Review: Audiovector QR3 – Muziek uit Denemarken

19 maart 2022 9 Minuten 0 Reacties
Audiovector QR3

Audiovector is een van die eigenzinnige Deense merken die hoge ogen gooit in de high-end. Ze hebben echter ook toegankelijke luidsprekers die techniek uit de duurdere modellen toepassen, zoals de QR3-luidsprekers die we hier op de pijnbank leggen.

Audiovector is een merk dat we vaak bewonderd hebben op buitenlandse beurzen. De demonstraties die we daar meemaakten betroffen meestal de high-end modellen uit de kostbare R-reeks. Ze maakten altijd indruk, mede dankzij bepaalde technische keuzes die heel eigen zijn aan het Deense bedrijf. Zoals hun Freedom of Grounding Concept, waarbij naast de luidsprekerkabels er een derde kabel uit de speaker vertrekt richting aarding in het stopcontact. Duurzaamheid vinden we zelf heel belangrijk, dus dat je die R-speakers na aankoop tegen betaling kunt upgraden naar een hoger niveau of nieuwe techniek vinden we wel heel positief.

In deze test bekijken we echter een paar luidsprekers uit de betaalbare QR-lijn van Audiovector. Deze familie is al even op de markt, maar blijft helemaal relevant. We zoomen in deze review in op de QR3, een model dat het potentieel heeft om bij veel mensen in de smaak te vallen. Waarom? Het betreft hier de compactere vloerstaanders uit de QR-familie, toestellen met een bescheiden omvang om zo acceptabeler te zijn voor mensen die geen grote dozen in z’n woonkamer willen. Wie wat meer ruimte heeft kan wel een groter zuilmodel kiezen, de QR5, terwijl de QR1 een boekenplankspeaker is met wel heel bescheiden dimensies. Het blijkt ook dat je deze luidsprekerfamilie zowel voor stereo-opstellingen als surroundsystemen kan inzetten. Voor dat laatste scenario kun je gebruikmaken van de QR C-centerspeaker en de QR Sub. Ten slotte is er nog de QR Wall, een kleinere muurspeaker die interessant kan zijn voor kleine ruimtes of als surroundkanaal.

Iets dat ons treft tijdens het reviewen van deze luidsprekers van 2.350 euro per paar is dat Audiovector er meermaals in slaagt om een technisch slimme ingreep meteen ook visueel interessant te maken.

WatVloerstaander
Frequentiebereik30 – 45.000 Hz
Impedantie4 Ohm
Gevoeligheid90 dB/W/m
Crossovers400 en 3.000 Hz
Afmetingen94,2 x 19 x 23,2 cm

Drie kleuren

De duurdere Audiovector-modellen zijn beschikbaar in heel fraaie kleuren en afwerkingen, incluis gepersonaliseerde tinten. Breng je RAL-kleurkaart maar mee, het kan allemaal – voor een prijs. Op het prijspunt van de QR3 mag je echter geen oneindige kleurenopties verwachten. Wel zijn er drie afwerkingen die je een diverse keuze bieden. De luidsprekers die wij ontvangen zijn gekleed in een satijnwit, een doffe afwerking dat volgens ons goed past in een lichter interieur met veel Scandi-designtoetsen. Een donker walnootfineer of een pianozwart laklaag zijn de twee andere opties. Dat de basis bij de walnootversie in het zwart is, geeft die uitvoering ook iets ‘extra’.

De QR3’s zijn ranke zuilen die zich makkelijk laten plaatsen, met name in ruimtes waar er geen plaats is voor iets groot en omvangrijk. Ze zijn niet enorm hoog en ogen fris en modern. Daar zorgen onder meer de naadloze kleurafwerking en de afgeronde hoeken voor. Audiovector huwt bovendien een optisch aantrekkelijk designtrukje met een slimme akoestische ingreep door de speakers te laten rusten op een iets bredere basis. Je ziet de verbinding niet, waardoor de QR3 net boven deze voet lijkt te zweven. Die afstand oogt knap en versterkt de slanke indruk nog meer, maar heeft ook functie. In de basis van de speaker zit een opening, de Q-Port, die fungeert als basreflex. Op deze manier kan deze 2,5-wegsspeaker nog iets diepere bassen produceren. Overigens rust de voet zelf niet zomaar op de grond. Aan de onderzijde zijn vier spikes voorzien, waardoor het geheel nog meer boven de grond lijkt te leviteren.

Laat de rooster maar in de doos

De QR3 komt met een luidsprekerrooster dat de bovenste helft van de voorzijde bedekt. Bij de witte speakers die we getest hebben was dat rooster eveneens wit, al kon je nog altijd de onderliggende drivers zien. Met de drivers bloot is deze luidspreker wat ons betreft echt mooier, al is dat uiteraard een persoonlijke voorkeur. Je ziet dan de luxueuze roosgoudkleurige grille voor de AMT-tweeter. We zeiden het al: Audiovector combineert graag design met functie, en dat is ook hier het geval. Dit opvallend roostertje functioneert ook als antisibilantiefilter om sissende S-klanken te weren. De AMT-tweeter wordt omringd door een vrij omvangrijk metalen baffle, en is een stukje verzonken in een waveguide die de uitstraling verbetert.

Ook de twee identiek ogende inverted dome-woofers zijn mooi om naar te krijgen. Zelfs de merknaam Audiovector die op de metalen buitenrand is aangebracht is een blikvanger. Overigens hebben de twee 6-inch woofers een andere functie. De onderste draagt zorg voor de frequenties onder 400 Hz, terwijl de bovenste het middenbereik voor zijn rekening neemt.

Ontspannen en vloeiend

We hebben de Audiovectors beluisterd in twee heel andere systemen: een aantal dagen met een JBL SA750, een geïntegreerde klasse G-versterker, en de Purifi EigenTakt klasse D-versterking van een NAD C 298 met een C 658 als DAC, voorversterker en streamer. Beide toestellen beschikken over veel controle, wat toegegeven niet per se een must is bij de QR’s. De Deense speakers lijken niet enorm veeleisend te zijn, wat de keuze van versterker qua vermogen minder uitdagend maakt. Met een gevoeligheid van 90 dB mag je ze zelfs heel makkelijk om aan te sturen noemen. Zelf zouden we geneigd zijn om ze te huwen met iets dat een warmer profiel heeft, als tegengewicht voor de levendige presentatie. Toen we de Denen even aansloten op de recent geïntroduceerde Marantz Model 40n was het resultaat ook zeer te pruimen. Ook belangrijk: zowel de JBL als de NAD beschikken over Dirac-kamercorrectie, maar deze hebben we niet ingeregeld voor de Audiovectors. We vonden dat minder nodig, omdat de QR3’s de kamermodes in onze testruimte niet echt activeerden.

We duiken in ‘Election Blues’, een fijn folkalbum dat Ry Cooder maakte na de VS-verkiezingen van 2012 en waarin hij een als het ware een medium speelt voor de geest van Woody Guthrie. Vooral ‘Brother is Gone’ vinden we een geslaagd nummer, met dank aan het fijnzinnige mandolinespel van Cooder dat de Audiovectors heel aangenaam presenteren. De stem van deze gitarist die met waanzinnig veel grote namen heeft gespeeld klinkt warm en authentiek. Je hoort ook een stukje van de ruimte in de opname, wat het live-gevoel versterkt. Een mooie eerste indruk.

Het valt ons snel op dat de QR3 een relatief brede uitstraling hebben in het horizontale vlak. Wat betekent dat? Onder meer dat je deze luidsprekers parallel met de muur kunt plaatsen zonder dat je plots veel detail in het hoog verliest. Een tikje indraaien, als dat je interieur niet al te veel ontsierd, is wel de moeite om wat meer in je muziek te duiken. De AMT-tweeter heeft bovendien net het juiste karakter om historische jazz-opnames innemend neer te zitten. Bij een klassieker als ‘The Sidewinder’ met een jonge Lee Morgan wekken de Audiovectors een authentieke sfeer op, waarbij die trompet en sax op een zachte en verfijnde manier worden neergezet. Hoogdetail verdwijnt niet naar de achtergrond, want tijdens de solo van de dubbele bas van Bob Cranshaw zijn de cymbalen even prominent. De blazerssectie staat links en rechts ver buiten de luidsprekers, en dat is natuurlijk heel fijn om te ervaren. Nog beter wordt het bij ‘Totem Pole’, waar Morgans trompet en de tenorsaxofoon van Joe Henderson de luisteraar tien minuten lang op sleeptouw nemen langs allerlei invloeden. Het is een fascinerende tocht die de Audiovectors pakkend weergeven.

Het zou overdreven zijn om de QR3’s te omschrijven als (sub)basmonsters. Toch zijn de prestaties in het laag allesbehalve onvolwassen voor zuilspeakers die al bij al toch niet echt heel groot zijn. De elektronische tracks van Charlotte Adigéry & Bolis Pupul, te vinden op de intrigerende ‘Topical Dancer’-release, spelen bijvoorbeeld zwoel en groots af. Heel verleidelijk, mag je gerust zeggen. Liedjes zoals ‘Brenda’ of ‘Ich Mwen’ worden ritmisch sterk in de kamer neergezet, daarbij voortgedreven door strakke, gecontroleerde beats. En zoals de fabrikant belooft, blijken de QR3’s vrij ongevoelig voor de plaatsing ten opzichte van de muur.

Een frisse weergave met een heel mooie voorstelling van de vocals. Dat is de eindconclusie als we dankzij Roon Radio bij ‘Nie Wieder Krieg’ van Duitse rockers Tocotronic uitkomen. Nog wel een mooie rockproductie, dit album, en dat merk je wel op de QR3’s. De pure energie in emorock als deze, doen ze echt heel goed. Dat lukt zelfs bij het heftigere battle-metalwerk van het Zweedse Sabaton.

Conclusie

De QR3’s laten je de unieke kwaliteiten van het high-end merk Audiovector ontdekken aan een relatief toegankelijke prijs. Hun omvang en design maakt deze slanke zuilen een goede keuze als je iets discreet maar toch heel stijlvol zoekt. Maar ook de purist ontdekt in de Audiovector QR3 een luidspreker die over veel talent beschikt. Onder meer het vloeiende midden en een directe presentatie die vocals een duidelijke plaatsing op een breed podium geeft, zijn zaken die deze Denen een mooie inzending in het middensegment maken.

9.0
Audiovector

Beoordeling
Audiovector QR3

Pluspunten
  • Mag dicht bij de muur
  • Heel egale kamervulling
  • Licht en fris in het hoog
  • Makkelijk aan te sturen
Minpunten
  • Geen basmonsters

Beoordeling Audiovector QR3

De QR3’s laten je de unieke kwaliteiten van het high-end merk Audiovector ontdekken aan een relatief toegankelijke prijs. Hun omvang en design maakt deze slanke zuilen een goede keuze als je iets discreet maar toch heel stijlvol zoekt. Maar ook de purist ontdekt in de Audiovector QR3 een luidspreker die over veel talent beschikt. Onder meer het vloeiende midden en een directe presentatie die vocals een duidelijke plaatsing op een breed podium geeft, zijn zaken die deze Denen een mooie inzending in het middensegment maken.

Reacties (0)