Nederlandse consumenten hebben steeds minder interesse in het smart home concept. Dat blijkt vandaag uit onderzoek van GfK. Opmerkelijk is dat er wel steeds meer bewustwording is rond het idee, waarmee er een tegengestelde ontwikkeling gaande is.
Minder interesse in smart home
Twee derde van de Nederlandse consumenten (60%) stelt interesse te hebben in smart home als concept. Dat is meer dan vorig jaar, toen nog 51% van de Nederlanders dit aangaf. Maar ondanks die hogere bewustwording, of toegenomen kennis, is de belangstelling van de consument in de toepassingen hiervan afgenomen. Dat is een trend die ook merkbaar is in andere markten, meldt GfK.
49 procent van de Nederlanders is nog geïnteresseerd, of zeer geïnteresseerd in het smart home. Dat is minder dan vorig jaar, toen nog 59 procent zich in die categorie indeelde. 30% heeft een neutrale houding en 21 procent maakt het allemaal niets uit. Dat is meer dan vorig jaar, toen 17 procent nog die mening toegedaan was.
Vooral in slimme producten
Het smart home is een nuttige toepassing die bepaalde zaken in huis kan vereenvoudigen. Vooral het beheer van het huis, zoals het instellen van de verwarming of de verlichting, kan geautomatiseerd worden. Slimme verlichting en beveiliging zijn dan ook de twee zaken waar mensen de meeste interesse in hebben.
Nederlanders blijven gemak (41%) verder een belangrijke factor vinden rond slimme toepassingen. Tegelijk vinden ze het fijn om apparatuur van een afstand te kunnen besturen (9% minder dan vorig jaar), en veiligheid (2 procent minder dan vorig jaar).
Afgenomen interesse
De afgenomen interesse in smart home producten lijkt vooral voort te komen uit een tweetal factoren. Enerzijds vinden veel respondenten (41%) de prijs toch wat hoog. Kortom: de producten zijn wat aan de dure kant. Maar ook de mogelijkheid van het hacken van apparaten en daaraan gekoppelde privacy zorgen (meer dan dertig procent) worden vaak genoemd.
Reacties (0)