Gesproken Google Home-advertenties na kritiek snel weer weg

17 maart 2017 2 Minuten 0 Reacties
google-home-assistant

Eigenaren van een Google Home-assistent in Amerika waren onprettig verrast door gesproken reclame op hun apparaat. De Google Home begon zonder aanleiding de nieuwe Disneyfilm Beauty and the Beast aan te prijzen. Na kritiek heeft Google deze optie weer uitgezet.

‘Geen reclame’

Volgens Google was het niet bedoeld als reclame. Maar eigenaren van de slimme speaker vonden dat het er wel verdacht veel op leek. Op Reddit vertelde een gebruiker dat hij ’s ochtends zijn speaker goedemorgen wenste. Vervolgens kreeg hij eerst de tijd, gevolgd door het weerbericht en toen begon de speaker te praten over de film.

‘By the way…’

”By the way”, begon de speaker, ”Disney’s live actiefilm Beauty and the Beast is vandaag te zien. In deze versie van het verhaal is Belle de uitvinder inplaats van Maurice. Dat klinkt mij geloofwaardiger in de oren, als je het mij vraagt. Voor meer filminformatie, vraag me iets over Belle.”

Ook andere Reddit-gebruikers meldden dat ze ongevraagd door hun Google Home werden toegesproken over deze Disneyfilm, hoewel ze daar nooit bijvoorbeeld een zoekopdracht aan hadden gewijd.

Gast

Google meldde in een reactie dat het geen advertentie was. Disney was als ‘gast’ uitgenodigd om iets over de film te vertellen. Maar nadat de invloedrijke tech-site The Verge meldde dat deze aanpak wel heel erg veel op een ongevraagde advertentie leek, nam de druk op Google toe.

My Day-feature

Vervolgens heeft Google toch maar toegegeven dat deze feature van de Google Home-speaker wat minder was doordacht, en is de ‘advertentie’ weer uitgezet. Google legde nog uit dat de ongevraagde filminformatie onderdeel vormde van de My Day-feature, die gebruikers zou moeten helpen aan mogelijk interessante informatie. Google kondigde voorts aan dat er wordt doorgeëxperimenteerd met het personaliseren van nuttige informatie voor Google Home-gebruikers, maar niet meer op deze manier.

Kritiek

Echter, de kritiek is niet uit de lucht en velen vertrouwen het niet meer. De Google Home kan straks, net als een gewone radio, ongevraagd reclamespotjes over je uitstorten en het is wellicht een kwestie van tijd – of gewenning – voordat dit zal gebeuren. Google haalt het leeuwendeel van zijn inkomsten uit advertenties en de Google Home zal daar waarschijnlijk ook niet aan ontkomen, luidt de kritiek op vele fora.

Bron BGR

Reacties (0)