Eind 2018 verscheen de Nederlandstalige Google Assistent. De komst van de persoonlijke assistent heeft smarthome echt bereikbaar gemaakt voor de consument. Je hoeft niet langer met ingewikkelde domotica-systemen aan de slag, maar kunt nu gemakkelijk slimme verlichting, een deurbel of een slimme stekker met je stem bedienen. Dankzij de slimme speakers heeft smarthome in 2019 echt een verdere groei doorgemaakt. In dit artikel kijken we terug op het afgelopen jaar en kijken we vooruit naar nieuwe ontwikkelingen in 2020.
Smarthome in 2020
Onderzoeksbureau GfK heeft, in samenwerking met de Smart Home Society, in september een onderzoek uitgebracht over smarthome in Nederland. Uit het onderzoek bleek dat inmiddels 62 procent bekend is met een slim huis. Dit betekende een verdubbeling sinds 2015. Van deze groep heeft ongeveer twee derde één of meerdere slimme apparaten in huis. Van de consumenten die beschikken over tenminste één slim apparaat is de Smart TV het meest populair met 42 procent. Ook energie-oplossingen zijn geliefd, waarbij de slimme thermostaat ook in veel huishoudens te vinden is. Slimme verlichting en entertainment-producten zoals een slimme speaker vinden we terug op de derde plek. Overigens kiest 63 procent van de consumenten bij de aanschaf van nieuwe producten bewust voor een slimme variant.
Delen we de consument in groepen in, dan zien we dat smarthome met name populair is onder hoogopgeleide mannen tussen de 18 en de 49 jaar met een bovenmodaal inkomen. De meerderheid (51 procent) geeft de voorkeur aan een installateur in plaats van deze zelf te plaatsen. Waarom kiezen mensen voor smarthome-producten? Nederlanders geven aan dat gemak, energiebesparing en plezier hierbij de belangrijkste factoren zijn.
Slimme speakers
De slimme speaker, en dan met name de Google Home-speaker met Nederlandstalige Google Assistent, staat inmiddels in een vijfde van de Nederlandse huishoudens. Uit het onderzoek blijkt dat mensen kiezen voor een slimme speaker om de Smart TV, slimme verlichting en de thermostaat met de stem te kunnen bedienen. Ook muziek afspelen en andere toepassingen in huis bedienen werd vaak genoemd. Tegelijkertijd werd ook gevraagd waarom mensen juist niet voor een slim huis kiezen. De hoge aanschafprijs, de veiligheid en angst voor privacy spelen een belangrijke rol. Mensen zijn bang voor hackers die bijvoorbeeld mee kunnen kijken met een bewakingscamera. Ook misbruik van data wordt genoemd.
Smarthome wordt steeds bekender onder veel huishoudens, maar het onderzoek toont ook aan dat de fabrikanten nog veel winst kunnen behalen op het gebied van de prijs, de veiligheid en de beveiliging van producten. Het feit dat de meeste mensen liever kiezen voor een installateur dan de producten zelf te installeren, maakt ook duidelijk dat fabrikanten nog veel winst kunnen behalen op het gebied van gebruikersgemak.
De opkomst van spraakbediening
Aangezien de slimme speaker inmiddels in een vijfde van alle huishoudens te vinden is, is het interessant om te kijken naar de toekomst van de slimme speakers. Dat spraakbediening steeds belangrijker is zagen we ook op de IFA 2019 in Berlijn. Vrijwel alle nieuwe smarthome-producten bieden ondersteuning voor één of meerdere stemassistenten. De keuze wordt hierbij steeds vaker aan de consument gelaten door ondersteuning te bieden voor zowel Amazon Alexa, Google Assistant als Siri. Voorheen had je vaak de keuze uit één stemassistent. Als dit dan toevallig niet diegene was die je zelf gebruikt, dan had het product ook weinig waarde voor jouw smarthome.
In 2020 gaan we zien dat smarthome-producten vaker compatibel zijn met meerdere smarthome-platformen. Dit maakt het niet alleen gemakkelijker voor fabrikanten om een grotere groep consumenten te bereiken, maar de consument hoeft ook veel minder te zoeken naar smarthome-producten die compatibel zijn met het gebruikte platform in huis. De kans is namelijk groot dat ook jouw platform ondersteund wordt.
Privacy is hot
In Nederland gebruiken we met name Google Assistant en Siri. Amazon Alexa spreekt nog altijd geen Nederlands, maar kan in het Engels uiteraard wel gewoon gebruikt worden. De grote bedrijven achter deze stemassistenten krijgen natuurlijk veel input van de gebruikers. Een stemcommando gaat tenslotte via de servers van deze bedrijven. Hier krijg je zelf niets van mee, maar deze data is letterlijk goud waard voor Google, Amazon en Apple. Het stelt ze in staat om de assistenten steeds verder te verbeteren en nieuwe functies te introduceren.
En hier begint het ook een beetje te wringen, want het afgelopen jaar werd duidelijk dat er niet altijd even goed met deze data van gebruikers werd omgegaan. Medewerkers konden meeluisteren (1, 2) met stemcommando’s van gebruikers, maar dit werd niet altijd goed opgeslagen of geanonimiseerd. De grote techbedrijven beloofden beterschap en voerden wijzigingen door. Als consument kun je daarom tegenwoordig vaak kiezen of je wil bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de stemassistenten.
Qua privacy kunnen fabrikanten en de bedrijven achter de slimme speakers dus nog wel wat winst behalen. Voor 2020 is het dan ook belangrijk dat men transparant is naar de gebruiker. Maak duidelijk wat er met de data gebeurt en geef de gebruiker de keuze om wel of niet mee te werken aan eventuele verbeteringen. Consumenten willen het gemak en plezier van een smarthome ervaren, maar willen tevens dat er op een vertrouwelijke wijze met de data omgegaan wordt.
Betere beveiliging
Niet alleen de bedrijven achter de stemassistenten, maar ook sommige makers van slimme beveiligingscamera’s kunnen nog het één en ander verbeteren. Het afgelopen jaar zijn er verschillende nieuwsberichten naar buiten gekomen over onveilige beveiligingscamera’s. Sterker nog, er bestaan complete websites waar je zo mee kunt kijken in de huizen van consumenten. Zo kreeg een vrouw onlangs de schrik van haar leven toen ineens een stem te horen was vanuit haar beveiligingscamera. Haar camera stond gewoon in de lijst op één van deze websites en iedereen kon met haar meekijken in huis(!).
Dergelijke nieuwsberichten nemen de angst bij twijfelaars en sceptici op het gebied van smarthome natuurlijk niet weg. Gelukkig kun je zelf veel doen om veilig met slimme producten te kunnen werken. Alles begint met een goed wachtwoord. Veel consumenten veranderen het standaardwachtwoord niet, waardoor kwaadwillenden gemakkelijk toegang kunnen krijgen. Hier ligt ook een taak van de fabrikant. De fabrikant moet duidelijk benadrukken dat een consument het standaardwachtwoord moet veranderen, dat voorkomt al een hoop leed.
Fabrikanten moeten echter ook zelf verbeteren op het gebied van veiligheid en privacy. Bescherm de data van je gebruikers, zorg voor de juiste software-updates en maak je producten zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Wat gebeurt er met de data van de gebruiker? Wees hierin transparant. Fabrikanten zijn hier echter zelf ook goed van op de hoogte. Ze weten dat hoe meer consumenten ze willen bereiken, hoe gebruiksvriendelijker en veiliger de producten moeten worden. Dat is dan ook wat we terug gaan zien in 2020. Smarthome krijgt steeds meer naamsbekendheid. Om ook de twijfelaars en de sceptici over de streep te trekken moeten fabrikanten op het gebied van privacy en beveiliging nog verbeteren.
De consument moet ook goed opletten. Koop geen goedkope smarthome-producten van een vreemd merk, maar kies voor kwaliteit. Het kost vaak wat meer, maar je kan ook op ondersteuning en updates rekenen van de fabrikant. Let goed op welke permissies een product of app precies vraagt. Verander altijd het standaardwachtwoord (en kies waar mogelijk voor tweestapsverificatie), voer software-updates uit en schakel functies die je niet of nauwelijks gebruikt gewoon uit.
Bredere integratie met smarthome-platformen
De populariteit van smarthome zorgt voor de opkomst van nieuwe merken en uitbreiding van het aanbod van bestaande smarthome-partijen. Winkelketen Action heeft sinds kort een ruim assortiment aan slimme verlichting, slimme stekkers en een beveiligingssysteem van het merk LSC Smart Connect, terwijl ook IKEA met de toevoeging van de SYMFONISK-speakers en slimme rolgordijnen een steeds groter smarthome-assortiment krijgt. Wat vrijwel alle fabrikanten gemeen hebben is de bredere integratie met smarthome-platformen en de ondersteuning voor stembediening. Je kunt dus zelf kiezen welk platform en welke stemassistent je wilt gebruiken. De bredere integratie met diverse smarthome-platformen zal ook het komende jaar alleen nog maar groter worden.
Inbouwmodules in opkomst
Alhoewel steeds meer mensen het gemak van een smarthome ontdekken, kun je natuurlijk altijd nog een stapje verder gaan. Veel mensen kiezen nu nog voor stand-alone producten en combineren dit met een smarthome-platform als Google Home. Voor de geavanceerdere gebruiker zien we dat inbouwmodules sterk in opkomst zijn. Hierbij kies je voor een protocol als ZigBee of Z-Wave en een controller waarmee je deze producten kunt aansturen. Deze controllers winnen sterk aan populariteit. Denk hierbij aan de Athom Homey, maar ook bijvoorbeeld aan de controllers van Fibaro en Zipata. Deze controllers kunnen met verschillende protocollen en platformen omgaan, wat ze bij uitstek geschikt maakt ter vervanging van dure installaties als KNX, Loxone of Crestron.
Bij verbouwingen of nieuwbouw wordt er dan ook steeds vaker gekozen voor deze goedkopere opties. Niet alleen consumenten kiezen vaker voor deze controllers, maar ook smarthome-installateurs kiezen steeds vaker voor deze optie in plaats van de duurdere en ingewikkeldere systemen. Voor de gewone consument is dit echter nog een stap te ver en dat geeft ook helemaal niet. Ook met stand-alone producten in combinatie met bijvoorbeeld Google Home kun je een slim huis creëren.
In 2020 ligt de nadruk op software en gebruiksgemak
In 2020 zal het slimme huis zich niet alleen beperken tot de woonkamer, maar ook de keuken en de badkamer zullen steeds meer onderdeel worden van het slimme huis. Slimme producten voor de keuken en de badkamer zullen ook in 2020 naar Nederland komen. De sterke basis van de smarthome-producten ligt er. De hardware kan op dit moment eigenlijk alles wat we van een smarthome mogen verwachten. Fabrikanten kunnen nog wel verbeteren op het gebied van software, gebruikersgemak en privacy en beveiliging. De afgelopen jaren hebben we verschillende producten getest waarvan de apps nu niet altijd even gebruiksvriendelijk waren. En gecombineerd met de vaak gebrekkige handleidingen kan dit voor veel problemen zorgen bij het installeren of instellen. Smarthome-producten moeten onder alle leeftijden gemakkelijk te installeren en te bedienen zijn.
Voor 2020 is het dan ook van belang dat fabrikanten meer denken aan gebruiksgemak onder alle leeftijden en de verwachting is dan ook dat we dit terug gaan zien bij de nieuwe producten voor het komende jaar. Gebruiksvriendelijkere apps, duidelijkere instructies voor de installatie en meer aandacht voor de privacy en veiligheid. Smarthome is namelijk ook ideaal voor oudere mensen die wellicht niet meer alle taken in huis zelfstandig kunnen uitvoeren. Een slim huis kan hier voor een groot deel bij helpen, maar dan moeten fabrikanten wel aan de slag om smarthome toegankelijk te maken voor iedereen.
Reacties (0)