5.5 miljoen aankopen via tablet en smartphone
Thuiswinkel.org ziet een flinke stijging in M-commerce, het bedrijven van handel door het gebruik van smartphones en tablets. Zo werden in de tweede helft van 2012 73 procent meer aankopen via een mobiel apparaat gedaan dan in de tweede helft van 2011. In totaal werden er 5.5 miljoen aankopen gedaan met een gemiddelde waarde van 56 euro per bestelling. Van alle aankopen wordt inmiddels 12 procent op een mobiel apparaat gedaan maar hierbij moet gezegd worden dat ook de aankopen van apps meegeteld worden.
1.4 miljoen van de 1.7 miljoen mobiele kopers hebben een product of dienst gekocht en de overige mobiele kopers kochten alleen apps of andere downloads. Kleding blijkt het meest populair te zijn met 34 procent van de mobiele online aankopen, gevolgd door boeken, sportartikelen, persoonlijke verzorging en computer hardware. Bij de aanschaf van diensten zijn tickets voor onder meer concerten, films en sportevenementen populair.
Tablet meest gebruikt
De tablet blijkt het meest populaire apparaat te zijn voor online bestellingen, al is het aandeel van 51 procent minimaal groter. De meeste van deze kopers, zo’n 92 procent, deed aankopen thuis. Bij smartphones ligt dit percentage met twee derde van de kopers iets lager. Een kwart van de smartphonegebruikers winkelt buitenshuis en 10 procent winkelt onderweg.
Groei zet door
Hoewel consumenten steeds vaker voor aankopen via een mobiel apparaat kiezen om het gemak zijn er nog wat drempels zoals slecht functionerende mobiele websites van bedrijven en het gevoel van onveiligheid bij bestellen en betalen via een mobiel apparaat. Wel verwacht men dat de groei van M-commerce de komende jaren door zal zetten. Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de mobiele kopers verwacht in de eerste helft van 2013 vaker online aankopen te doen met een smartphone of tablet. Dit moet volgens Blauw Research in 2013 zorgen voor een groei naar 10 procent van het totale aantal online aankopen.
Reacties (0)