Sociale contacten
Ondanks eerdere bezwaren zoals onnatuurlijk en beangstigend doet de robot het lang niet slecht bij het aangaan en onderhouden van sociale contacten. De interactie mens-robot is mede de toepassing van kunstmatige intelligentie en deel learning gigantisch gegroeid. Er zijn inmiddels tal van smaken. We noemen het robotmaatje, de robotreceptionist, de gamepartner, zorgrobot en zelfs robotacteur. De seksindustrie levert willige robots aan huis.
Het robotmaatje slaat prima aan als gesprekspartner, feedbacker, begeleider van ouderen of mensen met een beperking (autisme, blind/doof, hersenschade) of psychische problemen als een leuke kindervriend of collega en leraar aan huis. Dat kan allemaal gewoon in het smarthome of op het werk. Je krijgt dan natuurlijk discussies van het type “Kan nooit een echt mens vervangen” en “Wie wil dat nu?” Natuurlijk verdient echt menselijk contact de voorkeur. Maar deze vorm van contact is regelmatig niet beschikbaar en zeker geen 24 uur per dag. Bovendien hebben robots een grenzeloos geduld, vallen niet over fouten of verkeerde woorden en leren snel bij. Ook meertaligheid vormt geen probleem. En na aanvankelijk koudwatervrees worden menselijke reagerende robots gewoon in de samenleving geaccepteerd. Alleen te echt op de mens lijkend vind men vaak nog griezelig. Voor het smarthome is er een complete markt voor robotpoppen, elektronische huisdieren en gamevarianten.
De belangrijkste trend van dit moment is dat de social robot in het smart home zich ontwikkelt van spraakondersteuning en persoonlijke assistent tot een kunstmatig intelligente gesprekspartner met begrip voor emoties en een vooruitziende blik op hetgene de eigenaar nodig heeft en/of verwacht. Dit gekoppeld aan de hub van het smart- of carehome.
De robotreceptionist vond zijn oorsprong in Japan. Inmiddels elders ook al geaccepteerd als gastvrouw en vraagbaak op luchthavens, in kantoren, op evenementen, hotels, warenhuizen (verkoopster) en als portier bij compounds en campussen. Voor het smart home zelf nog niet echt ingeburgerd.
In de gamesector zie je weldegelijk robots met sociale trekjes in huis. Als ondersteuner, opponent, stimulator of enerverende spelvriend. Daar gaan wij ongetwijfeld nog veel meer van krijgen. De zorgrobot bespreken wij in een apart hoofdstukje. En de robotacteur treedt op in menig theaterstuk, op evenementen en als zanger bij shows.
Het uiterlijk van de sociale robot verschilt enorm. Van een soort robotpop en pluche knuffelbeest (snoezel voor ouderen en kinderen) of een metahuman met emoties en gezichtsmimiek. Er zijn al firma’s die robots exact op de menselijke smaak en vraag construeren. Nauwelijks van echt te onderscheiden. De spraakinterfaces gaan richting onberispelijk en AI maakt echt diepgaande persoonlijke interactie mogelijk. In de nabije toekomst wordt het heel wel mogelijk om jouw huisgenoten, collega’s en sportmaatjes op bestelling te laten bouwen. Bekende voorbeelden van sociale en gezelschapsrobots zijn Aibo, iPal, JustoCat, Pepper, Tessa, Paro, Buddy, Vortex en Einstein.
Reacties (1)