Tegenwoordig is de markt overspoelt met allerlei slimme producten, waardoor de keuze voor een smarthomemerk soms moeilijk kan zijn. Zonder je in te lezen is het haast niet mogelijk een gedegen beslissing te maken over een product, merk, systeem of platform. Helemaal als je bedenkt dat er ook een hoop whitelabelproducenten actief zijn. Dit zijn merken die vaak dezelfde of soortgelijke producten op de markt brengen die afkomstig zijn uit één fabriek, maar dan zijn voorzien van een ander merk. Dit zijn vijf rode vlaggen waar je op moet letten.
Soms klinkt de belofte van een bepaald smarthomemerk te mooi om waar te zijn. En meestal is dat dan ook zo.
Beperkte compatibiliteit
Een van die rode vlaggen is dat een smarthomemerk geen of een beperkte ondersteuning aanbiedt voor grote platformen. Denk dan aan simpele consumentensystemen als Google Home of Apple Homekit, of anders aan de wat meer geavanceerde platformen als Home Assistant of Homey. Mocht de compatibiliteit van een merk tegenvallen, of je wordt je verplicht de app van de aanbieder te gebruiken, dan mag je daar vraagtekens bij plaatsen. Je moet immers ook aan de toekomst denken, en daar past bewegingsvrijheid en een brede scala aan opties bij.
Slecht beoordeelde apps
Over apps gesproken: check ook zeker hoe de apps beoordeeld worden in de Google Play Store, App Store of downloadwinkel die je zelf gebruikt. Je wil echt apps vermijden die slecht ontworpen zijn en bijna niet onderhouden worden. Sorteer de gebruikersrecensies binnen downloadwinkels op termen als ‘recent’ of ‘nuttig’ en kijkt wat daar uit komt rollen. Krijgt een app de laatste tijd, of over het algemeen, alleen maar negatieve recensies, dan is dat een teken aan de wand. Je kunt dan ook meteen checken of het smarthomemerk reageert op de kritiek.
Prik door positieve recensies heen
Het kan zijn dat je tijdens je onderzoek alleen maar positieve recensies tegenkomt. Dit kan twee dingen betekenen. Het product is goed, waardoor mensen hun enthousiasme willen delen (maar eerlijk is eerlijk, wanneer heb je dat uit jezelf gedaan?) of de fabrikant spoort mensen aan een positieve recensie achter te laten voor een beloning. Soms kopen bedrijven recensies in en anders worden echte gebruikers lekker gemaakt met (kans op) een cadeaubon, of iets dergelijks. Probeer te letten op woorden die vaak terugkeren en prik door extreem enthousiasme heen.
Alleen influencers zijn positief
In het verlengde van het vorige punt kan het zijn dat je online allerlei positieve beoordelingen tegenkomt van influencers. Die delen hun ervaringen op platformen als YouTube, Instagram en TikTok. Ook hier geldt dat je best kritisch mag zijn op hun enthousiasme (als ze die tonen), omdat de kans groot is dat dit betaalde of promotiecontent is zonder dat ze dat duidelijk aangeven. Gelukkig verplicht de wet wel dat contentmakers aangeven of ergens voor betaald is of niet, maar het kan zijn dat je net iemand vindt die zich niet aan de geldende wetten en regels houdt.
Grote media negeren het smarthomemerk
Tot slot kan het ook een teken aan de wand zijn wanneer grote media een smarthomemerk negeren. Dit kan verschillende redenen hebben. Redacteuren kunnen slechte ervaringen hebben met een merk en dat vervolgens links laten liggen. Het kan ook zijn dat fabrikanten ongevraagd producten opsturen die niet bijzonder genoeg zijn voor een recensie. En als er een andere reden voor is, dan moet je hopen dat een redactie transparant genoeg is om lezers daarover te informeren. Maar in veel gevallen zegt het gebrek aan content iets over het gebrek aan kwaliteit van een smarthomemerk.
Meer lezen?
Voor meer tips en achtergronden kun je in dit uitgebreide overzicht terecht. Ook plaatsen we geregeld recensies van (belangrijke) smarthomeproducten.
Reacties (0)