Review: Denon AVR-2310 als hoogwaardige home cinema krachtpatser

19 december 2009 2 Minuten 0 Reacties
foto573

Als je bezorgd bent dat een dure receiver als de Denon AVR-3310 met een prijskaartje van 1.500 euro je budget toch overschrijdt dan is het misschien verstandig om eens te kijken naar de AVR-2310 die toch iets goedkoper is met zijn 900 euro. Het mag er dan misschien uitzien alsof je dan een stapje lager gaat, maar vergeet niet wat deze receiver allemaal te bieden heeft.

Het vermogen van deze 7-kanaals receiver is 105 Watt per kanaal, wat misschien laag lijkt in vergelijking met anderen, maar meer betekent niet altijd beter! De AVR-2310 heeft 5 HDMI inputs en één HDMI output, wat standaard is voor machines van dit niveau, net als de 1080p upscaling en de ingebouwde ondersteuning voor het decoderen van HD audio formaten als DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD.

Binnenin de receiver vinden we twee 32-bits, derde generatie SHARC DPS’s (Digital Signal Processors) and beeldverwerkingstechnologie die door Anchor Bay gemaakt is.

De afstandsbediening ziet er misschien wat raar uit met bollingen en raar gevormde knoppen, maar het maakt de bediening ervan een stuk makkelijker aangezien je snel onthoudt welke bolling of vorm wat doet. De ‘Source Select’ knop maakt het mogelijk om snel tussen bronnen te schakelen en de receiver onthoudt de meest recent gebruikte bronnen.

Immens gewicht en vermogen
Zet de Denon aan en je zult gelijk zien dat dit een echte krachtpatser is. Hij klinkt volwassener, dynamischer en krachtiger dan zijn kleine broertje, de 600 euro kostende AVR-1910. De films die bij de review gebruikt zijn klonken in de hevige scenes zeer krachtig en vol. Je voelt het geluid gewoon door je heen gaan. Wanneer je de Pure Direct modus aanzet en alle onnodige verwerkingstechnieken uitzet klinkt de receiver zeer rijk en soepel, zonder ook maar enige moeite te hebben met de hoge frequenties.

De AVR-2310 biedt dan misschien niet dezelfde bass levels als zijn grotere broers of concurrenten, maar de kwaliteit is daarentegen uitmuntend. Maar, het is bij de wat stillere scenes, waar de Denon hard moet werken met de subtiele dynamische veranderen, waar hij zijn sterren verdient. Wanneer je eenmaal een film aangezet hebt maken de timing en de kwaliteit van de AVR-2310 het onmogelijk om nog te stoppen. De receiver biedt net zoveel aandacht aan de emotie van de soundtrrack van een film als aan de actiescènes.

Kortom, de AVR-2310 is een hoogwaardige home cinema krachtpatser.

Bron: Whathifi