De eerste reclame via een spraakassistent is een feit

16 maart 2017 1 Minuut 0 Reacties
Google-Home

Google heeft de Google Home speaker, de speaker waarin de Assistant verwerkt zit, ingezet voor reclamedoeleinden. Er zou een film van Disney gepromoot zijn.

Spraakbediening middels persoonlijke digitale assistenten is helemaal hot. Amazon loopt met zijn Alexa assistent voorop, gevolgd door Google met de Google Assistant en Apple met Siri. Maar, als we iets geleerd hebben de afgelopen jaren is dat er met alle gratis diensten toch geld verdiend moet worden. De eerste reclame via een digitale spraakassistent is dan ook een feit.

Google heeft namelijk de Google Home, de speaker waarin de Assistant verwerkt zit, ingezet voor reclamedoeleinden. Diverse gebruikers in de VS melden dat zij onverwacht een melding kregen dat de film Beauty and the Beast in de bioscoop draait. De gebruikers kregen de aankondiging te horen bij de weergave van het dagoverzicht, zonder dat ze er specifiek om gevraagd hadden.

De reclame voor de film zou naadloos geïntegreerd zijn in de Google Assistant-functie, met dezelfde stem en een soort ‘oh ja’ toevoeging; By the way, Disney’s live action Beauty and The Beast opens today. Hoewel gebruikers het dus als reclame ervaren en melden, laat Google tegenover The Verge weten dat het niet om reclame gaat. Het bedrijf zegt er zelf het volgende over; “Het mooie van de Assistent is dat het onze partners uitnodigt onze gast te zijn en hun verhalen te delen.”

Reacties (0)