Amazon vs Google
De twee webgiganten hebben elk een slimme assistent en een bijbehorende speaker. Amazon bracht meerdere varianten van de Echo-producten op de markt en Google heeft drie varianten van de Home-speakers op de markt. Beiden lijken behoorlijk in trek, maar die van de webwinkel een stuk meer.
De Google Home-producten werden volgens het Amerikaanse Consumer Intelligence Research partners zo’n zeven miljoen keer verkocht. En van de Amazon-speakers gingen in totaal twintig miljoen exemplaren over de toonbank. Daarmee heeft het bedrijf zo’n 75 procent van de speakermarkt in handen.
Steeds meer concurrenten
Interessant is dat steeds meer fabrikanten met een eigen speaker komen. Apple lanceert volgend jaar voor 349 dollar de HomePod, waarmee die een stuk duurder is dan de apparaten van Google en Amazon. Tegelijk komt Samsung naar het schijnt volgend jaar ook met een eigen speaker.
Het is vooral, als het aankomt op de Apple-producten, de vraag in hoeverre het bedrijf echt een groot marktaandeel gaat behalen buiten de fans om. Een van de belangrijkste aankoopredenen is volgens de Journal de prijs van de producten. Die van Apple is, vergeleken met de producten van Google en Amazon, aan de dure kant.
Overigens zijn alleen de Echo-producten in Nederland te koop. De Google HomePod is nog niet verkrijgbaar en het is ook niet bekend vanaf wanneer dat wel het geval zal zijn.
Reacties (0)