Diep, maar niet ultradiep
Bij baspoorten die naar de luisteraar gericht zijn, hebben we altijd schrik dat blaasgeluiden (chuffing) snel merkbaar gaan zijn. Dat gevaar bestaat, vooral als je heel luid speelt en veel basenergie wordt opgewekt. Bij de 805 D4 zie je wel meteen dat dit niet zomaar een opening is waarlangs lucht uit de behuizing geduwd wordt. De poort heeft een heel specifieke trechtervorm en een afwerking met putjes om de luchtbewegingen zo stil mogelijk te maken. Maar werkt het ook? We gissen dat Bowers & Wilkins, die net zoals andere Britse merken (zoals KEF en Monitor Audio) sterk inzet op simulaties, de nodige tests heeft uitgevoerd om de juiste vorm te vinden. We jagen in elk geval de pas verschenen 25ste verjaardagseditie van ‘Endtroducing’ van DJ Shadow (toevallig ook gemixt in Abbey Road) door de speakers, op vinyl (een peperdure grap dankzij Brexit-importkosten, zo bleek) en afgespeeld op een ELAC Miracord 90 Anniversary Edition. De debuutalbum van DJ Shadow is in zijn nieuwe gedaante even intrigerend als toen het in 1996 verscheen. ‘The Number Song’ bijvoorbeeld, met wat volgens ons een stukje melodie uit Metallica’s ‘Orion’ is, heeft een enorm gevoel van vaart op de 805 D4’s. De breaks en samples volgen elkaar snel op, maar geen zweetparels te bespeuren. Meer audiofiele speakers zijn vaak te deconstructief en analytisch voor urban genres die niet altijd zijn bedoeld voor kritische luistersessies maar gewoon voor de pure fun en emotie. Af en toe loert dat hier ook om de hoek, zeker als we even de remaster vergelijken met de MP3’s die we van de originele nog hebben liggen. Je bronmateriaal en misschien wel je muziekkeuze moeten wel goed zitten als je met speakers zoals deze aan de slag gaat. En de versterking? Een monster als de H590 is ruimschoots voldoende, maar ook de goedkopere Lyngdorf TDAI-3400 kon de 805 D4 probleemloos aansturen. We waren ook benieuwd of de Marantz Model 30 en SACD 30n een goede match zouden zijn, hoewel deze set in een lagere prijscategorie zit dan de speakers. Even aansluiten… en we zijn overtuigd dat het wel kan. Je introduceert een klein beetje kleuring, maar die combinatie van Bowers & Wilkins en Marantz werkt wel. Het lijkt een tikje zachter in het hoog, wat ‘The Lost Recordings – Live at the Berlin Jazz Festival 1966’ met het Stan Getz Quartet en Astrud Gilberto (heimelijk spelen we hier een uitgave gemaakt door Devialet, maar hou het stil) nog meer een warm en innemend karakter schenkt. Sound United, de holding achter Marantz én Bowers & Wilkins, zal het graag horen, want zij willen die twee merken meer aan elkaar koppelen. Al zullen zij wellicht liever de duurdere Marantz PM10 en SA10 gehuwd zien worden met de 805 D4’s.
Wat je ook kiest als motor voor deze kleinere Bowers & Wilkins, het lijkt aan te raden dat je een weloverwogen keuze maakt. De gevoeligheid van 88 dB insinueert dat je geen überkracht nodig hebt, maar Bowers & Wilkins-speakers presteren meestal wel beter als je ze wat meer vermogen voedt. Dat is ook hier het geval.
Eerder hadden we de kans om enkele weken met de 804 D4-vloerstaander te spelen. Echt A/B-vergelijken konden we helaas niet omdat de 804 D4 vertrok vooraleer de 805 D4 opdook. Maar afgaande op die ervaringen kunnen we wel aangeven waar het verschil zit: het laag, zowel qua diepte als controle. De 3-weg 804 D4 is de volmaaktere van de twee, wat nu ook geen verrassing is. De baspoort op de boekenplankspeaker kan niet twee grote Aerofoil-woofers, de naar beneden gerichte FlowPort én meer kastvolume evenaren. Dat maakt de 805 D4 trouwens niet een minderwaardige speaker, verre van. Een van de zaken die ons trof bij het beluisteren van vele soorten muziek is dat deze instapper zelfs aan een lage volume betrekkelijk vol klonk. Ook dan is er een basextensie die best knap is voor een kleinere speaker. Wat late-night listening, eventueel met een plaat uit de Late Night Tales-reeks bijvoorbeeld, kan dus wel. Maar als de buren klagen omdat je toch niet aan de verleiding kunt weerstaan om de volumeknop open te draaien, moet je niet komen klagen.
Reacties (3)