Review: Cabasse Abyss – Compacte alles-in-één met een grote sound

08 april 2023 + 10 minuten 4 Reacties
Cabasse Abyss

Een muziekversterker die tv-geluid afhandelt en over veel streamingopties beschikt? Zo zijn er tegenwoordig meer, maar het formaat van een kinderschoendoos en het fraaie kleurenscherm maken de fonkelnieuwe Abyss van Cabasse een buitenbeentje. Maar hoe klinkt ‘em?

De Cabasse Abyss is inderdaad geen doorsnee alles-in-één versterker. Er zijn wel meer compactere toestellen die beloven alles te doen, zoals NAD’s M10v2 of de Uniti Atom van Naim. Maar Cabasse van zijn kant probeert hier duidelijk net iets anders te bieden. En toch ook dat prijskaartje net iets toegankelijker te houden, al zit de Abyss een stukje hoger dan compacte streamingversterkers. Vergeleken met wat aan die high-end rivalen bengelt is de prijs wel een stukje lager. Voor wie het bedoeld is, is heel duidelijk: mensen die een discrete maar toch betere versterker zoeken die streaming muziek afspeelt én kan dienen als tv-geluidsoplossing. Een hoogwaardigere afwerking en een kleintje excentriciteit op vlak van design hoort er ook bij. Hifi uit Frankrijk heeft nu eenmaal een reputatie hoog te houden. En dat geldt zeker voor Cabasse, een gerespecteerd merk dat met zijn opmerkelijke Pearl-collectie al jaren draadloze speakers presenteert die qua vooruitstrevend design kunnen wedijveren met de spraakmakende Phantoms van Devialet.

De Abyss van 1.690 euro mikt met z’n design en functies op moderne smaken, dat wordt snel duidelijk. Het is wel traditioneel in de zin dat je nog twee speakers moet toevoegen. Dat kunnen luidsprekers zijn van Cabasse zelf, en dan profiteer je van een bijzondere functie op deze luidspreker. Maar er is geen reden waarom je geen weergevers van Bowers & Wilkins, KEF of een ander merk zou kunnen gebruiken. Ondanks het kleine formaat herbergt de Abyss klasse D-versterking goed voor 2 x 120 Watt versterking (8 Ohm). Er zijn bovendien een aantal fysieke ingangen om bijvoorbeeld een cd-speler of draaitafel aan te sluiten, wat hem veelzijdiger maakt. En natuurlijk een HDMI-ARC-ingang, want dat kan niet langer ontbreken op een designversterker die een brede doelgroep wil aanspreken.

Wat Stereoversterker met streaming
Streaming Cabasse Control-app, AirPlay 2, Chromecast, Spotify Connect, DLNA, Bluetooth
Ingangen HDMI-ARC, optisch, 2 x cinch, USB-poort
Extra's LEAP, DFE, sub-uitgang, touchscreen
Afmetingen 24,5 × 9,7 × 2 cm
Gewicht 3,5 kg

Onopvallend premium

Zet de Abyss gewoon ergens op een kast en de meeste bezoekers zullen je complimenteren met de nieuwe projector. Dat is het natuurlijk niet, maar het design en de afmetingen maken het eenvoudig om die vergissing te maken als hij niet aanstaat. De vierkantige vorm in matzwart en de zware koelvinnen aan de zijkant, maar vooral de ronde metaalkleurige ring die rond een centraal geplaatste display loopt zorgen voor de nodige misleiding. Zodra je muziek speelt wordt het meteen duidelijk wat de Abyss echt is: een echte stereoversterker. Op het ronde scherm toont dan een muzieksleutel-symbool of de albumart van de muziek die je streamt. Dit kun je trouwens uitschakelen als je dat wenst.

Met die ring is er nog meer aan de hand. Door je vinger erop te leggen en te duwen, kun je hem draaien. Zo verander je het volume, wat meteen grafisch getoond wordt op het scherm. Een leuke functie, en het vult mooi de verdere bediening aan. Ingangen selecteren doe je namelijk door op het scherm te tikken. Tijdens het streamen kun je ook op icoontjes drukken om naar de volgende track te gaan of muziek te pauzeren.

Voor het overige cijfert de Abyss zich vooral weg. Die matzwarte afwerking en de bijna onzichtbare aan/uit-knop maakt geeft dit toestel een heel sobere uitstraling. Het zit toch dichter bij de pool ‘verdwijnt in het interieur’ dan bij ‘trekt de aandacht’ op de designschaal.

Stembediening kan

We waren wel verrast geen afstandsbediening in de doos te vinden. Dat had misschien wel gemogen. Nu zet je muziek stiller of luider via de ring op het toestel of via de bijhorende app. Omdat de Abyss HDMI-CEC-commando’s verstaat, kun je tijdens het tv-kijken wel gewoon de afstandsbediening van het tv-toestel gebruiken.

De Control-app van Cabasse is er niet enkel voor de Abyss. Hetzelfde softwareplatform zit ook in andere producten van het Franse merk, waardoor je meerdere Cabasse-toestellen tegelijkertijd kunt bedienen. Het platform is multiroom-klaar; mocht je pakweg een paar Pearl-speakers in een kamer hebben en de Abyss met zijn eigen luidsprekers elders in de woning, dan kun je muziek op beide afspelen.

Het instellen van de Abyss doe je via de Control-app, met een optionele uitstap via de Google Home-app. Je kunt immers de versterker linken met het Google-platform en hem bedienen met je stem. Een ander apparaat, zoals een Nest Mini, met een microfoon zul je wel nog ergens op de kop moeten tikken.

Cabasse heeft goed nagedacht over hoe je een product als dit instelt. Een van de problemen bij een versterker en luidsprekers is dat de klankprestaties afhangen van een aantal zaken. Zoals: de kamer waarin geluisterd wordt en waar de speakers juist worden geplaatst. Hiervoor compenseren kan met een kamerkalibratie, maar dat zit niet op de Abyss. Wel doorloop je een helder stappenplan tijdens het instellen (of later via de DEAP-optie in de app) waarbij je enkele vragen beantwoordt over waar je speakers en je sofa staan. DEAP is ook meer dan enkele vragen beantwoorden, het omvat ook een correctie voor je specifieke luidsprekers. Nu ja, als je speakers bezit van Cabasse tenminste. Dan zullen de prestaties van de versterker worden geoptimaliseerd. Wel interessant als je bijvoorbeeld een paar Cabasse Jersey MT32-speakers met subwoofer in huis haalt, want dan is de Abyss meteen correct ingesteld. Dat is wel handig.

Veel manieren om te streamen

In de Control-app vind je daarnaast veel streamingopties. De versterker is echter even goed voorzien van Spotify Connect, Chromecast en AirPlay. Je kunt dus op je Android-toestel of Apple-apparaat gewoon je favoriete muziekapp openen en de Abyss als speaker aanwijzen.

De Control-app biedt echter een aantal interessante opties: internetradio, een aantal streamingdiensten (Deezer, Qobuz en Tidal) en het afspelen van eigen muziekbestanden. Hoe je dit laatste bij de Abyss krijgt? Ze kunnen op je smartphone staan, of je steekt een schijf achteraan op de USB-poort in. De app vindt ook automatisch gedeelde schijven op het netwerk.

Aangezien de Cabasse Abyss vertrouwt op DLNA om muziek over het netwerk af te spelen, kun je opteren om een andere DLNA-spelerapp te gebruiken. Met BubbleUPnP bijvoorbeeld, valt de versterker perfect te bedienen. Het is maar wat je zelf handig vindt. De Control-app doet wel meer dan enkel toegang te geven tot muziek, zoals we al lieten vallen. Naast het volume regelen selecteer je hiermee ingangen en kun je bepaalde instellingen aanpassen.

Veel tuning mogelijk

Dat zo’n kleine versterker in staat is om veel forse luidsprekers aan te sturen, dat is te danken aan de klasse D-technologie. We zijn toch wel benieuwd naar wat er mogelijk is, en sluiten onze Canton Reference 7 K-vloerstaanders op de Abyss aan. Qua vermogen geen uitdaging, want de Cantons worden met overtuiging aangestuurd. Terwijl we luisteren naar een heel aantal tracks uit onze vaste testplaylist, merken we dat de speakers wat meer aanwezig zijn in het laag dan toen we eerder met een Purifi-eindtrap bezig waren. De Abyss lijkt wel wat body toe te voegen, wat bij deze weergevers die sowieso uitpakken met een baspiek lijkt aan te moedigen. Dat maakt bijvoorbeeld dat ‘Angel’ van Massive Attack of ‘Sound in a Dark Room’ van Telefon Tel Aviv staan als een huis met een heel stevig fundament. Best indrukwekkend als je wat houdt van een machtige en volle presentatie. Vooraleer je nu een bepaald beeld krijgt van wat de Cabasse doet: eerder luisterden we op deze versterker naar een paar Klipsch Premium Reference-luidsprekers. Daar was het laag wat meer in evenwicht; het is dus echt een gevalletje van iets dat al aanwezig is in de Cantons nog verder versterken. Toen we wat verder experimenteerden, merkten we ook dat deze indruk veel te maken had met de Dynamic Fidelity Enhancer of DFE. Dit is een functie die je kunt in- of uitschakelen en die de tonale balans aanpast in functie van het volume. Bij een lager volumeniveau voegt het wat meer laag toe bijvoorbeeld, zodat stille muziek niet te dun klinkt. DFE is niet een aan of uit-functie, je kunt het meer of minder inregelen. Dat is positief, want bij de ene speaker zal bijvoorbeeld de nulstand te heftig klinken, bij een andere weer net goed. Zo vonden we het op die Cantons wat té, maar bij een paar DALI Rubicon 2’s was het best geslaagd en klonken die boekenplankspeakers een stukje groter. Over experimenteren gesproken: met een tweebands-equalizer en een Audiospectrum-optie kun je nog meer tunen. Deze functies grijpen heel hoorbaar in, dus het baat wel om er mee te spelen zodat de Abyss echt klinkt zoals je graag hebt. Puristen gaan dit allemaal mogelijk niet hun ding vinden, maar langs de andere kant verwerkt de Cabasse de aanpassingen wel zonder extra kunstmatigheid te introduceren.

Bij alles-in-een-versterkers checken we altijd graag de analoge ingangen. Dat lijkt misschien minder belangrijk omdat er streaming is ingebouwd, maar het is niet zo ondenkbaar dat Abyss-eigenaars een platenspeler aan het verhaal zouden toevoegen. Een echte phono-klare ingang heeft de Cabasse-versterker niet, dus je moet bij dit scenario een draaitafel met ingebouwde phono-voorversterker of een apart versterkertje voorzien. Dat doen we dan ook, met een Pro-Ject X2 B en een Phono Box S3 B. Een van de platen die we zo beluisterden was ‘inFLUX’ van Anna B Savage, waar we onder meer met ‘Say My Name’ genoten van een zeer goede weergave die vanuit de Pro-Ject-draaitafel werd aangeleverd. Heel vol en zonder een spoortje van hardheid in de stem, we kunnen er niets slechts over vertellen. De orkestrale uitvoering van Austin Wintory’s ‘Journey’ – de soundtrack die hoort bij de gelijknamige PS-game – werd prima afgespeeld, open en detailrijk, met strijkers die knap werden neergezet. Blij te horen – letterlijk! – dat dit onderdeel van de Abyss niet werd verwaarloosd. Ook bij het tv-kijken presteerde de Cabasse-versterker prima. Het bezit voldoende vermogen en doseert zijn power om ook dynamischere soundtracks goed weer te geven, zoals het actierijke ‘The Hitman’s Wife’s Bodyguard’.

Terugkerend naar muziek luisteren we nog wat muziek die we streamen vanaf onze Synology-NAS en Minimserver. ‘Francanapa’ bijvoorbeeld, gespeeld door Alessandro Quarta (WAV, 48 kHz/32-bit), wordt opwindend en dynamisch door de versterker op de DALI’s gebracht. Het is vooral dat dynamisch aspect waar we wat van opkijken, want van een klein ding verwacht je niet het vermogen om de intensiviteit en die diepe basnoot die een paar keer in deze track langskomt goed over te brengen. Dat doet de Cabasse echter zonder enige zweetdruppels te vertonen. Z’n warmere maar toch ook gedetailleerd karakter laat ook ‘No Love Dying’ van Gregory Porter heel innemend klinken. En het woord karakter is echt wel op z’n plaatst. Wie bij klasse D denkt aan transparant of wat zielloos, ontdekt hier echt heel anders.

De Abyss is een fraaie designversterker van Cabasse die over veel talenten beschikt. Wellicht zijn grootste troef is dat het heel volwassen speelt – en dat met een voetafdruk van een kinderschoendoos. Op vlak van geluidskwaliteit presteert het goed en we waarderen het dat je wel wat mogelijkheden hebt om de tuning te tweaken. Onder meer om te zorgen dat die kleine boekenplankspeakers ook bij een lager volumeniveau veel luisterplezier bieden. De Abyss is vooral een heel handig muzieksysteem dat zonder het complex te maken toch veel muziekplezier biedt.

8.5
Cabasse Abyss product1

Cabasse Abyss