Sony steunt nu nog gratis versie Spotify
Sony heeft vandaag laten weten dat het bedrijf nog eens goed wil kijken naar wat het wil doen met streamingdiensten, nadat de popartiest Taylor Swift haar albums van Spotify gehaald heeft. Swift heeft haar muziek teruggetrokken, omdat ze vond dat de vergoedingen te laag waren. Waarschijnlijk heeft dit tot een explosief verkoopresultaat van haar nieuwste album 1989 geleid: In de eerste week dat het album uit was, zijn er meer exemplaren van verkocht dan welk album dan ook in de afgelopen tien, elf, twaalf jaar. Dat is nogal wat.
Kevin Kelleher, hoofd van de financiële afdeling bij Sony Music, heeft aangegeven dat het de vraag is wat artiesten en platenlabels voor hun harde werk krijgen met al die verschillende consumptiemethodes: cd’s, dvd’s, lp’s, blu-ray’s en streamingdiensten. Zelf heeft Sony ook een muziekstreamingdienst, genaamd Music Unlimited – omdat ook Sony, net als Spotify, Deezer en Google, denken dat muziek streamen de toekomst is. En Kelleher geeft aan nog steeds enthousiast te zijn over die diensten, waarmee je tegen betaling de reclames weghaalt.
Kelleher vraagt zich overigens ook openlijk af of die gratis, met reclame ondersteunde muziekstreamdiensten niet de markt voor een betaalde abonnement kannibaliseert. Het zou volgens hem in elk geval bij iedereen op de agenda moeten staan, om te zorgen dat iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft. Sony heeft eerder aangegeven dat de entertainmentindustrie als geheel, dus ook films en games, heel belangrijk voor het bedrijf is en straks het bedrijf nog enige bestaansrecht geeft, aangezien er niet veel meer wordt verdiend op hardware.
Reacties (0)