De tabletmarkt is nog steeds een dynamische markt maar al sinds het begin zijn er twee spelers die de meeste tablets weten te verkopen; Apple en Samsung. Toch wint de concurrentie flink terrein, met name het Chinese Lenovo.
Apple heeft al twee jaar te maken met dalende verkopen. Uit het meest recente onderzoek van ABI Research blijkt dat het bedrijf uit Cupertino de verkopen van iPads in het afgelopen jaar met 15 procent zag dalen. Dat is een flink percentage maar Apple is nog steeds heer en meester wat de verkopen van tablets betreft. Daarbij bracht het bedrijf vorig jaar de iPhone 6 Plus, de eerste phablet van Apple, op de markt. Dit model mag inmiddels ook een succes genoemd worden.
Samsung is al een tijdje de nummer twee in de tabletmarkt en wist ook vorig jaar dichterbij Apple te komen. De Koreaanse fabrikant verkocht 7 procent meer tablets dan een jaar eerder en verstevigde dus de tweede positie. Met name de Galaxy Tab S met amoled-display en de Galaxy Tab 4-tablets deden het goed.
Om de derde plek is de strijd het hevigst en daar zien we elk jaar een andere fabrikant terug. In 2014 wist Lenovo de meeste tablets te verkopen, kijkend naar de overige fabrikanten. De Chinese fabrikant bracht een groot aantal tablets uit, zowel instapmodellen als middenklasse en high-end tablets. Samen met Apple en Samsung heeft Lenovo 72 procent van de markt in handen.
De verwachtingen voor 2015 zijn al een aantal maanden erg laag maar nadat we gisteren al zagen dat er nog steeds groei zit in de Nederlandse tabletmarkt ziet ook ABI Research dat de rek er nog niet uit is. Het onderzoeksbureau verwacht een conservatieve groei. De phablet wint echter nog steeds aan populariteit en de tablet wordt vooral gezien als een leuk apparaat voor erbij. Wel gaat Windows 10 misschien nog voor een stimulans zorgen. Dit besturingssysteem, ook geschikt voor tablets, wordt in de zomer verwacht.
Reacties (0)