Review: Audiovector QR 5 – betaalbare allrounder voor jarenlang plezier

05 augustus 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Audiovector QR5-4

Na eerder te hebben geluisterd naar de monitor QR1 en vloerstaande QR3 is het nu de beurt aan de grootste telg uit de Audiovector QR-serie de QR5. Is de QR3 een speaker met een relatief bescheiden voorkomen en een formaat wat in veel huishoudens prima te plaatsen is zonder op te vallen, deze QR5 is echt een slag groter. Zou groter in de praktijk ook beter zijn? De Audiovector QR5 kost 1.675 euro per stuk.

Qua techniek leunt de QR5 nagenoeg volledig op zijn kleinere broer. Dezelfde bandtweeter, AMT air motion transformer, welke in de hele serie gebruikt wordt. Deze zorgt voor een snelle en transparante weergave. Het grote verschil zit hem in het gebruik van een extra unit voor het middengebied. Dit maakt de QR5 een echt driewegsysteem met twee 6 inch woofers en een identieke 6 inch midrange unit. Deze zijn gemaakt van een 3-laags sandwich materiaal bestaande uit twee lagen aluminium gecombineerd met een tussenlaag van zachte vezels. Deze lagen worden bijeengehouden door een speciale flexibele schuim lijmlaag. Aan de achterzijde een enkele set stevige aansluitterminals gevat in een stevig verzonken aluminium paneel. De QR5 is een basreflex met een poort die afstraalt naar de vloer. Om de afstand optimaal te hebben is de luidspreker voorzien van een voet onder de kast. Deze zorgt voor precies voldoende ruimte tussen de poort en de voet. De QR5 meet 105,7 x 21 x 27 centimeter en is leverbaar in hoogglans zwart of wit en in walnoot fineer. De speaker weegt een niet misselijke 22,9 kilo. Het rendement is 91 dB en de gemiddelde impedantie is 4 Ohm wat aangeeft dat de speaker relatief eenvoudig aan te sturen is. Het opgegeven frequentiebereik loopt van 25 Hz tot 45 kHz. Meer informatie is te vinden op de website van de fabrikant www.audiovector.com.

Aansluiten en opstellen

Om de, al flink ingespeelde, QR5 aan het werk te zetten hoeft er niet zo heel veel te gebeuren. Mijn eigen Audiovector SR3 Avantgarde Arreté speakers ruimen tijdelijk het veld en hun plek wordt ingenomen door de QR5. Ruim twee meter uit elkaar met voldoende ruimte tot de zij- en achterwanden. Aangezien de reflexpoort naar beneden afstraalt in plaats van naar achter kun je deze luidspreker indien nodig wat dichter naar de achterwand plaatsen. Op die manier kun je zelfs nog wat spelen met de hoeveelheid laag die de speaker genereert. Om een mooi stereobeeld en lekker losse weergave te krijgen draai ik de speakers heel licht in. Op die manier heb je niet een hele specifieke strakke sweetspot maar is er ook een mooi beeld wanneer er met meerdere personen geluisterd of televisie gekeken wordt. Zelf experimenteren loont zeker de moeite, zelfs met een gemakkelijke speaker als deze. De elektronica die gebruikt wordt zal bij de meeste lezers inmiddels genoegzaam bekend zijn. Een Devialet 220 Expert Pro versterker, Bluesound Vault Gen2 muziekserver en Funk Vector draaitafel met Shelter element. Luidsprekerkabels zijn van Atlas type Ascent Grun en netsnoeren zijn eveneens van Atlas. Een EOS4DD voor de Bluesound en een Superior powercord voor de Devialet en de Atlas Modular verdeeldoos. Een separate stroomgroep rechtstreeks vanuit de meterkast met een AHP klankmodule ronden de zaak af. Alle apparatuur is geplaatst in een Quadraspire audiorack, relatief betaalbaar maar zeker een meerwaarde om uw mooie spullen optimaal te laten presteren.

Proeve van bekwaamheid

Via een muziekvriend werd ik op het spoor gezet van de Noorse zangeres Anette Askvik. Het nummer Liberty van het gelijknamige album uit 2011 is voor mij de mooiste track. Eens luisteren wat de QR5 hier mee kan. Na eerdere ervaringen met het kleinere broertje de QR3 waren de verwachtingen hooggespannen. Zonder vooruit te lopen op de zaken kan ik reeds verklappen dat de verwachtingen gemakkelijk waargemaakt worden. De stem van Anette wordt breekbaar en met veel emotie weergegeven maar een grotere prestatie is de perfecte weergave van de tweede stem. Op een mindere speaker kan deze wat ondergesneeuwd raken maar deze QR5 zet de stem iets verder naar achter in het dieptebeeld helemaal los en goed verstaanbaar neer. De saxofoon die naast de zang een hoofdrol vervult in het nummer heeft een klein beetje minder dynamiek dan met mijn eigen SR3 AA maar dat mag gezien het forse prijsverschil tussen beide speakers. De kleine percussie geluidjes die door de sax solo verweven zijn worden perfect blootgelegd. Ook het aanblazen van de sax is goed hoorbaar wat het realisme van de weergave ten goede komt. Saving The Best For Last van Marc Cohn laat een heel volwassen en ontspannen geluid horen. De hoog weergave is subtiel en delicaat wat vooral terug te horen is in de manier waarop de tweeter omgaat met de bekkens van het drumstel. Deze klinken mooi lang uit en worden niet abrupt afgekapt bovendien is de klankkleur prima. Naast de sfeer die Marc met zijn muziek oproept zijn de teksten van even groot belang. Met de QR5 als weergever zijn deze uitstekend verstaanbaar en hoef je jezelf als luisteraar niet overmatig te focussen op de zang om de tekst te volgen. Het zo kenmerkende stemgeluid van Marc, een diepe warme keelklank, boet niets aan kracht in met deze relatief betaalbare speaker. Het stereobeeld reikt tot ver buiten de speakers, niet alleen in de breedte maar ook in de diepte. Out Here On My Own gezongen door Viktoria Tolstoy is in ‘audiofiel’ opzicht een topper. Victoria zingt perfect met daarbij een prachtig arrangement en een geplukte bas om je vingers bij af te likken. De QR5 projecteert alles levensecht in de kamer. Wanneer ik daarna de originele versie van Irene Cara beluister uit de jaren 80 film Fame laat deze Audiovector speaker duidelijk horen dat de opname van mindere kwaliteit is. Echter als het op emotie aankomt geef ik veruit de voorkeur aan het origineel. Viktoria legt voor mij net iets te veel nadruk op perfectie en maakt de beleving ondergeschikt.

Subtiel en vol detail

Niet alleen subtiel werk is genietbaar met deze Audiovector luidsprekers, een HiRes versie van Metallica’s overbekende Nothing Else Matters is heel goed te doen. De drums worden met kracht de kamer in geslingerd, de gitaarsolo gaat door merg en been en gaat gemakkelijk weer over naar de bijna fluisterende stem van James Hetfield en de akoestische gitaar van Kirk Hammett. Met zijn dubbele woofer en flinke kastinhoud vul ik moeiteloos mijn circa 40 vierkante meter grote woonkamer met stevige rockmuziek met een stevig fundament zoals het hoort te zijn. Om een burenruzie te voorkomen pas ik het luistervinken aan en ga ik op zoek naar wat rustiger muziek. Chris Jones is bij uitstek een artiest die fraaie opnames combineert met fijne beluisterbare muziek. Where Are You Going. Deze helaas te vroeg overleden topmuzikant speelde onder andere met Sara K. De twee akoestische gitaren in het nummer zijn perfect van elkaar te onderscheiden en je hoort de snaren individueel beroerd worden. Het karakter van de instrumenten weergeven vormt geen probleem voor deze QR5’s. De gitaren hebben body en klinken lekker vol. De stem van Chris hangt mooi los midden in het beeld, en diep daarachter de violen. Het algemene karakter van de weergave is subtiel en vol detail maar op een heel natuurlijke, aangename, manier zonder saai te zijn. Donny Hathaway’s klassieker A Song For You laat een imposant stereobeeld horen wat tot ver buiten de speakers reikt. Zijn stem en de piano klinken in een direct vergelijk misschien iets dunner dan mijn SR3 Avantgarde Arreté. Een vergelijk wat in de praktijk natuurlijk nooit gemaakt zal worden omwille van het forse prijsverschil, en de mogelijkheid om SAM Bass management te gebruiken van een Devialet versterker. Chan Chan van Ry Cooder’s Buena Vista Social Club in een HiRes uitvoering klinkt enorm transparant in het hoog. De tweeter die Audiovector gebruikt in de QR-serie is echt van heel goede kwaliteit en dit komt volledig tot zijn recht in deze QR5. De integratie tussen hoog, midden en laag is voor mijn gevoel bij deze grootste telg uit de serie het meest geslaagd. De gitaarsnaren en de met brushes bespeelde snaredrum zijn perfect los van elkaar te volgen. Dit geldt eveneens voor de meerstemmige zang. Er is weer een breed- en diep stereobeeld waarin de speakers echt volledig verdwijnen. De blazers hebben bite en dynamiek maar zonder de bij sommige speakers op de loer liggende scherpte.

Live opnames

Natuurlijk mogen een paar live opnames niet ontbreken bij het beoordelen van de Audiovector QR5 luidsprekers. Home van de Canadese zanger Michael Bublé is één van de toppers op het album Meets Madison Square Garden. In dit nummer bedankt hij de New Yorkers voor hun steun tijdens zijn carrière. De wisselwerking die hierbij ontstaat wordt op een levensechte manier weergegeven. Het is ruimtelijk en je hoort de zaal in al zijn glorie. Kreten van ver achter uit de zaal en fans die meer voorin zitten hebben allemaal een eigen plek in het grote 3D beeld. Je hoort Michael over het podium lopen en met veel lucht om zijn stem. De bekkens van het drumstel klinken mooi lang uit en hebben de echte metalen klankkleur. De strijkers staan duidelijk ver naar achter in het geluidsbeeld en hebben net als bij de stem van Michael lekker veel lucht om zich heen waardoor het losse instrumenten zijn en geen brei. Bruce Springsteen’s Live In New York City is eveneens opgenomen in Madison Square Garden. Dit album is de soundtrack van een voor HBO opgenomen televisieregistratie. De eerste in Bruce zijn lange carrière. If I Should Fall Behind is de afsluiter van het concert en hierin komen alle bandleden individueel aan bod voor een duet met The Boss. Nils Loffgren, Steve van Zandt, Clarence Clemons en natuurlijk zijn eega Patti Scialfa hebben allemaal een heel uitgesproken stemgeluid. Geen probleem voor de Audiovector QR5 die ze feilloos naar mijn luisterruimte verplaatst. Recht voor mijn neus staat de microfoon met rechts daarvan Bruce en links om beurten de bandleden. Er staan echte mensen, geen verkleinde versie. Net als bij Michael Bublé is de interactie met het publiek die deze song oproept goed hoorbaar in de brede en diepe stage. Wanneer Clarence zijn saxofoonsolo inzet staat bij mij het kippenvel op armen en benen. Beautiful Goodbye van Amanda Marshall lijkt me qua titel een perfecte afsluiter van deze QR5 luidspreker. Het is een typische doorsnee jaren 90 opname waar op audiofiel gebied weinig eer aan te behalen is maar wat, ook op wat forser volume, prima te beluisteren blijft. De muziek en zeker de teksten, die goed te volgen zijn, zijn eigenlijk best goed. Het hoog is wat opgepept maar de tweeter is goed in staat om dit te laten horen zonder dat het irritant of schel wordt. Het opgebouwde stereobeeld is lekker breed en kent zelfs wat diepte. De forse dynamieksprong halverwege het nummer wordt moeiteloos genomen zelfs wanneer de volumeknop flink open staat.

Eindoordeel

Na het beluisteren van zowel de QR1, QR3 en QR5 is duidelijk dat Audiovector luisterplezier bovenaan hun prioriteiten lijstje heeft staan voor deze serie. Ze kunnen overweg met elke muzieksoort. De QR5 is, zoals al eerder vermeld, in mijn oren de meest afgewogen van de twee vloerstaande modellen. De laagweergave is stevig, maar vooral heel doortekend en strak. De detailrijke en snelle bandtweeter combineert perfect met de midden- en laagunits. Dit maakt deze QR5 een echte allrounder. Voer de speakers met een kwaliteitsopname en je wordt getrakteerd op een, voor deze prijsklasse, ongekend goede weergave. Met minder bronmateriaal is de speaker vergevingsgezind zonder het mooier te maken dan het is. Het uiterlijk is traditioneel met de fronten geplaatst, maar neigt naar hightech zonder. Je ziet dan het fraai afgewerkte front met de moderne units in hun volle glorie. Het is maar net waar je zelf voor kiest. De speaker is door zijn naar de vloer afstralende reflexpoort relatief makkelijk te plaatsen in de ruimte maar het verdient zeker de moeite om er een beetje werk van te maken. Je krijgt er een ruimtelijke weergave met een breed- en diep stereobeeld voor terug met fraaie imaging. De brede afstraling van de tweeter zorgt ervoor dat de hot spot wat breder is waardoor, wanneer de speaker ingezet wordt voor televisie- of filmkijken, meerdere luisteraars kunnen genieten van een mooi stereobeeld. Groter is niet altijd beter maar in het geval van de QR5 is dit wel degelijk zo. Heb je de ruimte en het budget, neem deze Audiovector QR5 dan absoluut mee op uw short list! Een (h)eerlijke betaalbare allrounder voor jarenlang muziekplezier.