Marantz NR1200 stereo-av-receiver
Wat als je een interieurvriendelijke manier zoekt om beter geluid uit je televisie te krijgen – maar niet bepaald onder de indruk bent van soundbars? Sinds kort dienen zich een aantal interessante alternatieven aan die traditionele hifi-waarden huwen met de handigheid van een apparaat gericht op de tv. Maar dan wel zonder het complex te maken. Je hoort het, de nieuwe NR1200 van Marantz is geen alledaagse AV-receiver, maar net iets anders: een 700 euro kostende stereoreceiver met HDMI-connectiviteit en heel wat streamingopties.
Net als de Denon DRA-800H die we eerder bekeken is het gemaakt voor iedereen die wel graag alle (video)bronnen met één apparaat willen verbinden maar niet echt geïnteresseerd is in een woonkamer gevuld met 7, 9 of meer luidsprekers. Neen, er komt geen surround uit dit apparaat, maar wel tweekanaals stereo. Dat is een ideaal vertrekpunt om muziek veel beter weer te geven dan een doorsnee soundbar die het vaak moeilijk heeft om een grote soundstage neer te zetten. De twee speakers die vereist zijn bij de Marantz NR1200 kun je bovendien aanvullen met een subwoofer voor een 2.1-opstelling. Dat maakt films meteen indrukwekkender en laat je toe om te kiezen voor compactere boekenplankspeakers die meestal aan bloedarmoede lijden als het over bassen gaat.
Het grootste verschil met de eerder vermelde Denon? De 699-euro kostende NR1200 is een veel slanker toestel, amper 11 cm hoog, gemaakt om heel discreet in je tv-meubel te passen. Kortom, op papier is dit een heel boeiend apparaat voor ieder die muziek wil beluisteren zoals het hoort – in stereo! – en toch wil genieten van de vele pluspunten van een AV-receiver, zoals streamingopties en HDMI-functionaliteit.
Vijf HDMI-ingangen
De NR1200 hoort thuis in de slimline-familie van Marantz. Qua breedte en diepte komt het ongeveer overeen met een AV-receiver, maar het apparaat is met 11 cm substantieel minder hoog. Het lijkt op dit vlak eerder een hifi-toestel dan een forse, potige AV-receiver. De visuele gelijkenissen met bestaande Marantz hifi-apparaten, zoals de PM8006 of de nieuwe PM7000, zijn ook groot. Dezelfde designelementen komen terug, zoals de bollere voorkant die naar de zijkanten toebuigt en de twee grote draaiknoppen. Bij een AV-receiver ga je ook zelden drie grote treble, bas en balansknoppen vinden. Dat het goed is afgewerkt en er luxe uitziet voor zijn prijs, daar is volgens ons geen discussie over. Net zoals bij de meeste Marantz-modellen kun je kiezen uit een zwarte uitvoering of een NR1200 in zilvergoud. We zien het liefst die laatste uitvoering, want dat is ‘echt’ Marantz wat ons betreft.
Werp je een blik op de achterzijde, dan ontdek je wel veel zaken die net eerder thuishoren bij een surroundreceiver. Te beginnen bij vijf HDMI-ingangen, genoeg om videobronnen zoals consoles, tv-decoders en Blu-rayspelers te verbinden. Met de ene HDMI-ARC-compatibele uitgang leg je een kabel naar je tv, waarbij de ARC-functie er voor zorgt dat het geluid van je tv zelfs (bijvoorbeeld van een Netflix-app) via de speakers afspeelt. De NR1200 biedt geen ondersteuning voor eARC, maar als je over nadenkt is dat niet nodig. Het speelt immers in stereo af en daarvoor heb je voldoende aan de klassieke ARC.
Nu hebben fabrikanten de laatste tijd wel meer stereotoestellen uitgebracht met een HDMI-ARC-poort. Denk aan de Mu-So Generation 2 bijvoorbeeld, of de NAD M10. De meeste van die producten kunnen echter enkel een PCM-stereosignaal uit een televisie of bron verwerken. Komt er iets anders binnen, zoals surround via bitstream, dan krijg je stilte. Dat relatief nadeel heeft de NR1200 niet. Je kunt probleemloos een Ultra HD Blu-ray-speler, zoals onze Oppo BPD-203, geluid van een film in bitstream-formaat naar de receiver laten sturen. Het apparaat zal dan zelf de surroundinformatie downmixen of herleiden tot stereo. Qua ervaring maakt dit niet zoveel uit, maar het maakt het installeren van de NR1200 wel net iets eenvoudiger. Je moet niet allerlei instellingen op bronapparaten en je tv aanpassen – het werkt altijd wel.
De HDMI-poorten op de NR1200 ondersteunen op beeldvlak alles wat je zou verwachten: Ultra HD (met ondersteuning voor 4:4:4-kleurresolutie), de nodige HDR-formaten (HLG en HDR10) en HDCP 2.3 (een beveiligingsstandaard die vooralsnog niet gebruikt wordt). Daarnaast brengt de Marantz-receiver ondersteuning voor ALLM, een nieuwe functie uit de HDMI 2.1-standaard die er voor zorgt dat bij het inschakelen van je console de tv automatisch de juiste snelle gaming-beeldmodus selecteert. Zo hoef je zelf niet bij het begin van een gamesessie in de instellingen van je tv te duiken om de beeldmodus handmatig aan te passen. Let wel: dit werkt enkel met gloednieuwe tv’s die ALLM ook ondersteunen en – vooralsnog – met de Xbox One.
Ook voor je platenspeler
Een apparaat dat zich presenteert als een geknipte oplossing voor de muziekliefhebber moet over voldoende ingangen beschikken. Dat is bij de NR1200 het geval, vooral op analoog vlak. Er zijn drie analoge cinch-paren die je naar goede Marantz-gewoonte kunt toewijzen en hernoemen, en een toegewijde phono-ingang. Je draaitafel is dus meer dan welkom. Op digitaal vlak is het aanbod eerder beperkt: één coaxiale ingang, één optische.
Maar wie gaat voor een slank toestel en een bescheiden aantal speakers heeft wellicht geen zin in al die bijkomende apparaten. Je hebt die cd-speler of draaitafel dan ook niet per se nodig, want de NR1200 beschikt zelf over een heel aantal ingebouwde opties om muziek te beluisteren. Om te beginnen is het een echte receiver, uitgerust met een FM- en een DAB+-tuner. Gegeven dat over afzienbare tijd analoge radiouitzendingen in Europa gaan uitdoven, is de aanwezigheid van DAB+ vanaf dit jaar wat ons betreft een must.
Bij een Marantz-receiver mag uiteraard het HEOS-platform niet ontbreken. Dankzij HEOS bezit de NR1200 een reeks streamingopties, te bedienen via de sobere maar degelijke HEOS-app (iOS en Android). In deze app kun je eenvoudig eigen muziekbestanden afspelen over het netwerk of vanaf een USB-stick die je op de USB-poort aan de voorkant insteekt. De app laat ook toe om muziek af te spelen vanaf Deezer, Tidal en Soundcloud. Dat is maar een bescheiden aanbod streamingdiensten, maar gelukkig zijn er nog andere manieren waardoor je bijvoorbeeld via Spotify of Apple Music kunt genieten van je playlists en favoriete albums. Nog even vermelden dat de HEOS-app ook toegang geeft tot TuneIn, waarmee je online radiostations kunt consumeren. Ook bijna alle Nederlandse en Belgische zenders zijn via deze weg te kiezen, wat handig is als je geen zin hebt in het aanbrengen van de antennes die nodig zijn om via FM of DAB+ te luisteren.
Geen zin in HEOS? Dan is er nog AirPlay 2, wat vooral handig is als je een iPad of iPhone in huis hebt. Dankzij AirPlay kun je het geluid van alle mogelijke apps via de speakers aangesloten op de Marantz afspelen. En omdat elke streamingdienst wel een iOS-app bezit, zijn er eigenlijk geen beperkingen op hoe je kunt luisteren. Heb je geen iPad maar een Android-toestel? Dan is Spotify Connect handig. De NR1200 verschijnt automatisch in de Spotify-app als beschikbare speaker, zodat je met een keer tikken je playlists naar de Marantz kunt sturen. Bluetooth is er ook, als soort backup-optie om te streamen. Omdat Bluetooth iets minder goed klinkt, zouden we echter aanraden om te werken via HEOS, Spotify Connect of AirPlay. Voor de techneuten: de NR1200 is eveneens DLNA-compatibel. Met de gepaste app kun je langs deze weg ook je eigen bestanden of zelfs bepaalde streamingdiensten afspelen. De BubbleUPnP-app laat je bijvoorbeeld ook Qobuz of Play Music streamen naar de Marantz-app.
Maar DLNA vinden we niet altijd zo bedrijfszeker. Via BubbleUPnP op onze Huawei P30 Pro valt het streamen bijvoorbeeld soms uit omdat er een powersaving-functie op de telefoon geactiveerd wordt. Het is allemaal wel op te lossen, maar vergeleken met de andere streamingopties is DLNA toch wat meer gedoe.
Multiroom mogelijk
Via HEOS en AirPlay 2 kun je de Marantz NR1200 met andere speakers en toestellen koppelen. De meeste functionaliteit heb je via de HEOS-app, waarin compatibele HEOS-toestellen (incluis draadloze HEOS-speakers) verschijnen en te bedienen zijn. HEOS laat toe dat je bijvoorbeeld de plaat die afspeelt via de aangesloten draaitafel laat horen op HEOS-speakers in de eetkamer. Het tv-geluid doorspelen naar een andere ruimte kan ook. De enige beperking is dat audiostreamen die niet in stereo worden aangeleverd (bijvoorbeeld van een Blu-rayschijf) niet kunnen doorgestuurd worden naar andere HEOS-speakers.
Via Airplay 2 kun je eveneens de Marantz koppelen met andere speakers, zelfs van andere merken. De beperking hier is dat je enkel audio van een app op je iPad of iPhone naar meerdere speakers kunt sturen; die platenspeler die op de NR1200 hangt kun je niet laten horen op een andere AirPlay 2-speaker.
De NR1200 komt overigens met een analoge Zone 2-uitgang. Die kun je inzetten om een tweede versterker met eigen luidsprekers (bijvoorbeeld een compact toestel dat plafondspeakers in de keuken aanstuurt) van muziek te voorzien. Er zijn ook pre-outs voor de primaire zone, voor wie de NR1200 puur voor HDMI-functionaliteit wil gebruiken en bijvoorbeeld een duurdere versterker wil gebruiken voor het aansturen van je speakers. Geen alledaags scenario dit, maar mogelijk zijn er toch mensen die zo hun oude maar betere hifi-apparatuur kunnen behouden.
Eenvoudige setup
Marantz en Denon – die beide dezelfde software en interface delen – zijn de ongekroonde koningen van de gebruiksvriendelijkheid. Bij de AV-receivers met surroundondersteuning word je bij het instellen door een setupassistent bij de hand genomen. Stap per stap wordt alles uitgelegd, van het aansluiten van kabels tot het configureren van je tv-verbinding. Bij de minder complexe NR1200 is die setupassistent misschien minder noodzakelijk, maar hij is er toch. Voor mensen die echt niets hebben met audioapparatuur een godsgeschenk, want de uitleg die op je tv toont is echt wel helder. Het enige klacht is dat de resolutie wel heel laag is voor weergave op een groter Ultra HD-televisie. Zeker als je muziek streamt en de albumhoes op je tv toont, ga je als 4K-projectoreigenaar of iemand met een 65-inch Ultra HD-scherm snel dromen van een mooiere weergave van die hoes. Maar eerlijk is eerlijk: deze kritiek kun je maken op elke actuele receiver van elk merk. Nu hopen dat in 2020 audiofabrikanten hun interfaces eindelijk in 4K presenteren!
Ook het verbinden met het thuisnetwerk gaat heel vlot, vooral als je een Apple-toestel in huis hebt. Dan kun je gewoon via de AirPlay-functie het wachtwoord van je wifi-netwerk naar de Marantz-receiver sturen. Dertig seconden later is hij verbonden en kun je streamen. De internetverbinding is ook praktisch voor updates en om de NR1200 via de HEOS-app te bedienen. Ook de tweede app, Marantz AVR Remote (iOS en Android), kun je dan gebruiken om instellingen, geluidsmodi en inputs te wijzigen. Maar eigenlijk kun je de meeste zaken wel via de HEOS-app. Je hebt bij dit stereotoestel nu eenmaal niet de vele geluidsmodi die er wel zijn bij de grotere surroundreceivers.
Net zoals de Denon DRA-800H komt de Marantz NR1200 zonder een kamerkalibratiesysteem van Audyssey dat je met een microfoon moet inregelen. Dat vinden we spijtig. De fabrikant zou vast zeggen dat deze functie bij een goedkoper en eenvoudiger apparaat niet noodzakelijk is. Helemaal ongelijk hebben ze niet, maar toch: ook bij een 2.1-opstelling is het wel nuttig om te checken voor basproblemen veroorzaakt door een kamermode en om de afstanden tussen speakers en luisterplek juist in te schatten. Je kunt die afstanden wel handmatig instellen. Dat zouden we je zeker aanraden, zeker als je ook een subwoofer gaat gebruiken. Bij een sub neem je ook best de tijd om de volumes goed op elkaar af te stemmen. Dat kan gelukkig eenvoudig via de Marantz-app of via de remote en de tv-interface. Waar wij toch nog van dromen? Een iets hogere versie van de NR1200 die wel met kamercorrectie komt.
Steengoed voor muziek
De NR1200 is niet zomaar een AV-receiver met minder kanalen. Voor zijn prijs komt het met een krachtig versterkerluik, zodat je die twee stereospeakers wel echt goed kunt aansturen. Marantz citeert daarbij realistische vermogenscijfers van 75 Watt per kanaal, bij een volledige belasting over het volledige frequentiebereik en bij 8-Ohm speakers. Dat is iets anders dat de pakweg 150 Watt die je op sommige receivers ziet staan, waarbij de meting gebeurt op een enkel kanaal dat met een simpel testtoon belast wordt. Om maar te zeggen: de NR1200 zou wat meer in zijn mars moeten hebben op muzikaal vlak, vergeleken met een gelijkgeprijsde AV-receiver met een stuk of 7 kanalen. Als we onder de motorkap kijken, dan bespeuren we ook een grotere transformator en een fysiek gescheiden linkse en rechtse eindtrap, iets dat je in deze prijscategorie niet altijd hebt. Marantz claimt ook dat het via vele tuningsessies hard gewerkt gesleuteld heeft aan het ontwerp om de NR1200 trouw te maken aan het huisgeluid. Geluidskwaliteit wordt ook beloofd door het ongewone gebruik van de 8-kanaals AK4458-DAC, die geconfigureerd is om twee kanalen in te zetten per uitgangskanaal. Je hoort het: de hifi-geloofsbrieven worden wel heel sterk uitgespeeld.
Voor onze test installeerden we de NR1200 in onze surroundrack in de testruimte, met de Xbox One X, Oppo UDP-203 en Panasonic DP-UB820 als bronnen, en koppelden we de receiver aan onze linkse en rechtse Rubicon LCR-muurspeakers. Het zijn knappe speakers, maar voor muziek combineren we ze graag met een subwoofer, in dit geval de Monitor Audio Silver W12. Die extra subwoofer is, wederom, toch de moeite waard, bijvoorbeeld bij de Lisa Batiashvili-uitvoering van Prokofievs ‘Dance of the Knights. Dit werk ken je vast van talloze films – zo werd het nog recent gebruikt in de geniale HBO-reeks ‘The Watchmen’. De volle impact van dit dramatisch stuk krijg je pas als de pauken echt zwaar kunnen doorbeuken, wat hier zeker het geval is. Maar we vinden de viool van Batishvili ook wel heel mooi en gedetailleerd neergezet door de NR1200. Soms werden Marantz-toestellen uit het verleden wel eens als laidback en sloom omschreven, maar dit toestel vertoond die eigenschap niet. Qua tonaliteit is er inderdaad iets meer warmte, maar niet te veel. Jaja, de verleidelijke stem van Dominique Fils-Aimé komt er bijvoorbeeld echt heel mooi uit. Bij ‘Magic Whistle’ van deze Canadese zangeres noteren we ook dat de NR1200 een grote soundstage neerzet. Qua klank ervaren we hierdoor een stukje meer betrokkenheid dan bij de Denon DRA-800H. Maar misschien zijn we gewoon net iets meer Marantz-liefhebber. Ondanks dat Denon en Marantz uit hetzelfde huis komen, zijn er wel verschillen.
Uit nieuwsgierigheid halen we even de Bowers & Wilkins 606-boekenplankspeakers uit onze kast met testtoestellen. Zoveel moeilijker dan de Dali’s zijn deze betaalbare maar knappe luidsprekers niet om aan te sturen (88 vs 89 dB), maar we weten uit ervaring dat ze pas echt uitblinken met een degelijke versterker. Wat we horen als we ‘Our Pathetic Age’, het nieuwe album van DJ Shadow, beluisteren is verre van slecht. Bij ‘Slingblade’ komt de NR1200 zo te horen nooit in ademnood, ondanks de ultradiepe, strakke beats en hoge, ijle synthtracks. Bij ‘Drone Warfare’ toont de Marantz-receiver zich ook vinnig genoeg om de snelle beatveranderingen, de L-R-pannende effecten en de flitsende raplyrics van Pharoahe Monch strak neer te zetten. Je zou het misschien niet helemaal verwachten van een combinatie van twee gerespecteerde / traditionele hifi-namen, maar dit genre gaat ze goed af. ‘Rocket Fuel’, waarbij DJ Shadow De La Soul de studio insleurt om een fuifnummer van jewelste te maken, klinkt geweldig. De NR1200 steekt op muzikaal vlak wat ons betreft boven de meeste meerkanaals-receivers uit dezelfde prijsklasse uit.
Verrassend meeslepend
En voor films? Het is belangrijk om de NR1200 juist te situeren. Je kiest voor dit toestel omdat je een stereobeeld bij het tv-kijken voldoende vindt, niet omdat je hoopt dat je uit twee speakers een bioscoopervaring gaat krijgen. Zoals we al opmerkten bij de DRA-800H is stereo gebracht door twee discrete speakers eigenlijk ook al best meeslepend. Uiteraard blijft de actie zich vooraan bij het scherm afspelen. Als we bijvoorbeeld de ‘Audiosphere’ Atmos-demo van Dolby afspelen, dan krijg je nog wel een mooie positionering van en beweging in de voorste kanalen. Maar als het balletje achteraan de cirkel rond botst, wordt het gewoon stiller. Logisch, natuurlijk.
Dat de NR1200 goed is in het weergeven van muziek is natuurlijk evenzeer bij films een serieuze troef. Hoewel we bij bekijken van surroundsoundtracks, zoals bij de racescène van ‘Ready Player One’ (Ultra HD Blu-ray, Dolby Atmos), een heel stuk immersie en beleving missen, moeten we dat tegelijkertijd nuanceren. Het geluidsveld zit inderdaad enkel vooraan, maar het is niet plat of oninteressant, zoals bij de standaard tv-speakers. En we zitten ook te vergelijken met de 5.1.4-opstelling waarop we onze testfragmenten al vaak gehoord hebben.
Conclusie
Dankzij de Marantz NR1200 heeft de muziekliefhebber een manier om in hogere kwaliteit naar zijn muziek te blijven luisteren én toch te genieten van een beter geluid bij het tv-kijken. Het uitgangspunt is bij dit toestel eerst muziek, dan filmgeluid. En dat is het omgekeerde van een soundbar, een toestel dat meestal films en tv-reeksen goed weergeeft maar muziek dan weer minder goed.
De Marantz NR1200 is niet overdreven duur, al moet je nog een paar stereospeakers (en misschien nog een subwoofer) aanschaffen om het te kunnen gebruiken. Maar je bezit dan wel een oplossing die compromisloos goed is voor muziek en filmsoundtracks. De slanke bouw, de vele streamingopties en het ruime aanbod ingangen maken de Marantz NR1200 tegelijkertijd enorm veelzijdig, net zoals een AV-receiver. Zolang je niet streeft naar een echte surroundervaring is dit het beste van alle werelden.
Reacties (23)