Van aantallen naar winstcijfers
Een Koreaanse krant citeert een ongenoemde Samsung-directeur. Hij legde uit: “We hebben de groei in de afgelopen jaren vooral gezocht in aantallen. Samsung is zich nu aan het voorbereiden voor het post-smartphone tijdperk en dat is waarom onze mobiele divisie nu de winstgevendheid boven de groei van het aantal verkochte toestellen plaatst.”
Minder dure pr-campagnes
Hij stelde investeerders in het bedrijf gerust, want zo’n vaart zal het niet lopen. Samsung gaat geen grote veranderingen doorvoeren, en ook promotiecampagnes lanceren als daar reden toe is. “Maar het bedrijf zal geen dure promotiecampagnes meer lanceren om de magazijnen leeg te krijgen en marktaandeel te veroveren.”
Chinese concurrentie
De hoofdreden voor deze strategische wijziging is ingegeven door de toenemende concurrentie uit China, waar fabrikanten een ware prijzenslag met de gevestigde merken hebben ontketend. Samsung zal volgens het artikel in de Koreaanse krant nog altijd mikken op de verkoop van zo’n vierhonderd miljoen verkochte toestellen per jaar. Omdat de dure reclamecampagnes worden geschrapt, wordt verwacht dat de winstcijfers van Samsung een paar jaar lang door het dak zullen gaan. De winstmarge zal al in de tweede helft van dit jaar zo’n 17 procent bedragen. Pas na een paar jaar komen de winstcijfers weer in de enkele cijfers, dus onder de tien procent terecht, zo is de verwachting.
Post-smartphone tijdperk
Hoe Samsung het ‘post-smartphone tijdperk’ voor zich ziet, werd jammer genoeg niet onthuld. We weten wel dat Samsung bezig is met opvouwbare tablets, die in opgevouwen staat in een smartphone kunnen veranderen. Net als Lenovo en andere fabrikanten overigens. De functie van de apparaten wijzigt hiermee niet wezenlijk, wel de vorm.
Reacties (0)