Eigenaars van een Roomba i7 en i9 hebben op fora en andere plekken laten weten dat een recent uitgebrachte software-update voor flink wat problemen zorgt. En het kan nog weken duren voordat fabrikant iRobot die problemen kan oplossen.
Update je Roomba even niet
Mocht je de firmware-update 3.12.8 nog niet hebben gedownload, doe dat dan ook vooral niet. Eigenaars van de eerder genoemde robotstofzuigers hebben namelijk op Twitter en Reddit laten zien dat hun stofzuigers zich na het updaten ‘dronken’ gedragen. Er zijn dus problemen met de navigatie, waardoor sommige stofzuigers rondjes blijven draaien en tegen meubels aan botsen.
Daarnaast komt het voor dat de Roomba’s in vreemde patronen schoonmaken, vastzitten op open plekken en niet kunnen terugkeren naar het basisstation. Bovendien is het zo dat sommige gebruikers melden dat een groot deel van de aangemaakte kaart verdwenen is na de software-update.
Dat betekent in de praktijk dat sommige Roomba’s er veel langer over doen je grond schoon te krijgen, terwijl andere stofzuigers dus hun ronde niet kunnen voltooien. Fabrikant iRobot probeert sommige mensen nu al te helpen met problemen, maar ook dat proces loopt niet helemaal lekker. Waarschijnlijk moeten zij, net als iedereen, wachten tot er een nieuwe software-update beschikbaar is.
Eén Reddit-gebruiker heeft een korte video in de vorm van een time-lapse gemaakt om te laten zien dat zijn Roomba het basisstation gewoonweg niet kan vinden. Er zijn online nog veel meer voorbeelden van klachten te vinden, zowel op Reddit als op Twitter. Ook is er iemand die al tweeëneenhalve week wacht op iRobot, die beloofde de software-update terug te draaien op zijn stofzuiger. Maar dat is tot op heden niet gebeurd.
Reacties (3)