Apple heeft gisteren de kwartaalcijfers voor het derde fiscale kwartaal (2014) bekend gemaakt. Uit die cijfers blijkt dat er afgelopen kwartaal 13.3 miljoen iPads zijn verkocht. In het tweede kwartaal van 2013 waren dat er nog 14.6 miljoen, en dat betekent dus dat er een daling van bijna 9 procent in de verkoop van nieuwe iPads was. De iPhone was afgelopen kwartaal wel weer populairder dan ooit.
13.3 miljoen verkochte iPads
Ondanks dat we hier over een daling van 9 procent in de verkopen praten (in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar) mag Apple met ruim 13 miljoen iPads natuurlijk niet echt klagen. De consumentenmarkt begint wat verzadigd te raken en bestaande iPads zijn van een dermate hoge kwaliteit dat ze meer dan 2 jaar gebruikt worden. Tim Cook, Apple’s CEO, beaamt de stagnatie van verkopen in vooral de Europese en Amerikaanse markt maar spreekt ook vertrouwen uit in de toekomst. Niet in de laatste plaats door de onlangs aangekondigde samenwerking tussen IBM en Apple, waardoor er nu ook een serieuze ‘aanval’ op de enterprise markt gedaan wordt.
De gemiddelde verkoopprijs van de iPad lijkt te stabiliseren, dit betekent dat de mix iPad mini /iPad Air en de gekozen opties in geheugen en mobiel internet (LTE) ongeveer gelijk is gebleven. Hetzelfde geldt voor de uitgaven die gedaan zijn in de iTunes Store. Dit is natuurlijk nieuws dat App Developers niet enorm zal bekoren, maar aangezien de verkoop van muziek hard daalt (door opkomst van diensten als Spotify en iTunes Radio) is het op dit momenten nog wat te vroeg om conclusies te trekken over de gezondheid van het app-ecosysteem.
iPhones
Natuurlijk zijn iPhones niet de focus van deze website, maar aangezien een overgrote deel van alle iOS-apparaten een iPhone is, is het voor het platform belangrijk om ook die getallen in de gaten te houden. Apple heeft afgelopen kwartaal ruim 35 miljoen iPhones verkocht, een groei van 13 procent.
Reacties (0)