Review: Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light

07 september 2024 6 Minuten 0 Reacties
PHILIPS SIGNIFY

Signify heeft het afgelopen jaar weer een hoop nieuwe producten uitgebracht in de Philips Hue line-up. Eén van die nieuwe producten is de Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light, een lamp die bedoeld is voor de slaapkamer en over een aantal handige functies beschikt.

De Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light is een lamp waarmee je jouw slaapkamer fraai kunt verlichten, een boek kunt lezen, scenes kunt starten en zelfs andere lampen in huis kunt bedienen. Het is een soort nachtlampje voor op je nachtkastje, maar dan in slimme vorm.

Design

Philips Hue is een premium merk en daar hoort natuurlijk ook een premium design bij. Op dat vlak weet het merk dan ook vaak hoog te scoren. De Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light doet niet onder voor de eerder gelanceerde lampen, met een uniek en strak design dat in menig modern interieur past. Het is een compacte, simpel ogende en met premium materialen afgewerkte lamp, voorzien van een aparte voet die van kurk gemaakt is. Met een afmeting van 33 bij 15,9 bij 16,4 centimeter neemt de lamp weinig plek in op je nachtkastje.

Aan de achterzijde van de lamp zijn drie led-modules achter diffuus plastic geplaatst waarmee de omgeving (de muur) verlicht wordt, en de lamp aan de voorzijde is één led-module die gebruikt kan worden voor sfeerlicht of praktisch licht, bijvoorbeeld voor het lezen van een boek. Aan de bovenzijde zien we twee knoppen terug waarmee onder meer scenes ingeschakeld kunnen worden, automatiseringen gestart kunnen worden en de lamp aan- of uitgezet kan worden.

Installatie

De installatie van de Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light gaat net als bij elke andere Hue-lamp. Je kunt de lamp middels bluetooth koppelen, maar als je een Hue Bridge hebt dan is dat natuurlijk de beste oplossing. Je opent de Hue-app, zoekt naar nieuwe lampen en binnen enkele seconden verschijnt de Twilight in de app.

Vervolgens kun je de lamp een eigen naam geven, aan een ruimte of zone toewijzen en direct een eerste automatisering (gaan slapen) laten activeren. Ook kun je aangeven of je andere lampen in huis, of in dezelfde ruimte, met de Twilight wilt kunnen bedienen. Hiervoor kun je verschillende functies aan de twee knoppen op de lamp toewijzen. Zo is het mogelijk alle lampen in huis uit te schakelen met één druk op de knop of door verschillende scenes voor de specifieke ruimte te bladeren.

App en automatiseringen

De Hue-app kennen we al jaren en elk jaar wordt deze weer verder verbeterd. We gaan hier dan ook niet diep in op alle functies van de app, maar lichten die van de Twilight wel uit. Zo kun je in de Hue-app aangeven waarvoor de lamp aan de voorzijde en de lamp aan de achterzijde dient. Je hebt de keuze uit decoratie, taken (lezen bijvoorbeeld) of gemengd. Aan de hand van deze informatie wordt de kleur en helderheid van de betreffende lamp in scenes geoptimaliseerd. Daarnaast kun je voor elk van de twee lampen het gedrag bij inschakelen instellen, bijvoorbeeld een specifieke kleur of de laatste status.

De Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light heeft twee knoppen; de punt-knop en de Hue-knop. Voor elke knop kun je aangeven of deze lampen of automatiseringen regelt. Kies je voor lampen dan maak je vervolgens de keuze voor de ruimte/kamer en kun je bij het gedrag selecteren welke scenes er doorlopen mogen worden bij het drukken op de knop. Lang indrukken kan alle lampen uitschakelen, de hele woning uitschakelen of de verlichting dimmen. Kies je voor automatiseringen dan kun je specifieke automatiseringen koppelen aan het drukken op de knop of ingedrukt houden van de knop.

Natuurlijk kun je met de Hue-app ook zelf kleuren selecteren voor zowel de lamp aan de voorzijde als de achterzijde. Ook kun je effecten of scenes direct starten vanuit de app. Signify heeft zes scenes speciaal ontworpen voor de Twilight. De zes zonlichtthema’s zijn ontworpen om jouw 24-uursritme te ondersteunen, zodat je altijd over het juiste lichtspectrum beschikt, van de scène Slaperig met rode tinten tot de heldere scène Wakker worden.

Gebruik

Qua gebruik is de Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light een vrij simpele lamp, met een aantal handige eigenschappen. Zo is het mogelijk de lamp heel laag te dimmen, waardoor hij perfect is voor in de slaapkamer. Ook kun je een aantal scenes activeren die met de lamp in de app geïnstalleerd worden en kan de automatisering voor het wakker worden automatisch ingeschakeld worden.

De knoppen hebben we zelf niet veel gebruikt, maar zijn dus naar eigen wens in te stellen. Zo kun je een knop gebruiken voor het starten of stoppen van bijvoorbeeld het slapen gaan-scenario, en de andere knop gebruiken om door scenes te bladeren of alle lampen in de kamer of het huis uit te zetten.

Qua verlichting is de Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light een moderne, compacte en fraaie toevoeging voor de slaapkamer. Hij staat niet in de weg, geeft voldoende verlichting voor het lezen van een boek, geeft zeer fraaie en vloeiende verlichting tegen een wand (achter de lamp) en kan dus ook zeer laag gedimd worden. Daarbij is overigens de kap eenvoudig te draaien, mocht je net te weinig licht hebben als je in bed je boekt leest.

En heeft de lamp nu ook een positief effect op het wakker worden en gaan slapen? Dat is vrij persoonlijk, maar in mijn geval geeft het slapen gaan-scenario met bijbehorende scene een rustgevende sfeer waardoor ik wat sneller tot rust komt. Bij het wakker worden heb ik er minder van gemerkt, maar als de lamp eenmaal aan het wakker worden-scenario begonnen is en de kamer langzaam verlicht wordt kom je wel iets makkelijker je bed uit.

Al met al is de Philips Hue Twilight Sleep and wake-up light een fraaie toevoeging aan het Hue-assortiment, met de kwaliteiten, kenmerken en (helaas ook) prijs die we van het merk kennen. De lamp is compact, fraai vormgegeven, kan eenvoudig bediend worden, geeft een fraaie en vloeiende weergave van kleuren en tinten, kan laag gedimd worden en geeft voldoende licht voor praktische toepassingen zoals het lezen van een boek. Heb je al geïnvesteerd in het Hue-ecosysteem en zoek je nog een fraaie nachtlamp die kan helpen bij het slapen en ontwaken? En heb je daar 280 euro voor over? Dan is deze lamp zeker aan te raden.

8.5
Hue Twilight

Philips Hue Twilight