Actief 3D versus passief 3D: Deel 2

30 september 2011 2 Minuten 45 Reacties
LW908s-LG-feature

Nadat we het artikel over actief versus passief 3D zo'n 6 maanden geleden plaatsten en er in veel berichten naar verwezen kregen we vele vragen, opmerkingen en kritieken over de uitleg. Dit is de reden waarom een deel 2 van deze uitleg wellicht op zijn plaats is. In dit artikel ga ik geen extra informatie geven over hoe het werkt, maar wil ik wel iets duidelijker omschrijven wat de belangrijkste voordelen en nadelen van beide technieken zijn.

We weten inmiddels allemaal wel dat de passieve 3D techniek goedkopere, lichtere en comfortabelere brillen met zich meebrengt, en ook het feit dat de 3D ervaring door velen als plezieriger ervaren wordt nemen we even als feit aan. Het punt waar veel mensen over struikelen is of passief 3D nou daadwerkelijk aan resolutie inlevert of niet. Technisch gezien wijken beide technieken op dit vlak van elkaar af. Zo beschikt de actieve 3D techniek over een Full HD 1080p beeld voor elk oog (het scherm is compleet gevuld met één beeld) en beschikt de passieve 3D techniek over een weergave van 540 beeldlijnen (horizontaal) per oog. Dit is een verschil, hoe je het ook wend of keert. Een argument wat we vaak te horen kregen dat het verschil in resolutie tegenspreekt is dat tweemaal (elk oog) 540 beeldlijnen toch ook 1080 beeldlijnen maakt (even achterwege gelaten of dit dat interlaced of progressive is) en dat klopt. Het is niet zo dat tweemaal 1080 beeldlijnen dan 2160 beeldlijnen vormt aangezien de beelden bij actief 3D na elkaar getoond worden en elk oog dus om de beurt een 1080p beeld krijgt. Maar, waarom is passief 3D dan toch geen Full HD 3D? Het zit zo; Voor elk frame aan video ververst een passieve 3D TV het beeld voor elk oog tweemaal. Voor een oog worden bij de eerste stap alle oneven lijnen van het 1080p beeld op de oneven rijen van het beeld weergegeven, gevolgd door de even lijnen in de tweede stap. Maar, deze even lijnen worden, vreemd genoeg, op de positie van de oneven rijen weergegeven (niet de even rijen). Je krijgt dus voor één oog na elkaar steeds een beeld te zien met 540 beeldlijnen, zonder dat de even beeldrijen ingevuld worden. Hetzelfde principe geldt voor het andere oog. Technisch gezien krijgt elk oog dan alle informatie voor een 1080p beeld. Aangezien de even en oneven beeldlijn informatie na elkaar (niet tegelijkertijd) getoond wordt en op dezelfde locatie krijgt elk oog in de parktijk nog steeds maar een halve resolutie te zien. Het is niet zo dat deze ontbrekende even beeldrijen ingevuld worden door het rechter oog aangezien deze een heel ander beeld (relatief gezien) voorgeschoteld krijgt om het 3D effect weer te geven. Kortom, je blijft naar een resolutie van 540 beeldlijnen kijken.

aangekondigd die de resolutie moet verhogen naar 1080i (interlaced) per oog. Dit is nog steeds geen Full HD 1080p 3D weergave, maar het komt aardig in de buurt. De eerste ervaringen met een TV die van deze update voorzien was waren in ieder geval positief.

Reacties (45)