Somfy wil klanten uitsluiten als ze de api overvragen

07 oktober 2020 1 Minuut 2 Reacties
somfy-smart-home

Klanten die de api van Somfy overvragen, hebben een e-mail gekregen van de smarthomefabrikant. Somfy wil dit gedrag tegengaan om problemen te voorkomen.

Als klanten van Somfy apps van derden gebruiken die de api overvragen, dan kunnen ze een ban verwachten. Dit heeft het smarthomebedrijf laten weten in een e-mail. Somfy merkt dat de systemen overbelast raken en ziet een ban als oplossing.

Niet alle klanten van Somfy hebben een e-mail ontvangen. Het gaat alleen om klanten die ook daadwerkelijk apps van derden of een zelfgeschreven script gebruiken in combinatie met de Somfy-api. Hierbij worden namelijk de richtlijnen overschreden en dat heeft invloed op de ‘achterkant’ van de api.

Somfy

Gebruikers die een mail hebben ontvangen worden niet zomaar afgesloten. Ze hebben tot 31 oktober de tijd om zelf iets te veranderen aan dat eigen script of de derde partij aan te schrijven. Naast bans geeft Somfy aan mogelijk met zogeheten rate limiters te komen, zo schrijft Tweakers. Dat is een soort datalimiet waardoor het verkeer van en naar een tool beter onder controle kan worden gehouden.

Zo hoopt het te voorkomen dat andere gebruikers last krijgen van andermans overbelasting, zodat de TaHoma en Connexoon Somfy-hubs naar behoren blijven functioneren. Verder zijn er geen Somfy-eigen hubs. Somfy heeft daarnaast wel losse producten, zoals een slim slot, een slim alarm en slimme rolgordijnen.,

Homey en Home Assistant

In ieder geval wordt er al actie ondernomen door ontwikkelaars, naar aanleiding van de mail. Denk bijvoorbeeld aan makers van plugins voor Homey en Home Assistant: die zoeken elkaar online op om te kijken hoe ze het verkeer minder zwaar kunnen maken voor de api.

We hebben de TaHoma eerder al onder de loep genomen en vertellen je hier wat je er zoal van kunt verwachten. Wil je meer weten over slimme rolgordijnen? Dat kan in ons artikel over slimme rolluiken, waarin ook de producten van Somfy ter sprake kome


Laat een reactie achter

Wil je een notificatie ontvangen wanneer er (op jouw reactie) gereageerd wordt? Maak dan een account aan.

Inloggen

Reacties (1)

Jaap

Jaap
08 oktober 2020 om 11:48

Dit lijkt me onnodig en bovendien klant onvriendelijk. Een limiet op het aantal API calls per uur is heel normaal en zou het probleem op moeten lossen. In het uiterste geval kan je een account tijdelijk disabelen als een bug in de code voor te veel retries zorgt.
Een ban gaat gewoon te ver.

Inloggen
Mark

Mark
08 oktober 2020 om 14:44

Ben ik volledig mee eens, een ban is hier echt te hard in grijpen. Een limiet is niet meer als normaal, dat wordt bijna overal zo gedaan.

Inloggen