Surface Pro 4
Dat zou volgens de analisten, die zich baseren op data van 1010data’s Ecom Insights panel, veel te maken hebben met de Surface Pro 4, die Microsoft enkele maanden geleden op de markt heeft gebracht. Deze tablet is ondanks zijn hoge prijs bij webshoppers populair, en in het kielzog ervan ook de in prijs verlaagde Surface Pro 3 en Surface 3. Dit alles leidt ertoe dat Microsoft in oktober en november een marktaandeel van 45 procent noteerde op de online tabletmarkt, terwijl de iPad van Apple niet verder kwam dan een marktaandeel van 17 procent.
Androidproducenten onderaan
Op grote afstand volgen de tablets van Amazon, en ver daaronder de tablets van merken als Samsung, HTC en andere Androidproducenten.
Verkoopprijs
Extra winstpunt voor Microsoft is de gemiddelde verkoopprijs per online verkochte tablet. Die bedroeg in de afgelopen maanden 844 dollar, terwijl Apple gemiddeld niet verder kwam dan 392 dollar per online verkochte tablet. Dat lijkt erop te wijzen dat iPad-kopers voornamelijk voor de iPad mini’s gaan, terwijl de Surface Pro 4 de bijzonder veeleisende gebruikers trekt.
iPad Pro
Bij deze cijfers is de komst van de nieuwe iPad Pro nog niet meegerekend, want die kwam pas later op de markt. Het kan dus zijn dat deze megatablet van Apple in de komende maanden nog roet in het eten gooit voor Apple. Voorts moeten we opmerken dat het hier alleen gaat om online verkoopcijfers in de Verenigde Staten, de verkoopcijfers van fysieke winkels zijn niet meegeteld en de cijfers buiten Amerika staan niet in dit onderzoek. Over het hele jaar gemeten is Apple nog steeds marktleider in dat land, met 34 procent van de online tabletverkopen, met Microsoft op een ferme tweede plaats, met negentien procent.
Reacties (0)