Fast FWD met Philips
Wat zien jullie als de belangrijkste marktevolutie?
Martijn Smelt;
Er is een duidelijke verschuiving naar grotere en grotere schermformaten. Dat is al een tijdje zo, en relatief gezien gaat dat zelfs erg snel. Vroeger had 32 inch het grootste marktaandeel, nu is dat 40 inch. En de echt grote maten worden ook steeds goedkoper en zijn nu voor iedereen toegankelijk. Mensen houden er ook echt van. We zien dat zelfs in Europa (nvdr: waar de woonkamers gemiddeld kleiner zijn dan in de VS en Canada) mensen steeds meer voor die grote maten kiezen in de woonkamer.
Hoe zien jullie display technologie evolueren in de nabije toekomst (3-5 jaar)?
Kostas Vouzas;
Ja, ik zou wel willen weten wat er binnen vijf jaar komt *lacht*, het is een lastige vraag. Display fabrikanten spreken over heel wat verschillende technologie: OLED, QLED, QD-OLED, Microled… Maar wat is er commercieel haalbaar en wanneer? Of een technologie binnen drie tot vijf jaar die drempel zal overschrijden of later is erg moeilijk te zeggen. Iedereen werkt hard om die ‘magische’ oplossing te vinden.
Kijk bijvoorbeeld naar de smartphone, daar wordt geëxperimenteerd met flexibele en plooibare schermen. Is dat mogelijk voor een tv in de toekomst? Ik weet het niet. Als Philips kijken we altijd naar dezelfde drie dingen: wat is het gebruiksscenario, is het economisch haalbaar voor ons en kunnen we het (prijs) toegankelijk maken voor het grote publiek.
Philips ontwikkelt op dit moment geen eigen schermtechnologie, maar onze aandeelhouders hebben al drie, vier fabrieken gebouwd in China. Zij kijken vanuit een strategisch standpunt en met een oog op de toekomst naar de verschillende display technologieën. We maken ons dus geen zorgen want onze aandeelhouders investeren zwaar, en wie weet zullen ook wij op een bepaald moment eigen technologie ontwikkelen.
Nu kijken we eerder naar welke ingrediënten wij in een bepaalde technologie kunnen stoppen om het nog beter te maken.
Wat vinden jullie de belangrijkste voordelen van 8K voor de consument?
Kostas Vouzas;
Sinds vorig jaar is 8K duidelijk het nieuwe buzzword. Maar als het over content gaat zien we dat zelfs 4K nog niet volledig geadopteerd is. Dus je kunt wel claimen dat je 8K biedt, maar er is geen 8K content-aanbod, en zelfs het 4K content-aanbod is nog niet volledig. Volgend jaar zijn er de Olympische Spelen in Japan en dat zal voor het eerst wat 8K-content genereren, en ja je kunt met upscaling werken. Maar vandaag denken we dat je nog steeds de beste resultaten haalt met 4K, OLED en goede beeldverwerking zoals met onze P5 Perfect Picture Engine.
We hebben 8K-technologie wel in huis en we evalueren continu of het zinvol is om het te introduceren. Maar daarvoor is er content nodig, en moet de prijs juist zijn zodat het toegankelijk is voor de meeste consumenten. Om het volledige potentieel uit 8K te halen heb je de juiste content nodig, en een scherm van minstens 75 inch. Dat laatste is geen evidentie in de gemiddelde Europese huiskamer. Op dit moment denken we dat de voordelen van 8K niet zo duidelijk zichtbaar zijn. Voor early adopters is dat natuurlijk anders, maar als Philips moeten we trouw zijn aan onszelf, en dat betekent introduceren wanneer we het zelf zinvol vinden.
Kortom, is er een toekomst voor 8K? Ja, ik geloof van wel. Maar er moet nog heel wat vooruitgang geboekt worden, op verschillende vlakken, inclusief eerst meer content (zelfs in 4K) voor we die stap nemen.
Hoe en wanneer zal Philips 8K introduceren in zijn aanbod?
Martijn Smelt;
Iedereen wil steeds meer, maar dat kan volgens ons ook met de huidige technologie.Maar we zijn wel klaar voor de toekomst. We hebben onze (beeld)recepten klaar. We kunnen eender welk 8K-paneel gebruiken. Maar we denken dat het te vroeg is om het massaal te introduceren.
Kijk naar wat we met OLED gedaan hebben, daar zijn we erg trots op. We waren niet de eerste op de markt, maar toen we OLED introduceerden en er de P5 beeldprocessor bijzetten, was het resultaat een hit. Daarmee zijn we misschien nog geen marktleider, en dat is niet echt onze ambitie, maar het gaat erover hoe snel we een technologie kunnen toepassen en er iets aan toevoegen zodat het waardevol is voor de eindgebruiker.
Kostas Vouzas;
We hebben de technologie en Danny (Tack) en zijn team werken er aan. En misschien heeft hij wel een verrassing voor je. (nvdr: in de Picture Quality workshop toonde Philips inderdaad dat het werkt aan een 88 inch 8K OLED). Introduceren, dat kunnen we wanneer we willen, maar het is vooral een kwestie van de juiste timing. Welk budget wil de consument uitgeven voor zo een scherm, en hoe groot moet het zijn? Het staat op de roadmap, wie weet zelfs voor volgend jaar. We willen niet noodzakelijk de eerste zijn, maar we willen het wel goed doen als het zover is. Binnen een jaar is perfect mogelijk. Alle ingrediënten zijn er.
Hoe denken jullie dat Smart TV verder zal evolueren in de komende jaren?
Martijn Smelt;
Een antwoord geven op die vraag betekent dat we moeten kijken hoe mensen hun televisie vandaag en morgen gebruiken. Het Android TV platform is een middel om de consument een goede gebruikservaring te geven. Als we zes, zeven jaar terug gaan, dan was het enige objectief: zo veel mogelijk apps aanbieden. Vandaag is dat helemaal anders. Hoe gemakkelijk is het, hoe snel kan je in de gebruiksinterface navigeren, en hoe snel kom je bij de juiste content, ongeacht of dat nu een film, documentaire of sport is. Er komen steeds meer streamingdiensten bij, en dus een belangrijk element zal zijn: hoe kan smart tv zo goed mogelijk streaming implementeren?
Een ander element is dat het Philips merk zich ook profileert in de zorg- en welzijnssector. En in het verlengde daarvan liggen mogelijkheden om smart tv in te zetten voor een beter leven. Een baby-monitor kan in de toekomst bijvoorbeeld een kleine pop-up op je tv tonen terwijl je een film aan het kijken bent. Of een voorbeeld dat we nu al hebben: je kunt je Ambilight gebruiken als wake-up light. Het is een eenvoudig voorbeeld, maar met de juiste partners kan zoiets evolueren naar grotere dingen.
Kostas Vouzas;
Net zoals bij 8K willen we vooral dat het gaat om betekenisvolle toevoegingen. Geen gadgets, we willen niet op tv zien of er nog melk in de koelkast staat. Het is niet moeilijk om duizenden nieuwe gebruiksscenario’s te verzinnen voor de televisie, maar voor we nieuwe zaken overwegen bekijken we die erg kritisch. Zijn ze echt betekenisvol?
En bovenal blijft een goede gebruikservaring voorop staan. We werken nauw samen met Google om dat te verbeteren. Mensen verwachten de snelheid en responsiviteit van hun smartphone ook op tv. Dus daar moeten we eerst naar kijken, en dan kan je met andere partners naar nieuwe gebruiksscenario’s kijken.
Hoe zal Philips onze tv-beleving verder innoveren?
Martijn Smelt;
Tweeënhalf jaar geleden zegden we: we willen ons opnieuw duidelijk profileren in het premium tv-segment, en met de P5 beeldprocessor is dat gelukt. Dat was een eerste stap, en nu tonen we elk jaar dat we de grens voor beeldkwaliteit nog verder leggen. Dat willen we blijven doen. Natuurlijk, soms denken we: wanneer stopt dit, hoe lang kunnen we die grens nog blijven verleggen, maar dat belet niet dat we er hard aan blijven werken.
Onze tweede belangrijke focus is geluid. Daarvoor zijn we in zee gegaan met B&W, en dat heeft duidelijk vruchten afgeworpen. Niet gewoon omdat we het B&W merk op onze televisies kunnen zetten, maar omdat we naar wezenlijke verbeteringen hebben gezocht: we gebruiken betere materialen, betere technologie en dat hoor je, het geluid is ruimtelijk, voller. De innovatie is dat we tv en geluid samen bekeken hebben, en samen getuned hebben om zo tot een optimale combinatie te komen. En in die richting willen we blijven verder gaan. Onze roadmap gaat nog zeker twee jaar verder om de geluidservaring nog te verbeteren.
Ook op vlak van connectiviteit willen we innoveren. Iets bekijken op je smartphone en dan verder kijken op tv. Of je luidsprekers aan je smartphone of aan je televisie koppelen. Dat soort zaken kan vandaag allemaal al, maar is het wel gemakkelijk genoeg? Consumenten maken daar vaak gebruik van, en wisselen vaak van gebruiksscenario. Wij denken dat dat makkelijker moet kunnen, die overgangen moeten naadloos zijn.
Kostas Vouzas;
Kijk, de duidelijkste innovaties komen in de tv-wereld natuurlijk altijd van display-technologie, dat begrijp ik. Maar je kunt ook innoveren door aan de basis te werken. Met de B&W sound hebben we een trend gestart naar beter geluid. En nu wil iedereen dat. Is dat innovatief? We denken van wel. Ons objectief is de dingen waar iedereen mee bezig is beter te doen. De basiseigenschappen van de tv anders aanpakken, dat wat we hebben beter proberen maken, ook dat is innovatie.
Plannen jullie iets nieuws met Ambilight? Wat is er gebeurd met Ambilux?
Kostas Vouzas;
Heel wat mensen hebben Ambilight in huis, en ze merken dat het hun tv-ervaring verbetert. Die boodschap willen we nog breder communiceren.Wat kan je allemaal doen met Ambilight? Er is bijvoorbeeld de Wake-up light functie, of je kunt het inzetten als sfeerlicht enzovoort.
We blijven Ambilight verder ontwikkelen. Ambilux was een prachtig idee dat perfect illustreert hoe we de grenzen nog verder willen verleggen. Maar het was er te vroeg voor, het was te duur. En toch, ons team kijkt er naar en vraagt zich af hoe verder kunnen gaan dan de onze huidige Ambilight. Dus Ambilux ligt zeker nog op de design-tafel.
Schermen nemen een steeds belangrijkere rol in ons dagelijks leven. Hoe zal dat impact hebben op het design van de tv?
Kostas Vouzas;
Tv’s worden steeds dunner, en de kaders zijn ondertussen zo dun dat ze vaak bijna onzichtbaar zijn. Daarom zien we nu dat de voet een belangrijke uiting van het design wordt, het is iets waar fabrikanten echt mee kunnen spelen. Onze design studio in Amsterdam,Rod (White) en zijn team kijken naar heel wat mogelijkheden. Maar net als bij smart tv vragen we ons steeds af: is het wel zinvol? Een tv in portret-mode, ja, dat is een nieuw idee, maar het moet er wel goed uit zien. En gaan mensen het ook echt gebruiken?
Een deel van het design hangt ook af van de beschikbare technologie. Kijk maar naar de smartphone. Vandaag is elke smartphone een platte balk. Maar nu er flexibele beeldschermen komen, verschijnen er ook andere ontwerpen. Vroeger had Philips een tv die als spiegel gebruikt kon worden, en een 21:9 tv, maar opnieuw, als mensen het niet genoeg gebruiken, is het dan zinvol? Zulke nieuwe vormen zijn dus niet noodzakelijk blijvend. Met de huidige technologie willen we vooral een tv die er goed uit ziet. Hij staat tenslotte midden in je woonkamer.
Martijn Smelt;
Het design van een goede bediening is ook een belangrijk punt. Je zapt en bedient je tv zonder naar de afstandsbediening te kijken. Je kunt wel zeggen: een tv bedienen kan ook met je smartphone, maar we merken dat mensen dat niet doen. Die afstandsbediening is een zeer oud en ingeburgerd concept, en consumenten veranderen hun gedrag niet zomaar. Het is een enorme uitdaging om spraakcontrole en de smartphone op een goede en vlotte manier te integreren in de besturing van je tv. Maar ik denk wel dat er een betere gebruiksinterface kan ontworpen worden dan wat we vandaag hebben.
Reacties (0)