Kwartaalcijfers Apple Q3 2013: iPad minder populair

24 juli 2013 2 Minuten 0 Reacties
iPad-screenshot

Apple heeft gisteren de kwartaalcijfers van het derde kwartaal van 2013 bekend gemaakt en voor het eerst sinds de introductie lijkt de vraag naar iPads wat te dalen.

Ook de gemiddelde verkoopprijs van de iPad is vrij hard aan het kelderen, wat natuurlijk logisch te verklaren is door de komst van de goedkopere iPad mini.

Verkochte iPads

We hebben alle cijfers van de afgelopen kwartalen onder elkaar gezet en bovenstaande en onderstaande grafieken gemaakt zodat we een wat beter inzicht in de groei en daling krijgen.

  • 14.6 miljoen iPads verkocht, tegenover 17 miljoen in Q3 2012
  • Gemiddelde prijs per iPad gedaald naar $434, Q3 2012 was $538
  • -14% in units vergeleken met Q3 2012
  • -27% omzet vergeleken met Q3 2012

Groei verkochte iPads

Natuurlijk is de line-up van Apple er al een tijdje en wachten mensen misschien wel op een nieuwe iPad in de herfst. Vorig jaar is in Q3 de retina iPad nog gelanceerd, wat een deel van het verschil in de nu verkochte units kan verklaren. Ook geeft het Amerikaanse bedrijf aan de voorraden bij retailers te hebben afgebouwd, wat één van de oorzaken van de daling kan zijn. Deze cijfers zijn immers gebaseerd op verkopen van Apple aan retailers en providers, niet aan consumenten.

iTunes

De omzet via iTunes Store(s) is wel gegroeid, maar aangezien Apple vorig jaar het derde kwartaal niet bekendmaakte op dit vlak bekend heeft gemaakt kan ik daar geen percentage aan binden. Via de iTunes Store is een omzet van bijna 4 miljard dollar behaald, in Q2 2012 was dit 3.1 miljard en in Q4 2012 3.5 miljard dollar.

Mac

Ook de verkopen van Apple computers (Macs) zijn gedaald (-7%) maar de iPod is de grootste verliezer met bijna een derde minder verkochte units (-32%).

iPhone

De iPhone gaat echter nog steeds als de brandweer, met 31.2 miljoen stuks is er zo’n 20% meer verkocht als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook de omzet behaald met iPhones is gestegen (15% in de plus).

Één zwaluw maakt nog geen zomer en Apple verkoopt nog steeds genoeg producten met daarbij behorende winstmarges, en daarom hoeft niemand meelij met ze te hebben. Toch is het opvallend dat voor het eerst de vraag naar iPads lijkt te dalen. Of marktverzadiging, het afbouwen van voorraden of concurrentie van (de stuk goedkopere) Android tablets verantwoordelijk voor de daling gehouden moet worden is nog niet duidelijk, we houden het in de gaten.

Bron: investor.apple.com

Reacties (0)