandse onderneming in de arm genomen. Er is maar één bedrijf dat hiertoe in staat is en op dagelijkse basis zelfs niets anders voor vele andere bedrijven uitvoert.  Ook de in onze ogen prachtige kast is een ambachtelijk stukje pur sang. Nederlands handwerk waarbij van Marine Grade berkenmultiplex van de hoogste kwaliteit gebruik wordt gemaakt. Deze kast wordt vervolgens met de grootste precisie door een geavanceerde CNC freesmachine in ringen gefreesd en als laatste stap handmatig in elkaar gezet. Zelfs de baspoorten zijn mee gefreesd en dus geen plastic pijpen. Doordat met CNC heel veel mogelijk is bestaat het ontwerp van de kast uit bolle en holle zijden die ook nog eens inwendig asymmetrisch worden gefreesd. Hierdoor hebben staande golven geen kans meer en draagt het mede bij aan het unieke volledig vrije Ilumnia karakter.’

Basafstemming… 

Jef: ‘Bij de mk 2 uitvoering van de Magister besloten we om voor het laag uitgebreidere integratiemogelijkheden aan te bieden. We hebben de luidsprekers daardoor niet met één (aan de voorzijde) geplaatste basreflexpoort uitgerust maar met drie! Een principe dat bij meer luidsprekers in het hoge prijssegment wordt toegepast en ervoor zorgt dat de Magister op veel fijnzinnigere wijze, beter op de uitgekozen plaats in de ruimte kan integreren. In de bijgeleverde handleiding gaan we hier uitgebreid op in. Maar het komt erop neer dat gebruikmakend van de standaard meegeleverde schuimpluggen, de baspoorten al naar gelang de behoefte kunnen worden geblokt of juist worden geopend.’

…en midden en hoog fine tuning     

Tom: ‘Zoals Jef net al vertelde bezitten rondomstralende weergevers unieke aspecten. Deze kunnen heel mooi zijn en in een correcte opstelling zelfs onweerstaanbaar. Maar aangezien luidsprekers ook vaak niet volledig vrij van de wanden kunnen worden opgesteld, zijn we net als bij de basafstemming nog verder gegaan bij het finetunen van ook het middengebied en hoogbereik. Op de achterzijde van de Magister-luidsprekers zijn daarvoor, naast de bi-wiring aansluitingen, ook twee draairegelaars aanwezig. De ‘mid-hoog’ regelaar dekt het bereik van 400 Hz tot 10 kHz, waarbij dat gebied in vijf stappen van in totaal 1,5 dB kan worden versterkt of verzwakt. De tweede regelaar is voor het bereik boven de 10 kHz en kan plus of min 3 dB worden gewijzigd.’ Om het totaalplaatje af te ronden bezit de Magister met 98 cm hoog, 25 cm breed, 48 cm diep en 33 kg gewicht, woonkamervriendelijke afmetingen. Zowel de boven- als onderzijde zijn afgewerkt met fraai gestileerde massief aluminium panelen en de gevoeligheid van dit tweeweg systeem is 88 dB. De als een waar kunstobject bovenop de luidsprekers uittorende LEMS-driver heeft een 20 cm

grote conus van geïmpregneerd papier. De tweeter bevat een zijden dome die 2,54 cm meet. De impedantie is een (buizen)vriendelijke 8 Ohm en het opgegeven frequentiebereik loopt in een echte ruimte (dus geen dode kamer meting) van 37 Hz tot 25 kHz. De bijgeleverde voeding voor de LEMS-driver meet tenslotte 34 cm breed bij 9 cm hoog en is 24 cm diep en heeft een gewicht van 4 kg.

Voorbereiding  

Het is heel toevallig, maar na vele jaren uitsluitend met direct stralende luidsprekers te hebben geleefd heb ik onlangs precies achter elkaar twee fraaie rondomstralende uitdagers in de luisterruimte gehad. De eerste was de bijzondere en technologisch eveneens zeer vooruitstrevende Nederlandse Veddan Atom-creatie van ontwerper André Kamperman. Terwijl er nu ook met de Ilumnia Magister mk 2 wederom een zeer afwijkend en vernieuwend luidsprekerconcept acte de présence geeft. Om de kwaliteiten zo veel mogelijk uit te diepen heb ik behalve heel veel met de plaatsing geëxperimenteerd, wederom van een hele reeks bronnen en versterkers gebruik gemaakt. Bij eerstgenoemden zijn dat de Grimm MU1 muziekserver met Mola Mola Tambaqui DAC, Moon 680D Streaming DSD DAC met Mind 2 streaming module en een Aqua Diva mk 2 CD loopwerk. Op versterkergebied treden naast mijn referentie Zanden 6000, ook de Trafomatic Rhapsody en Moon 700i V2 aan. Qua bekabeling verwelkom ik dit keer de drie zeer bijzondere nieuwe modellen uit de nieuwe AudioQuest Mythical creature reeks, te weten de Thunderbird, Firebird en Dragon. Maar ook het Nederlandse Siltech laat zich met zijn eveneens fraaie Classic Legend 880 modellen niet onbetuigd en vult mijn vaste kabelkern van Nirvana, Kemp en Essential Audio Tools op overtuigende wijze aan.

Opstelling 

Ik weet niet hoe het u vergaat, maar het eerste wat mij bij (deels) omnidirectionele luidsprekers samen met de meer uitgesproken ruimtelijke indruk altijd opvalt, is de toch vaak wat diffuse weergave. Dit kunt u als plezierig of eventueel minder prettig ervaren, maar feit is dat het verschil met direct stralende weergevers altijd onmiskenbaar voor het voetlicht treedt. Maar net zoals bij de andere aspecten van deze luidsprekers, betaalt ook hier het eindeloos (gehoormatig) experimenteren van de broers zich uit. Allereerst maar eens met de plaatsing aan de slag. Mijn ondergrondse luisterruimte is al jaren geleden voorzien van speciaal akoestisch stucwerk. Een gegeven dat te maken heeft met mijn wens om luidsprekers als het even kan niet te sterk in te draaien. Ik vind namelijk een levensechte 3D stage van groot belang om van muziek te kunnen genieten zonder aanwijsbaar hifi gevoel. De hamvraag is nu hoe weergevers die helemaal rondom stralen gaan reageren. Nou, dat valt gelukkig reuze mee. Want meteen valt op dat met de direct stralende tweeter en de onder een hoek van 9 graden geplaatste LEMS-driver, inderdaad een goed gekozen compromis tussen direct en indirect geluid is bereikt. Hier is dus gelukkig wel degelijk sprake van een geloofwaardige focus en omlijning van de opgenomen muziekinstrumenten, terwijl de door Ilumnia gewenste toename van gevoel en ruimtelijkheid waar te nemen is. Bij alle drie de gebruikte versterkers vind ik stand vier (van de vijf) van de LEMS-driver-voeding die de controle/demping van het magnetisch veld regelt, voor mij het meest evenwichtig resultaat geven. Zet ik hem lager dan neemt de losheid nog wat toe, maar mist ook snel wat laagcontrole. Zet ik hem vervolgens op stand vijf dan komt de weergave ineens wat compacter en meer gesloten over. Maar uw thuissituatie kan uiteraard een ander resultaat geven dus zelf experimenteren (of door de importeur laten inregelen) is hier altijd een vereiste.

Luisteren 

Een ander luidsprekersysteem zorgt te allen tijde voor een ander geluid. Dat is een waarheid als een koe toch? Toch blijkt er ook zoiets als een beter en meer natuurlijk eindresultaat te bestaan. Daarmee bedoel ik dat luidsprekers die werkelijk goed zijn ontworpen en waar tijdens de ontwikkeling door geschoolde oren naar is geluisterd, toch vaak opmerkelijke overeenkomsten kunnen vertonen. Dus na mijn eigen Master referentie luidsprekers en een onlangs hier logerend paar Estelon YB mk 2, zit ook de Ilumnia Magister mk 2 opvallend sterk in wat ik noem de ‘natuurlijk ademende hoek’. Natuurlijk zijn er duidelijke verschillen en heeft ieder van deze machtige drie zijn eigen pakket aan plus- en minpunten. Maar ook is voor mij bekende muziek vanaf het eerste moment meteen als zodanig herkenbaar. Het volgende aspect waar ik op let, zijn de voor- of misschien wel nadelen van de LEMS-driver. Om dit te onderzoeken begin ik extra zacht te spelen en inderdaad heeft deze bijzondere luidsprekerunit opvallend veel weg van een elektrostaat of magnetostaat. Wat ik dus waarneem is die typisch lichtvoetige, massaloze weergave waarbij iedere vorm van mechanische of kunstmatige overdracht ontbreekt. Noem het met andere woorden vanzelfsprekend of communicatief, maar feit is dat dit opmerkelijk anders reageert dan bij traditionele dynamische systemen. Ook de integratie met het hoog is voortreffelijk en het is in zijn totaliteit duidelijk een geslaagde emulatie van het puntbron principe. Uiteraard heb ik ook het andere einde van het volumespectrum opgezocht. Daar liep ik afhankelijk van de muziekkeuze uiteindelijk bij dynamisch zeer enerverende muziek die tevens luid diep laag bevatte, toch op een gegeven moment tegen de mechanische beperkingen van dit concept aan. Ik hoorde dan een duidelijke ‘klak’ en dat bleek de conus te zijn die tegen zijn (beveiligde) eindaanslag liep. Er kan niets kapot gaan en even het volume wat terugbrengen herstelde meteen het compressievrije karakter. Maar het is wel goed om te weten dat de maximale belastbaarheid van de volledig ongeremd spelende LEMS-driver, minder ver en luid gaat dan we van een traditioneel ontwerp gewend zijn geraakt.

De oplossing       

Maar gelukkig is de oplossing nabij want voor eenieder die van luid afgespeeld diep laag of een hoger volumeniveau houdt omdat muziek dan zo lekker fysiek kan worden ervaren, is er namelijk een bijpassende Ilumnia subwoofer in de maak. Een ontwerp dat over niet te lange tijd op de markt zal komen, daarbij de LEMS-driver ontlast en volgens Jef een unieke onhoorbare overgang met maximale integratie zal bezitten. Je hebt dus niet de bekende issues dat je zo’n extra basspeaker steeds afzonderlijk hoort. Maar laten we vooral niet blijven hangen bij deze enige voor de meesten onder ons niet belangrijke kleine schaduwzijde. Want in de dagelijkse praktijk blijken de Magister mk 2 luidsprekers echte alleseters te zijn. Klassiek gaat uiteraard prachtig door het zeer fraai gelaagde 3D ruimtepanorama en de natuurlijke tonale balans. Singer/songwriter-muziek blijkt een bovengemiddeld goede tekstbeleving, textuur van de akoestische gitaren en diepgaande emoties op te kunnen roepen. Pop attendeert mij op de uitstekend overgebrachte timing-capaciteiten, drijvende ritmes en muzikale wendingen. Hekkensluiter jazz laat een feest der subtiliteiten, texturen en spannende onderlinge interacties ontstaan. Kortom deze LEMS-driver is samen met de mooi geïntegreerde Scanspeak tweeter een buitengewoon interessante en lekker expressieve luidspreker om naar te luisteren. De aandacht blijft daarbij volledig intact, hoe zacht of luid je ook speelt. Bij een juiste instelling en eventuele combinatie van de drie baspoorten, is ook het laag zowel sonoor als lekker drukvol en zuiver en goed gedefinieerd aanwezig. Hoewel de vanzelfsprekende speelwijze wel wat weg heeft van een elektrostaat of magnetostaat, bezitten het laag en midden-laag duidelijk de kracht en impact van een echt high-end luidsprekersysteem. Prachtig en beslist aanstekelijk.

Voor wie   

Dan de hamvraag. Want wie zie ik uiteindelijk als doelgroep van deze fraaie sculpturen? Hoewel ik denk dat je als koper en luisteraar voor deze luidsprekers best wat ‘out of the box’ moet durven denken, zijn het verder ondanks de indrukwekkende noviteiten ook opmerkelijk breed inzetbare allemansvrienden. Dus echte muzikale alleseters die naast wat extra aandacht bij de plaatsing en afstemming, de luisteraar verder bovengemiddeld sterk in de muziek kunnen trekken. Buiten dat zijn ze ook nog eens bijzonder goed en fraai afgewerkt en door hun bijzondere uiterlijk zelfs mogelijke klassiekers van morgen! Het visuele plaatje is in mijn ogen zelfs zo goed geslaagd, dat ze zelfs niet onderdoen voor wat ik noem ‘de Italiaanse wereldwijde maatstaf’. Dus Ilumnia is ook een merk voor (zeer) kritische mensen die behalve ‘bevrijdende muzikale waarden’, ook de esthetiek hoog in het vaandel hebben staan.

Conclusie   

Scandinavische nuchterheid, Amerikaans/Japanse innovatie en Italiaanse grandeur en stijl in één enkel uit België afkomstig ontwerp? Jazeker, want deze Ilumnia Magister mk 2 luidsprekers blijken een buitengewoon geslaagde symbiose van al deze eigenschappen. Sterker nog, Tom en Jef Nuyts hebben met hun knap ontworpen LEMS-driver zelfs de complete internationale luidsprekerwereld te kijk gezet. Want waar vele grote ondernemingen ondanks decennia ontwikkeltijd nog steeds niet echt verder zijn gekomen, heeft dit tweetal met hun eigen ontwikkelde LEMS-driver het onmogelijke daadwerkelijk waargemaakt. Wilt u ook eens volledig vrijblijvend met eigen oren en ogen kennis maken met dit bijzondere concept, dan kunt u een luisterafspraak in de showroom van de Nederlandse importeur in het Brabantse ’s-Hertogenbosch maken. Of indien u dat wenst zelfs in uw eigen woonomgeving ervaren wat deze Ilumnia Magister voor uw eigen woongenot en muziekplezier zou kunnen betekenen. Een lichtend voorbeeld voor eenieder die levensechte muziekweergave en heerlijk genieten heel hoog in het vaandel hebben staan.

Prijs 

Ilumnia Magister mk 2 inclusief LEMS-driver voiding: € 23.550,- per paar

info@ilumnia.nl
www.ilumnia.nl

Reacties (0)