Philips Fidelio X3
Aan de Fidelio X3 wordt al even gewerkt. Eerste designtekeningen werden reeds in 2019 aan de wereld getoond; het afgewerkte product dat nu de winkels bereikt lijkt nog altijd sterk op die eerste ontwerpen. Het hippe, Scandinavisch-designtextiel van Kvadrat en het Muirhead-leder die de X3 in die eerste schetsen een heel moderne en rustige uitstraling gaven zijn nog altijd van de partij. Er is in die tussentijd wél nog hard gewerkt om hem helemaal te tunen zoals de ingenieurs bij Philips het wilden. Qua sound moest helemaal juist zitten, want de X3 moet echt een uithangbord moet zijn voor de herboren merknaam ‘Fidelio’. Klassieke muziekfans denken daarbij in het jaar van Beethoven misschien aan de enige opera van de Duitse componist, maar dat is ergens een gelukkig toeval. Fidelio was voorheen het betere audiomerk van Philips, en dat moet het weer worden. Het is wel bijzonder dat de audio-afdeling van Philips – nu een deel van TP Vision, die ook de bekroonde Philips-televisies uitbrengt – kiest voor de X3 als een van de eerste grote lanceringen in 2020. Ja, er zijn daarvoor al nieuwe Philips-geluidsproducten verschenen, zoals de betaalbare PH805 NC-koptelefoon, maar met de Fidelio X3 treedt de geluidsafdeling van Philips echt weer in de schijnwerpers. Wat is er dan speciaal aan de X3? Het is om te beginnen een echte hifi-hoofdtelefoon bedoeld voor thuis. Met een open behuizing, wat borg staat voor een open geluid en een grotere soundstage die driedimensioneel overkomt. Dat is qua ervaring heel wat anders dan wat de gesloten koptelefoons die bedoeld zijn voor mobiele muziekfans bieden. Open hoofdtelefoons doen klassiek muziek natuurlijker en levensechter klinken – daar is Beethoven weer – maar ook alle andere genres.
De opvolger van drie klassiekers
De X3 is naar overtuigde hoofdtelefoonliefhebbers toe een sterk signaal. De naam verwijst immers naar een reeks bejubelde hoofdtelefoons die binnen de head-fi-wereld zeer gewaardeerd werden omdat ze een hoge kwaliteit boden voor een redelijke prijs. In een wereldje waar hoofdtelefoons van soms duizenden euro’s worden aanbeden, was de lof voor de veel goedkopere Philips’ altijd een mooie opsteker voor het Nederlandse merk. We hebben het dan over de X1, X2 en X2 HR, hoofdtelefoons die ook allemaal door FWD getest zijn geweest. Kenmerkend voor ze was een groot draagcomfort en een klank die het lang luisteren mogelijk maakte. Een tikje warmte, een mooie maar niet felle presentatie van hoge details en een gedetailleerde maar niet overdreven basweergave. Als we vragen aan Benoit Burette, de audiostrategist bij Philips / TP Vision, hoe de nieuwe X3 zich verhoudt ten opzichte van die oudere klassiekers, dan is hij helder: “We hebben geprobeerd de klank van de X2 HR precies te reproduceren, want daar waren we heel tevreden over. Dat was eigenlijk een echte uitdaging, omdat het design toch wat anders is.” Burette kan het weten, want hij was vroeger bij Philips ook betrokken bij de ontwikkeling van de oudere X-modellen. “We moesten de behuizing bijvoorbeeld helemaal opnieuw ontwerpen.”
Schijn bedriegt
De oude X-modellen en de nieuwe X3 zien er aan buitenkant helemaal anders uit, maar de specificaties lijken op eerste zich niet zo anders. Er worden nog altijd een grote 50-mm drivers toegepast bijvoorbeeld. Maar er zijn ook kritische zaken aangepakt, zegt de audiodesigner. De drivers zijn echt wel nieuw, zodat ze een geleidelijke en gecontroleerde roll-off krijgen in het hoog. Dat zou voor een zachtere, aangenamere luisterervaring moeten zorgen. Veel van de veranderingen hebben inderdaad te maken met de frisse designkoers die de X3 volgt. Philips wou bij de nieuwe hoofdtelefoon echt gebruik maken van materialen van Europese ambachtelijke bronnen, maar dat leverde wel wat uitdagingen op. De voorgangers hadden bijvoorbeeld een metalen rooster aan de achterkant van de driver, de X3 pronkt met een akoestisch neutraal stofje. “Zo’n aanpassingen verandert fundamenteel de akoestiek van de behuizing en kan een immense impact hebben op geluidskwaliteit, waardoor een nieuwe oplossing op vlak van audiotechniek en het ontwerp van de interne onderdelen nodig wordt”, luidt het.
Ook voor gevorderde gebruikers
Philips mikt met de Fidelio X3 op het grote publiek, mensen die thuis met een koptelefoon in hoge kwaliteit willen luisteren via hun smartphone of hifi-versterker. Wie zijn enthousiasme voor muziek wil verdiepen, ontdekt dat Philips de gevorderde audiofiele luisteraar niet uit het oog verloor. De X3 komt namelijk ook met een gebalanceerde kabel met 2,5-mm TRRS-jack, waarbij elke driver van de hoofdtelefoon apart wordt aangestuurd. Deze optie vereist een degelijke hoofdtelefoonversterker of een draagbare muziekspeler met een gebalanceerde uitgang, dus het echt iets voor de headfi-liefhebber. Het is een ongewone optie bij een hoofdtelefoon uit deze prijsklasse. Maar niet gevreesd: wie wil luisteren via zijn smartphone of ander apparaat gebruikt gewoon de meegeleverde kabel met 3,5-mm jack.
Hoog comfortgehalte
Hoe je ook luistert, het doel bij de X3 blijft hetzelfde als voorheen: je in alle comfort van je muziek laten genieten. “Het gewicht moesten we dus laag houden en voor de oorkussens kozen we daarom weer fluweel”, legt Burrette uit. Onder het textiel zorgt memoryfoam voor de juiste vorm, ook jaren van nu. De foam vermindert bovendien het warmtegevoel aan de oren. Misschien even belangrijk is de hoofdband. Bij de X3 is er gekozen voor een dubbele aanpak: een grote vaste beugel die de koptelefoon zijn vorm geeft en een kleinere, beweeglijke band met Muirhead-leder die zich automatisch aan je hoofdvorm aanpast. Het is een slimme oplossing voor het aloude probleem van koptelefoons met kliksystemen die na wat slijtage zelf van grootte veranderen. Dit artikel is geschreven in opdracht van Philips Audio.
Reacties (0)