In het Grote FWD Jaarboek kijken we niet alleen naar de trends van de voorbije 12 maanden, maar blikken we ook vooruit op wat we het komende kalenderjaar verwachten. Dat doen we doorheen de pagina’s van deze dubbeldikke almanak natuurlijk met al onze artikelen over hifi, home cinema en smarthome, maar daarnaast kijken we met dank aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), onderzoeksbureau GfK, Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) en het ANP ook vanuit landelijke trends en cijfers naar de markt.
We bekijken en bespreken de markt voor consumentenelektronica, met behulp van de laatste trends, gedragingen en cijfers.
Consumentengedrag
Onze dagelijkse gewoontes zijn in de afgelopen anderhalf à twee jaar behoorlijk veranderd. De pandemie heeft immers niet alleen invloed gehad op de volksgezondheid, de relatie met ons werk – en vooral waar en wanneer we werken – en onze sociale levens, maar ook op ons gedrag als consumenten. We zijn veel meer online gaan kopen, besteden meer tijd online en zoeken nieuwe manieren om ons inkomen te besteden.
Daarnaast blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat online verkoop steevast blijft stijgen, ook in perioden dat het dankzij versoepelingen weer gemakkelijker werd om winkels te bezoeken. Dat is geen verrassing, want we zagen in het tweede kwartaal van 2020, de eerste ‘coronazomer’, al dat de Stichting Internet Domeinregistratie (SIDN) sinds het begin van de toenmalige lockdown een flinke stijging noteerde van het aantal nieuwe websites met een .NL-domein. In de allereerste drie maanden van de pandemie alleen al werden ruim een kwart miljoen nieuwe domeinnamen met een .NLl-extensie geregistreerd.
Online verkopen
Een belangrijk aandeel van die groei kwam voor rekening van webshops, terwijl internetverkeer in het algemeen groeide met 11 procent. Online shoppen deden we in perioden van lockdown bovendien niet alleen bij de digitale versies van onze vertrouwde winkels. Een kwart van de Nederlanders ontdekte in deze perioden ook nieuwe winkels.
Tegelijkertijd zijn we gemiddeld genomen veel meer gaan sparen, zo meldde het ANP in de loop van dit kalenderjaar. En dat ruim de helft van deze ‘coronaspaarpot’ ook de komende tijd nog in de spaarvarkens blijft zitten. Al geeft 1 op 5 die extra reserves uit aan verbouwing of als extra bestedingsruimte bij de koop van een nieuw (en slimmer?) huis.
Wel is de online verkoop dus gestegen, en het lijkt er volgens het CBS op dat deze verschuiving blijvend is. De online omzet van de detailhandel nam toe met 54,8 procent, terwijl verkopers die alleen online actief zijn (webwinkels) een omzetstijging van 45 procent lieten zijn, zo meldt het onderzoeksbureau. De toename van online omzetten is niet alleen van toepassing op consumentengedrag in Nederland en de groei van .NL-domeinnamen.
Ook Verisign, de organisatie die de gezaghebbende domeinnaamregisters beheert voor twee van de belangrijkste topleveldomeinen van het internet (.com én .net), noteerde in 2021 een aardige groei – wat volgens het CBS een goede indicatie is voor de groei van de gehele domeinnaambranche.
Streaming
De veranderde online gewoontes en de toegenomen online retail hebben bovendien niet alleen betrekking op de digitale aan- en verkoop van producten. We hebben sinds het begin van de pandemie collectief ook nieuwe diensten ontdekt waar ons tijd en geld heengaat. Zie bijvoorbeeld de stevige stijging van het aantal abonnementen op streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Prime Video en Disney+. Ook hebben we de ‘combinatie’ van product en dienst goed weten te vinden: het thuis laten bezorgen van eten nam een enorme vlucht.
Marktprijzenfestival
Een serieuze ontwikkeling in de markt voor consumentenelektronica is de onvermijdelijke prijsstijging van eindproducten. Daar zijn naast de voor de hand liggende oorzaken – zoals de aanhoudende coronacrisis – namelijk aardig wat factoren in het spel.
Zo is er een nijpend tekort aan (zee)containers waardoor de logistiek explosief duurder is geworden ten opzichte van zo’n anderhalf jaar geleden, merkt de wereldeconomie nog altijd de naweeën van de Suezkanaalblokkade door de Ever Given in het afgelopen voorjaar – de ‘duurste file ooit’ -, en speelt de brand in de chipfabriek van het Japanse Asahi Kasei Microsystem (het in de hifi beroemde AKM) in oktober 2020 de industrie nog altijd parten. Naast andere prijskaartjes leidt dat op veel plekken tot vertragingen.
De productie van de veelgebruikte AKM-chips heeft maanden stilgelegen en zorgt nog altijd voor schrijnende tekorten. Dat jaar was omwille Covid-19 al een van de meest inconsistente jaren voor productieniveaus en beschikbare voorraden, iets wat de ongelukkige AKM-fabrieksbrand voor veel fabrikanten alleen maar verergerd heeft.
De voorspelling is hoe dan ook dat prijzen in de nabije toekomst in ieder geval niet zullen dalen. Wellicht niet te lang wachten om onze coronaspaarpot aan iets moois uit te geven?
Energiebesparing belangrijke factor smarthome aankopen
Voor 39% van de huishoudens is energiebesparing, na gemak, de belangrijkste reden om smarthome producten aan te schaffen, blijkt uit cijfers van de jaarlijkse GfK Smart Home Monitor 2021. Onder consumenten die 5 of meer smarthome producten hebben is dit zelfs 50%! Een groot deel van de energiekosten in huis gaat naar een combinatie van verlichting, huishoudelijke apparaten, elektronica en verwarming. Door de aanschaf van slimme huishoudelijke apparaten, zonwering, verlichting en verwarming kunnen huishoudens hun energierekening eenvoudig omlaag krijgen. Sinds de energieprijzen stijgen, ziet GfK dan ook een toename in de vraag naar energiebesparende oplossingen.
Reacties (0)