‘Microsoft Surface tablets zijn reactie op gebrek aan innovatie en kwaliteit’

25 juni 2012 1 Minuut 0 Reacties
Microsoft-Surface

Dat de introductie van de Surface tablets van Microsoft een groot risico met zich meebrengt is duidelijk. Hardware partners van de softwaregigant zouden namelijk de directe concurrentie op het gebied van hardware niet kunnen waarderen wat de samenwerking in de weg kan staan. Toch zou Microsoft deze partners middels de Surface tablets juist willen bewegen om te innoveren.

Volgens anonieme bronnen van The New York Times is Microsoft zeer ontevreden over de Windows 7 producten (tablets) die bedrijven als HP, Acer en Lenovo op de markt gebracht hebben. De HP Slate 500 wordt als voorbeeld genoemd. Deze tablet zou te dik zijn, te warm worden, gebruikmaken van goedkope materialen en gewoon slecht werken met de software, iets wat ook uit onze review van de opvolger van de Slate 500, de HP Slate 2, bleek. Volgens een van de bronnen, een voormalig topman bij HP, was de tablet als een auto die de bocht niet omgaat als je aan het stuur draait. HP schoof de schuld vervolgens weer richting Microsoft met het argument dat de touch-ervaring van Windows 7 verbeterd zou moeten worden. Het bedrijf betaalt immers een licentie en verwacht daarvoor ook ondersteuning en ontwikkeling.

Microsoft heeft volgens de bronnen geprobeerd om iPad-achtige tablets te creëren met de hardware partners maar het geloof hierin verdween na het zien van de uiteindelijke producten snel en dus ging Microsoft zelf op zoek naar een unieke tablet. De Surface Windows 8 tablets moeten laten zien dat innovatie en kwaliteit hun vruchten kunnen afwerpen. De lancering van deze modellen is dan ook vooral om de hardware partners om de feiten te drukken en te stimuleren om interessante, beter werkende en kwalitatief hoogwaardigere producten op de markt te brengen.

Hardware partners van Microsoft hebben zich tot nu toe nog niet echt uitgelaten over de situatie. Onder meer ASUS en Acer hebben aangegeven tijdens de presentate van de Surface tablets pas te horen hebben gekregen wat er allemaal te wachten stond en daarbij gaf de CEO van Acer vorige week aan dat hij verwacht dat Microsoft de tablets puur als marketing tool inzet.

Meer over de Microsoft Surface tablets lees je in het Surface archief.

Reacties (0)