Phablets in de lift ten koste van smartphones en tablets

10 januari 2016 1 Minuut 0 Reacties
Huawei-phablet

Tablets en smartphones zakken al een tijdje in de gunst van consumenten, die tegenwoordig vaker phablets (hierboven afgebeeld) kiezen als mooie tussenvorm. Dat blijkt uit statistisch onderzoek uit de verkoop van deze apparaten tijdens de kerstperiode.

Phablets in de lift

Phablets zitten stevig in de lift. Dan gaat het om apparaten met smartphonefuncties met schermformaten tussen 5 en 7 inch, volgens de definities van Statista, dat hierover een overzicht heeft gemaakt. Van alle apparaat-activeringen tijdens de afgelopen kerstperiode was 27 procent voor rekening van een toestel in deze categorie.

Kleine smartphones uit de gratie

Smartphones met kleinere schermformaten zijn in rap tempo aan het dalen in de gunst van het publiek. Van 63 procent tijdens de kerstperiode van 2014, tegen nog maar 54 procent tijdens de afgelopen kerst.

Tablets

Kleinere klassieke tablets en grotere klassieke tablets waren elk goed voor negen procent van alle apparaat-activeringen tijdens de afgelopen kerst. Daarmee daalden beide categorieen allebei precies twee procent ten opzichte van een jaar eerder.

Apparaten die echt niet meer kunnen, zijn smartphones met schermformaten onder de 3,5 inch. Die zijn nog maar goed voor één procent van alle apparaat-activeringen. Het nieuws hier is dat de phablets aan een stevige opmars bezig zijn, de smartphones tot een schermformaat van 5 inch aan een flinke daling onderhevig zijn, en dat de tabletmarkt zich consolideert.

Reacties (0)