Tablet-gebruikers hebben hoge verwachtingen van websites

19 april 2012 1 Minuut 0 Reacties
Zakelijke-tablet

Tablets zijn voor consumenten natuurlijk interessante en vernieuwende apparaten, maar ze brengen voor websites veel problemen met zich mee. Met de alsmaar groeiende populariteit van tablets moeten bedrijven die zich online profileren hun website aanpassen op deze nieuwe productgroep. Consumenten hebben namelijk hoge verwachtingen van het surfen op een tablet.

Het Amerikaanse Compuware heeft een onderzoek gedaan naar wat tablet-gebruikers verwachten van websites die op een tablet getoond worden. De belangrijkste conclusie luidt dat een derde van de consumenten minder geneigd is een aankoop te doen bij een online bedrijf dat de verwachtingen niet waar kan maken. De belangrijkste verwachtingen zijn dat transacties vlekkeloos en soepel verlopen, en dat websites op een tablet snel laden. Gebruikers van een tablet verwachten even snelle of zelfs snellere laadtijden dan op een desktop computer.

De problemen

Uit het onderzoek blijft dat wereldwijd vier van de tien tablet-gebruikers wel eens een probleem tegenkomt wanneer er een website geopend wordt. Twee derde van deze problemen heeft te maken met trage laadtijden en 40 procent heeft crashende websites of niet functionerende elementen in een website ervaren. Wat betreft de laadtijden verwacht bijna 70 procent van de gebruikers dat een website binnen twee seconden laadt.

De gevolgen

Gevolg hiervan is dat 46 procent van de tablet-gebruikers geneigd is om naar een website van de concurrent te surfen die wel aan de verwachtingen voldoet, 35 procent zou minder snel geneigd zijn de slechter functionerende website op een ander platform te willen bezoeken, en 33 procent is minder snel geneigd een aankoop te doen bij het betreffende bedrijf.

Opvallend is dat tablet-gebruikers weinig geduld hebben. Er wordt namelijk maar één of maximaal twee keer geprobeerd een website opnieuw te openen. Als het vervolgens nog niet naar verwachting is dan wordt er genavigeerd naar de concurrentie. Wanneer je als bedrijf dus weinig aandacht besteed aan deze nieuwe productgroep dan loop je een grote kans dat veel consumenten naar de concurrentie gaan. Overigens geldt dit niet alleen voor websites die producten verkopen; het is ook voor ons een dagtaak om alles optimaal op elk besturingssysteem en op elk apparaat te laten draaien.

Reacties (0)